در این شب ایرانی ۳۶۳ میلیارد تومان دود شد !

به گفته یکی از فروشندگان قانونی مواد محترقه‌ مجاز و ایرانی امسال قیمت فرفره دو هزار تومان، قیمت پروانه دو هزار تومان، قیمت موشک سه هزار و 100 تومان، قیمت مشعل پنج هزار تومان و قیمت فلاشر دو هزار و ۷۰۰ تومان است.

با احتساب این اعداد و ارقام اگر به صورت میانگین هر خانوار از هر کدام از این مواد تنها یک عدد بخرد، حدود ۱۵ هزار تومان باید هزینه ‌کند. از سوی دیگر بنابر اعلام مرکز آمار ایران ۲۴ میلیون و ۱۹۶ هزار خانوار در ایران زندگی می کنند. اگر به صورت میانگین این تعداد خانواده هر کدام برای خرید مواد محترقه ۱۵ هزار تومان هزینه کنند، نتیجه ۳۶۳ میلیارد تومان خواهد شد؛ عددی که معادل حقوق ۳۲۶ هزار کارگر در ایران و معادل یارانه‌ هشت میلیون و ۶۶ هزار نفر است.

اگر معادلات دیگری را در نظر بگیریم، این رقم جالب‌تر هم می‌شود. به گفته‌ معاون عمرانی وزارت آموزش و پرورش برای ساخت هر کلاس درس، حدود ۱۸۵ میلیون تومان بودجه مورد نیاز است. حالا با ۳۶۳ میلیارد تومان می‌توان حدود ۱۹۶۲ کلاس درس در ایران ساخت. از طرف دیگر معاون توسعه‌ مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی ایران گفته است برای ساخت هر تخت بیمارستانی ۸۰۰ میلیون تومان نیاز است. این در حالی است که با مبلغ حاصل از تجارت مواد محترقه در چهارشنبه ‌سوری می‌توان حدود ۴۵۴ تخت بیمارستانی ساخت و دل تعداد زیادی از بیماران را شاد کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 462407 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟