کشف اسکلت یک دختربچه‌ در بابل+عکس

محمد فاضلی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به حضور یک ماه و نیمه تیم باستان شناسی در تپه‌های تاریخی بزرودپی اظهار کرد: شهرستان بابل از لحاظ تخریب و تجاوز آثار تاریخی در رتبه اول مازندران قرار دارد.

وی با ابراز نگرانی از وضعیت موجود آثار تاریخی در بابل گفت: ما در معرض انتقال زمین سوخته به نسل‌های بعدی هستیم؛ در منطقه هفت‌تپه ۴۰۰ تا ۵۰۰ حفاری غیرمجاز صورت گرفته که نیاز است در آن قسمت امنیت حفظ آثار تاریخی برقرار شود.

فاضلی یادآور شد: بسیاری از محوطه‌های تاریخی در بابل ثبت میراث فرهنگی نشده اما با پیگیری‌های صورت گرفته در حدود ۲ هکتار از تپه باستانی بزرودپی بابل ثبت میراث فرهنگی شده است.

*نبود آزمایشگاه‌های تخصصی میراث فرهنگی در کشور

فاضلی در ادامه با ابراز تأسف از نبود آزمایشگاه‌های تخصصی میراث‌فرهنگی در کشور گفت: حدود ۵۰ میلیون تومان هزینه آزمایش باستان‌شناسی این منطقه برای ارسال به آلمان، انگلستان و لهستان خواهد شد و در حدود ۶ ماه نیز اعلام پاسخ آزمایش‌ها به طول می‌انجامد.

*ایجاد سایت موزه‌ای در تپه‌های باستانی بابل

سرپرست تیم کاوش باستان‌شناسی تپه تاریخی بزرودپی بابل با بیان اینکه در یک برنامه ۵ ساله در نظر داریم این محوطه تبدیل به سایت‌موزه بشود، افزود: به دنبال حضور تیم بین‌المللی باستان‌شناسی در این منطقه هستیم تا این نقطه به مدرسه باستان‌شناسی تبدیل شود.

تپه‌های تاریخی بابل زیر تیغ پروژه‌های عمرانی

فاضلی با بیان اینکه تپه‌های تاریخی بابل زیر تیغ پروژه‌های عمرانی قرار گرفته است، افزود: متأسفانه به رغم اعتراضات ما و به دستور استاندار وقت، عملیات عمرانی در این مناطق انجام گرفت که سبب تخریب بخشی از این تپه تاریخی شد.

وی در ادامه افزود: شهرداری و شورای‌شهر خوش‌رودپی نیز درصدد اجرای پارک در این مکان بودند که با پیگیری تیم باستان شناسی و رئیس‌کل دادگستری استان مازندران جلوی این پروژه گرفته شد.

سرپرست تیم کاوش باستان‌شناسی تپه تاریخی بزرودپی بابل با اشاره به اینکه در کشور بالای ۱۲۰ پایگاه میراث فرهنگی داریم که اماکن تاریخی را تحت نظر خود دارند، خاطرنشان کرد: برنامه ما این است که در بابل پایگاه بین‌المللی میراث‌فرهنگی ایجاد کنیم تا حضور باستان‌شناسان بین‌المللی در این شهرستان تقویت شود.

فاضلی با بیان اینکه با مطالعات باستان‌شناسی می‌توان وضعیت موجود را آسیب‌شناسی کرد، افزود: مازندران همیشه در طول تاریخ، یک استقلال فرهنگی و اجتماعی داشته و نفوذپذیری اقوام در این منطقه کمتر دیده می‌شود.

*کشفیات مرموز و جالب در تپه‌های باستانی بابل

فاضلی در ادامه با اشاره به اکتشافات اخیر در تپه‌های تاریخی بابل تصریح کرد: کاوش‌های صورت گرفته در این منطقه نشان می‌دهد تمدن در این نقطه به ۵۰۰۰ سال پیش بازمی گردد؛ این دوره به دوره مفرغ و آغاز شهرنشینی معروف است.

وی با اشاره به اینکه بیشتر کاوش‌هایی که انجام شد مربوط به ۵۰۰۰ سال پیش بوده است، خاطرنشان کرد: در حالی که جنگل‌های ما اکنون در حال از بین رفتن است؛ با کاوش‌های انجام شده می‌توان گفت در ۵۰۰۰ سال پیش، اکوسیستم این منطقه چگونه بوده است.

سرپرست تیم کاوش باستان‌شناسی تپه تاریخی بزرودپی بابل با بیان اینکه چندین مورد ذغال کشف شده وجود دارد که نشان‌دهنده گونه‌های درختی در منطقه است، یادآور شد: در یکی از لایه‌ها بیش از ۲۰ کیلوگرم دانه گیاهی کشف شد که برای معطر بودن، درمان و آرایش آن زمان‌ها استفاده می شده است.

کشاورزی مازندران ۵۰۰۰ ساله است؟

فاضلی تاکید کرد: در رابطه با تاریخ کشاورزی ایران هیچ اطلاعی وجود ندارد، مهم‌ترین آگاهی باستان‌شناسان در این منطقه، کشف دانه‌های گیاهی بوده که تاریخ کشاورزی مازندران در ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ سال پیش را نشان خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد حدود ۳۲۰۰ سال پیش سیل بزرگی در این منطقه به وقوع پیوسته و قسمتی از این مکان را با خود به زیر آب برده است، افزود: لایحه‌های دست‌نخورده و بکر این منطقه، به عصر مفرغ و عصر آهن که همان دوران شکوفایی ایران بوده است، مربوط می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تعداد زیادی اشیای تاریخی دیگری نیز از این محوطه به دست آمده است، افزود: این اشیا شامل دوک نخ‌ریسی، شاخ مارال، درفش و خمره بوده است.

سرپرست تیم کاوش باستان‌شناسی تپه باستانی بزرودپی بابل با بیان اینکه آزمایشات نشان خواهد داد که وضعیت آب و هوایی و اکوسیستمی مازندران در حدود ۵۰۰۰ سال پیش چگونه بوده است، افزود: سه مسئله کربن ۱۴، دی‌.ان. ای و ایزوتوپ استخوان از جمله آزمایش‌ها برای ارسال به اروپا خواهد بود.

فاضلی با اشاره به اینکه بیشتر محوطه‌هایی که در مازندران کاوش شده بافت قبرستانی دارد، افزود: در بخش مسکونی و سبک زندگی کاوش کمتری صورت گرفته است. با کاوش‌های باستان شناسی تعداد زیادی از محققان در مازندران تربیت خواهند شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 458891 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟