هوای حال و هوای زندگی مان را داشته باشیم !

می خواهم با یک مثال برای شما موضوع را روشن کنم تا در پایان شما ببینید که درست فکر کردید یا نه.

فرض کنید میخواهید آبی را جوش بیاورید، برای به جوش آوردن آب لازم ست فرایندی طی کنید. اول باید ظرف انتخاب کنیم که تحمل حرارت را داشته باشد و مقدار زیادی آب در خودش جای بدهد. پس یک ظرف فلزی انتخاب می کنید که به مقدار ۸ استکان آبجوش شود. حالا باید انتخاب کنید که چه موقعیت هایی برای به جوش آوردن آب لازم دارید، اجاق گاز؟ آتش با هیزم؟ بخاری؟ کبریت؟ . بسیار خوب کبریت و بخاری قابلیت به جوش آوردن آب را ندارند و همین طور در موقعیت منزل هم نمی شود از آتش با هیزم استفاده کرد.

در نهایت آب را در ظرف مناسب فلزی و روی شعله اجاق گاز گذاشته و منتظر می شویم که به جوش بیاید. همانطور که دیدید برای به جوش آوردن آب باید مراحلی را طی کنید و مناسب ترین لوازم و مواد مصرفی را انتخاب می کنید. اما هر روز برای به جوش آوردن آب اینقدر فکر می کنید که اول باید چه کارهایی را انجام دهید؟ پاسخ روشن است خیر اینگونه نیست، بلکه این فرآیند برای شما عادی شده و به صورت خودکار(اتوماتیک) انجام می دهید.

ارتباط زناشویی هم چنین است باید تا به جایی پیش رود که برای گرمی رابطه این فرایند طی شود و به صورت اتوماتیک انجام شود.

یعنی اگر سرد شد به صورت اتوماتیک آن را گرم کنید. برای گرمی رابطه مانند همان مثال باید فرایند یا مراحلی را پشت سر بگذرانید:

۱- عوامل زمینه‌ساز یا بوجود آورنده سردی ارتباط را شناسایی کنید. مانند: بی احترامی،بی محلی، توجه به دیگران، استفاده بیش از حد به فضای مجازی،عدم حضور کنار یکدیگر، بداخلاقی، ارتباط پنهانی، تلافی کردن و لجبازی و...

تا وقتی عواملی را که باعث به وجود آمدن یک تعارض یا سردی ارتباط می‌شوند را پیدا نکنید هیچگاه نمی‌توانید به ارتباط گرم برسید.

۲- بعد از شناسایی عوامل باید راه های حذف آن عوامل را شناسایی کنید: یعنی اگر در خطایی مانند تلافی کردن لجبازی کردن را در پیش گرفته اید راههای حذف آن را نیز پیدا کنید به عبارتی ببینید با چه راهی می توانید آنها را حذف کنید و دیگر انجام ندهید و به همسرتان کمک کنید تا راه های حذف این عوامل را پیدا کند اما همیشه از ایجاد دعوا و تنش و به زور به کرسی نشاندن حرف تان پرهیز کنید چرا که تعارض را بیشتر می‌کند.

۳- بازسازی اعتماد سومین مرحله این فرایند است: یعنی اگر کاری کردید که باعث شده اعتماد همسرتان از دست برود و عوامل سردی رابطه را به وجود آورده، حالا نوبت آن است که اعتماد به باورها نیاز ها و توانایی‌ های ایشان را برگردانید. چرا که اعتماد به این ها را هردوی شما ازدست داده اید.

۴- عوامل زمینه ساز سردی ارتباط را حذف کنید: حالا که عوامل را شناسایی کردید و سپس راه های حذف را پیدا کردید وقت آن است که آنها را حذف کنید. یعنی مانند همان مثال که زدیم با زیاد کردن شعله می توان آب سرد را گرم کرد و سریع تر نیز به گرما رسید. به عبارتی شما در رابطه با سریعتر حذف کردن این موارد نیز سریعتر به گرمای ارتباط می رسید.

بسیار خب این فرآیندی که ذکر شد یعنی همان ساختن و بازسازی صمیمیت که یکی از راحت‌ترین فرمول های ارتباط زناشویی ست. اگر این زوجی که به مرکز مشاوره آمده‌اند صمیمیت خود را با همین فرآیند طی کنند می توانند سردی رابطه را برطرف کنند اما برای کامل کردن آن به تعامل و همکاری همدیگر نیاز دارند. درپایان تاکید می کنم که برای رسیدن به یک رابطه صمیمانه و متعهدانه لازم است از رفتارهایی که ما آنها را هم می نامیم پرهیز شود:

۱-بی احترامی ۲-بی تفاوتی ۳-پنهان کاری ۴-لجبازی و تلافی جویی

از همه مهمتر این که اگر زوجین نتوانستند سردی رابطه را بین خود به گرما برسانند واضح است که در مهارت ارتباطی و مهارت حل مسئله ضعیف هستند که برای یک نتیجه صحیح باید به روانشناس مراجعه و مسئله را همراه با تعامل و همکاری یکدیگر مطرح و حل کنند.

صالح محمدپور ،مدرس مهارت های زندگی و مشاور خانواده

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 473059 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟