خاک خوری تجهیزات آتش نشانی در گمرک/ البسه و تجهیزات آتش نشان‌ها بروز می‌شود

به گزارش رکنا، مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران، هفته گذشته به یکی از خبرگزاری‌ها گفت: تعداد زیادی از نردبان‌های آتش‌نشانی از گمرک ترخیص شده‌اند و ۲۰ نردبان دیگر هم معطل پرداخت حق گمرک هستند.

9349520_330

از آنجایی که تجهیزات آتش‌نشانی از مواردی هستند که در هنگام حادثه به طور مستقیم با امنیت شهروندان ارتباط دارند، خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان همان روز این موضوع را از آتش‌نشانی پیگیری کرد که سید جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با رد این سخنان اظهار کرد: در حال حاضر این تجهیزات در انبارهای سازمان آتش‌نشانی هستند و فقط تعدادی از نردبان‌ها در گمرک باقی مانده که آن‌ها هم به زودی ترخیص می‌شوند.

9349448_809

سخنگوی سازمان آتش نشانی شهر تهران در خصوص وضعیت حال حاضر تجهیزات آتش‌نشانی تصریح کرد: طی یک سال گذشته تجهیزات به روزتری برای سازمان آتش‌نشانی خریداری شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به ۲۱ دستگاه نردبان بلند مرتبه، تعداد زیادی لباس آتش‌نشانی که جزء به روز‌ترین البسه آتش‌نشانی هستند و تحویل پرسنل داده شده‌اند و همچنین دستگاه‌های جدید دمنده هوای جدید که به کشور وارد شده است، اشاره کرد.

9310375_978

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر کمبودی در مورد لباس آتش‌نشانی نداریم، گفت: لباس آتش‌نشانی به عنوان یک کالای مصرفی در سازمان آتش‌نشانی محسوب می‌شود، به همین دلیل باید همیشه تعدادی در انبار‌ها وجود داشته باشد.

ملکی گفت: تعدادی لباس آتش نشانی به کشور وارد شده است که در حال توزیع به انبار‌ها هستیم.

تفاوت سخنان فراهانی و ملکی و مشخص نبودن آمار دقیق از نردبان‌هایی که باید وارد شوند، باعث شد تا خبرنگار ما بار دیگر برای مشخص شدن تعداد دقیق نردبان‌هایی که قرار است از گمرک ترخیص شوند، موضوع را از فراهانی پیگیری کند تا ابهامات تعداد نردبان‌ها برطرف شود.

مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سخنانی گفت که ضمن تفاوتی محدود با سخنان هفته قبلش، بخشی از سخنان ملکی را هم تأیید می‌کرد و این امر نشانگر بی‌اطلاعی او از آمار دقیق در هفته گذشته بود.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران با بیان اینکه از یک ماه گذشته ۲۱ بالابر و نردبان آتش‌نشانی همراه برخی از تجهیزات دیگر در گمرک شهریار متوقف شده بودند و به خاطر نگرفتن تسویه حساب مجاز به ترخیص نبودند، گفت: تاکنون ۶ خودروی دارای نردبان از گمرک ترخیص شده‌اند و ۶ مورد دیگر هم در این هفته ترخیص می‌شوند و بقیه تجهیزات هم هفته آینده مجاز به ترخیص خواهند شد.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد:، چون ما معتقد بودیم که این تجهیزات متعلق به مردم است و در امنیت آن‌ها نقش حیاتی دارد، لذا تلاش کردیم نسبت به سایر کالا‌هایی که وارد گمرک می‌شوند برای آن‌ها تفاوت قائل شویم تا هرچه زودتر ترخیص شوند.

وی با بیان اینکه هفته گذشته تماسی با معاون گمرک داشتم، اظهار کرد: در نتیجه ارتباطی که بین یزدانی معاون خدمات شهری و معاون گمرک برقرار شد، تأمین مالی صورت گرفته است و بقیه تجهیزات هم هفته آینده ترخیص می‌شوند.

فراهانی افزود: با تأمین مالی که صورت گرفته، گمرک قول داده فرآیندی را که معمولا یک ماه طول می‌کشد، ظرف یک هفته انجام دهد.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه تا یک هفته دیگر تجهیزات آتش‌نشانی با حضور شهردار تهران رونمایی می‌شود، تصریح کرد: این نردبان‌ها محصول کشور‌های اتریش و آلمان هستند و تا ارتفاعی بین ۳۰ تا ۵۰ متر را می‌توانند پوشش دهند.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه ما نیازمند بالابر‌های غول پیکر و هوایی آتش‌نشانی هستیم، اظهار کرد: تهران هنوز برای برج‌هایی در اندازه پلاسکو، یک شهر بی‌دفاع است و ما نیازمند تجهیزاتی هستیم که برای برج‌های قدیمی این کار را انجام دهیم.

زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران در گفتگوبا خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه لوازم و تجهیزات آتش‌نشانی جزء ضروریات کار آن‌ها است تا بتوانند مأموریت‌های خود را به خوبی انجام دهند، گفت: سازمان آتش‌نشانی برنامه‌ای را طراحی کرده که بتواند با توجه به محدویت‌های منابع، نیازهایش را تأمین کند.

وی تصریح کرد: از جمله اقدامات خوبی که انجام شده اختصاص ۲ تا ۵ درصد عوارض ساختمان‌های نوساز به آتش نشانی است که مستقیماً به حساب آتش‌نشانی واریز می‌شود.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: در این فرآیند هر مالکی که می‌خواهد ساخت‌وساز انجام دهد، به نسبت وضعیت ساختمان ۲ تا ۵ درصد از عوارض خود را بابت خدماتی که آتش‌نشانی ممکن است در آینده انجام دهد، به حساب آتش‌نشانی واریز می‌کند.

صدراعظم نوری با تأکید بر اینکه این پول مستقیما به حساب آتش‌نشانی واریز می‌شود، اظهار کرد: از زمانی که این مبالغ به طور مستقیم به حساب آتش‌نشانی واریز شده، سازمان آتش‌نشانی از لحاظ تأمین منابع رشد داشته و توانسته برخی از نیازهایش را تأمین کند که از آن جمله خرید ۲۱ دستگاه نردبان بلند و متوسط است که با هزینه‌های بسیار زیاد خریداری شده است.

عضو شورای شهر تهران در خصوص تأمین لباس آتش‌نشانان گفت: سال گذشته ۲ هزار دست لباس از این محل خریداری شد و در سال بعد هم تعدادی دیگر به آن افزوده خواهد شد تا آتش‌نشانان در هنگام عملیات با امکانات مناسب فعالیت کنند.

وی با بیان اینکه ۲ تا ۳ هزار دست لباس برای آتش‌نشانان لازم است، گفت: سال گذشته هر دست لباس آتش‌نشانی ۸ میلیون تومان خریداری شد که قطعاً امسال با توجه به تغییر نرخ ارز این قیمت هم تغییر کرده است.

در حالی که اعضای شورای شهر تهران و مسئولان آتش‌نشانی از تکرار کمبود لوازم و تجهیزات آتش‌نشانی دهانشان کف کرده است، رئیس گمرک کشور خبر از رسوب گذاشتن تجهیزات آتش‌نشانی در گمرک به دلیل توقف بیش از حد می‌دهد.

مهدی میر اشرفی رئیس گمرک کشور در حاشیه نشست تخصصی مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره رسوب کالا‌ها از جمله تجهیزات آتش‌نشانی در گمرک اظهار کرد: این موضوع شامل واگن‌های مترو، آمبولاس‌ها و تجهیزات و ماشین‌های آتش‌نشانی می‌شود و علت کند شدن ترخیص آن‌ها به دلیل مشکل انتقال پول است که فروشنده مدارک مورد نیاز را برای گمرک ارسال نکرده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 455506 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟