ماجرای واگذاری جزیره کیش به چینی‌ها چیست؟

اول اسفندماه سال گذشته بود که عضو هیئت رئیسه مجلس در صحن علنی نسبت به واگذاری جزیره کیش به چینی‌ها به رئیس جهموری تذکر داد. یک روز بعد معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد کیش واگذاری جزیره کیش به چینی‌ها را تکذیب کرد.

محمدرضا سعیدی با بیان اینکه عده‌ای در داخل و خارج با سو استفاده از حس وطن پرستی و ملی گرایی به دنبال فضاسازی هستند، گفته بود: هرگز اجازه نمیدهیم با این جوسازی‌ها آرامش مردم خدشه دار شود.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس قوانین هیچ شخص حقیقی و حقوقی اجازه فروش زمین به خارجی‌ها را ندارد در عین حال افزود: البته از هرگونه سرمایه گذاری داخلی و خارجی در جزیره کیش استقبال کرده و می‌کنیم.

در فاصله حدود یک ماه بعد یعنی ۲۹ اسفند ۹۷ همان نماینده‌ای که به رئیس جمهوری درباره واگذاری جزیره کیش به چینی‌ها تذکر داده بود یکبار دیگر تاکید کرد دولت حق واگذاری کیش به چینی‌ها را ندارد.

بیشتر بخوانید: واگذاری کیش به چینی ها صحت ندارد

حجت الاسلام حسن نوروزی نماینده مردم رباط‌کریم در مجلس با اشاره به تذکر کتبی خود به رئیس جمهور مبنی بر واگذاری جزیره کیش به چینی‌ها گفته بود: مذاکراتی از سوی دولت در حال انجام بود که جزیره کیش به مدت ۲۵ ساله به چینی‌ها واگذار شود.

وی با تاکید بر اینکه اگر چنین مذاکرات و واگذاری‌هایی بخواهد صورت بگیرد باید در مجلس نیز بررسی شود، افزود: دولت حق انعقاد چنین قرارداد‌هایی را ندارد. معاهداتی که مربوط به واگذاری بخشی از سرزمین است باید در مجلس بررسی و بحث شود و دولت نمی‌تواند مستقیم به چنین موضوعاتی ورود کند.

نوروزی تاکید کرد: اگر مذکراتی در این خصوص انجام شود قطعا جلوی آن را خواهیم گرفت و مسئولان چینی هم باید بدانند چنین واگذاری‌هایی صورت نخواهد گرفت.

چند ماهی است که موضوع واگذاری جزیره کیش به چینی‌ها مطرح شده و نکته جالب توجه در این رابطه عدم اظهارنظر از سوی مدیرعامل منطقه آزاد کیش بوده است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد نیز در این زمینه اظهارنظری نداشته است. گرچه معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد کیش این واگذاری را تکذیب کرده، اما پیگیری‌ها حاکی از آن است که اتفاقات پشت پرده و "مخفیانه ای" در حال وقوع است. مشخص نیست راز سکوت مدیران ارشد مناطق آزاد در خصوص واگذاری جزیره کیش به چینی‌ها چیست. اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 465918 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟