به گزارش «ایران» حمید قبادی گفت: به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، ویژه برنامه‌هایی داریم که علاوه‌ بر حوزه‌های مختلف و حضور در رویدادها، کارگاه سه روزه طراحی لباس داریم که مشابه سایر کارگاه‌ها با مضمون «انقلاب و پیشرفت» دستمایه دو بخش دانشی و موضوعی قرار گرفته است که در بخش موضوعی مسائل اجتماعی، سیاسی و کشاورزی مورد توجه قرار می‌گیرد. قبادی با اشاره به‌عنوان کاملاً ایرانی و ملی این جشنواره و تشریح دلیل این انتخاب اظهار کرد: این جشنواره با عنوان نقش مکران فعالیت خود را در 8 بخش از 26 بهمن آغاز می‌کند که تا 2 اسفند ادامه خواهد داشت. همچنین عرضه محصولات و سایر بخش‌های کاربردی به غیر از بخش بین‌الملل را در جشنواره نیز خواهیم داشت. درباره عنوان این جشنواره باید گفت ظرفیت‌های گسترده‌ای در کشور وجود دارد، مکران از ادامه سواحل خلیج فارس آغاز و تا شرقی‌ترین نقطه کشور یعنی گواتر ادامه دارد.

وی افزود: این منطقه از ظرفیت‌های بسیار بسیار گرانقدر فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی برخوردار است، اما باید گفت مکران به‌عنوان قطب شرقی و جنوب شرقی کشور به دلایل مختلف کمتر مورد توجه قرار گرفته است، این در حالی است که گونه‌های متعدد جانوری و گیاهی، توپوگرافی و جغرافیای منطقه بسیار حائزاهمیت است که باید مورد توجه قرار بگیرد، اما حوزه مد و لباس نخستین حوزه فرهنگی محسوب می‌شود که برای این منطقه قدم پیش گذاشته است.

وی افزود: در سخت‌ترین شرایط و پرفشارترین اقدامات دشمن تمام ارکان سعی دارند پرچم استقلال را به‌دست بگیرند، ما هم در کنار سایر نهادها و سازمان‌ها تلاش داریم پرچم عدم وابستگی را به دست بگیریم.

دبیر کارگروه مد و لباس کشور ادامه داد: قبل از انقلاب موضوعی تحت عنوان مد ایرانی نداشتیم، اوایل انقلاب به‌دلیل سایر اولویت‌ها کمتر به این حوزه توجه شده و می‌توان گفت مد ایرانی یکی از دستاوردهای انقلاب است.قبادی بیان کرد: شاید برخی بدون توجه و نگاه به ظرفیت‌ها صحبت‌هایی را انجام دهند و بگویند قبل از انقلاب صنعت پارچه را داشته ایم، اما باید گفت اینکه فرهنگ‌مان را در قالب لباس معرفی کنیم را در آن زمان نداشتیم که الان به برکت انقلاب شاهد رشد و شکوفایی در این حوزه هستیم.وی افزود: برای این دوره از جشنواره بیش از 53 کارگاه به‌صورت حضوری و غیرحضوری برگزار شد که در مجموع سه هزار و 200 نفر در این کارگاه‌ها شرکت کردند که لازم به یادآوری است تمام این کارگاه‌ها توسط مؤسسات هنری مد و لباس برگزار شده است.او گفت: امسال 45 مرکز پارچه‌ ایرانی با تأکید بر نمایش آثار کاربردی با هدف پاسخ به نیاز در جشنواره‌ حضور خواهند داشت. بیش از 1289 اثر در بخش آثار کاربردی به جشنواره رسیده که آثار انتخابی توسط داوران به تولید انبوه خواهند رسید.قبادی ایران را فقط تهران ندانست و از برگزاری 11 نمایشگاه استانی در گلستان، قزوین، لرستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، کرمانشاه، یزد، هرمزگان، فارس، سیستان وبلوچستان و کردستان خبرداد.همچنین وی اظهار کرد: در بخش‌های عفاف و حجاب 31، پوشش سر 562، مانتوی اجتماع 1811، مانتوی مجلسی 1674، طراحی کاربردی بانوان 1289، اجتماع آقایان 124، کیف 65، کفش 449، طراحی پارچه 327و زیورآلات 842 اثر به جشنواره رسیده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

الهه زارعی

کدخبر: 456743 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟