نحوه درس خواندن در تعطیلات نوروز

محمد باقر حسنوند روانشناس و مشاور در گفتگو در خصوص نحوه درس خواندن در تعطیلات عید اظهار کرد: تعطیلات نوروز یکی از بهترین زمان‌ها برای دانش آموزان است که خستگی چندماهه درس و مدرسه را از تن به در کنند و با روحیه‌ای مضاعف دوباره به مدرسه برگردند. اما تعطیلات نوروز نباید فقط به گردش و تفریح بگذرد بلکه باید با یک برنامه خوب و منظم مطالعاتی برخی از ساعت‌های ایام عید را به درس خواندن اختصاص داد.

حسنوند بیان کرد: بعضی خانواده‌ها نیز افراط کرده و فرصت کافی برای بازی و تفریح به دانش آموز نمی‌دهند که این روش نیز نادرست است، چراکه دانش آموزان بعد از نوروز باید با روحیه‌ای شاد و پرانرژی به مدرسه برگردند.

این روانشناس گفت: روز اول و دوم و سیزدهم عید را به استراحت و تفریح اختصاص دهید؛ اما از روز سوم تا دوازدهم تعطیلات عید نوروز، حتماً برنامه مطالعاتی داشته باشید و دفترچه‌ای تهیه و در آن زمان مطالعه روزانه خود را ثبت کنید؛ می‌توانید برای خود ساعت مطالعه مورد انتظار در نظر بگیرید و در صورت اجرای آن خود را تشویق (مثلاً تماشای برنامه دلخواه) و در صورت اجرا نکردن آن، خود را تنبیه کنید (مثلاً محروم شدن از تماشای برنامه دلخواه).

وی اظهار داشت: برای اینکه دچار خستگی نشوید، برنامه مطالعاتی خود را به دو قسمت صبح و عصر تقسیم کنید. برای دانش آموزان دوره ابتدایی روزی یک تا دوساعت، برای دانش آموزان سال اول و دوم متوسطه روزی ۳ تا ۴ ساعت و برای دانش آموزان کنکوری روزی ۷ الی ۹ ساعت مطالعه پیشنهاد می‌شود که باتوجه به تفاوت‌های فردی و شرایط، می‌تواند متغیر باشد.

حسنوند در ادامه تصریح کرد: دانش آموزانِ سال ششم که قصد شرکت در آزمون مدارس نمونه را دارند و همچنین دانش آموزان کنکوری می‌توانند از یک مشاور تحصیلی برای برنامه ریزی درست در ایام تعطیلات کمک بگیرند. فراموش نکنید دروسی مثل ریاضی و علوم را یک روز در میان در برنامه خود بگنجانید و دروسی مانند فارسی، دینی، عربی، زبان، جغرافیا و... هرروز در برنامه ریزی لحاظ شوند.

این روانشناس افزود: اگر قصد مسافرت دارید، با خود پیک نوروزی یا کتاب کمک درسی یا تست به همراه داشته باشید تا در مواقع بیکاری مطالعه کنید. اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

باشگاه خبرنگاران

 

کدخبر: 465904 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟