سیستم همیشه در کارگزاری تامین اجتماعی در شیراز قطع است

به گزارش رکنا، به گفته برخی مراجعان دفاتر کارگزاری بیمه، امکان ندارد که به یکی از شعب این مراکز در سطح شهر مراجعه و با جمله معروف 'سیستم قطع است' مواجه نشوید، مساله‌‌ای که موجب ازدحام جمعیت در ساعات اداری در این محل‌ها شده و بسیاری از شهروندان را نیز کلافه کرده است.

در پی وصول گزارش‌های مکرر مردمی مبنی بر گلایه از نحوه خدمات دفاتر کارگزاری بیمه به دفتر خبرنگار این رسانه در چند شعبه این دفاتر در سطح شهر شیراز حاضر و ساعتی را با مردم به گفت و گو نشست.

با حضور در محل یکی از این دفاتر کارگزاری تامین اجتماعی در کلانشهر شیراز وضعیتی نه چندان به سامان مشاهده شد که در ادامه و بازدید از چند مرکز مشابه وجود این وضعیت بین این دفاتر مشترک بود.

در این دفاتر، جمعیتی زیاد در فضاهایی کوچک در هم تنیده و از مشکلاتی نظیر قطعی سیستم ،کمبود جا و نبود امکاناتی نظیر دستگاه نوبت دهی گلایه داشتند.

بگو مگوهای مکرری نیز در این دفاتر به صورت مدام به گوش می رسد که نوبت من است و دیگری می گوید نه شما دیرتر از من آمدی و نوبت من است و حدود دو ساعت پیش و زمانی که من آمدم هنوز سیستم قطع نشده بود و من جلوتر از شما هستم و ...؛ در صورتی که با به کارگیری از یک سیستم نوبت دهی مکانیزه می توان به تمامی این بگو مگوها خاتمه داده شود.

به گفته مسئولان اداره کل تامین اجتماعی استان فارس، دو میلیون و 180 هزار نفر در این استان تحت پوشش این بیمه قرار دارند.

برگه نداریم به سلامت

یکی از شهروندان شیرازی در این باره گفت: دو روز پیش برای تعویض دفترچه بیمه به یکی از دفاتر کارگزاری بیمه شیراز واقع در بلوار نصر مراجعه کرده که پرسنل اعلام می‌کنند که برگه برای صدور دفترچه تمام شده و باید در روزهای آینده مراجعه کنید.

برگه هست اینترنت نیست

سید محمدحسین محمدی افزود: دوباره برای تعویض دفترچه بیمه به همان شعبه کارگزاری در بلوار نصر مراجعه کردم که خوشبختانه برگه برای صدور دفترچه داشتند اما متاسفانه سیستم قطع بود و با وجودی که بیش از یک ساعت منتظر ماندم وصل نشد و به دلیل کاری که داشتم نمی توانستم بیش از این معطل بمانم و روز دوم نیز موفق به گرفتن دفترچه بیمه نشدم.

بالاخره بعد از سه روز دفترچه گرفتم

وی ادامه داد: روز سوم که امروز است مرخصی کامل از محل کار خود گرفته و عزم خود را جزم کردم که دیگر هر طور شده دفترچه‌ بیمه خود را تمدید کنم و خوشبختانه با وجودی که امروز نیز دو حدود دو ساعت سیستم قطع بود و شلوغی نی طبق معمول وجود داشت اما بالاخره حوالی ظهر موفق به تمدید دفترچه بیمه خود شدم.

او معتقد است که این حجم مشکل اصلا جای توجیه ندارد.

وی در ادامه به شلوغی زیاد دفاتر کارگزاری بیمه در اغلب ساعات کاری اشاره کرد و اظهار داشت: به نظرم دلیل ازدحام زیاد در این دفاتر،قطعی مداوم سیستم و اینکه هر روز یک مشکلی در دفاتر کارگزاری بیمه وجود دارد که دقیقا به همین دلایل بطور مداوم کار متوقف می شود در صورتی که اگر این مشکلات وجود نداشته باشد قطعا شلوغی و ازدحام نیز ایجاد نخواهد شد.

فضای نامتناسب با تعداد مراجعان

یکی دیگر از مراجعان دفتر کارگزاری بیمه در بلوار نصر شیراز در محل این مرکز گفت: مشکل اصلی این دفاتر شلوغی بیش از حد و قطعی مداوم سیستم است که گاه ساعت ها به طول می انجامد و مردم به خاطر تعویض یک دفترچه دست کم یک روز کاری خود را کاملا از دست می دهند.

محمد زارع اظهار داشت: ماهی یکبار به این دفاتر برای واریز حق بیمه مراجعه می کنم که امورات لازم را انجام دهم که در برخی موارد به اندازه‌ای ازدحام و تمرکز جمعیت در این محل ایجاد می‌شود که هر لحظه احتمال دارد کف ساختمان این مجموعه که در طبقه اول قرار دارد فرو بریزد.

وی که از برخورد پرسنل این دفتر کارگزاری رضایت دارد می گوید: کارمندان این مجموعه کار مردم را راه می اندازند اما فضای موجود بسیار کوچک و گنجایش حجم مراجعان را ندارد و سیستم نیز در اغلب موارد قطع است.

قطعی سیستم، مشکل اصلی

نورالله صالحی که برای تعویض دفترچه بیمه خود به یکی از شعب دفاتر کارگزاری تامین اجتماعی در سطح شهر شیراز آمده مشکل اصلی این مراکز را قطعی زیاد سیستم می داند که در اغلب زمانهایی که به این محل مراجعه کرده با آن مواجه شده است.

صالحی گفت: هر زمان که سیستم دفاتر کارگزاری تامین اجتماعی قطع می شود حدود دو ساعت طول می کشد تا وصل شود و این مساله زمان زیادی از مردم را هدر می دهد.

منازل استیجاری که کارگزاری می شود

وی ادامه داد: محل اغلب دفاتر کارگزاری تامین اجتماعی منازل مسکونی و گاها استیجاری است که به محل کارگزاری تبدیل شده در صورتی که عملا مناسب این کار نیست چون فضای این محل‌ها اغلب کوچک است و گنجایش حجم مراجعان این مراکز را ندارد.

صف‌های همیشه طولانی

یکی دیگر از شهروندان شیرای می گوید: شلوغی و صف های همیشه طولانی دفاتر کارگزاری بیمه در سطح شهر شیراز مشکل اساسی است که مردم و مراجعان این مراک را با مشکل مواجه کرده بگونه ای که در اغلب ساعات این وضعیت در دفاتر کارگاری تامین اجتماعی وجود دارد.

او که نمی خواهد نامش برده شود می گوید: امروز یکی از فرزندانم را به این محل آورده ام که در نوبت باشد تا من در محلی دیگر کار خود را انجام دهم و دوباره برای تعویض دفترچه به این کارگزاری مراجعه کنم.

وی ادامه داد: قبلا ساعات کار دفاتر کارگزاری تا 16:30 تعیین شده بود اما در حال حاضر این زمان به ساعت 14:30 کاهش یافته است که در اغلب موارد نیز راس ساعت 14 تعطیل می شوند.

او اضافه کرد: می توان تعداد باجه ها را در این دفاتر افزایش داد و همچنین از محیطی بزرگتر برای ساختمان این مراکز استفاده کرد که مردم مجبور نباشند در شرایط سخت موجود درخواستهای خود را دنبال کنند.

عدم استفاده از سیستم نوبت‌دهی مکانیزه

نادعلی مددی یکی دیگر از شهروندان شیرازی است که می گوید بطور میانگین روزانه یک و یا دوبار قطعی سیستم در دفاتر کارگزاری تامین اجتماعی رخ می دهد که هر بار نیز حداقل نیم ساعت این روند ادامه دارد.

مددی می گوید: اغلب دفاتر کارگزاری تامین اجتماعی شیراز از دستگاه‌های نوبت‌دهی استفاده نمی کنند و این وضعیت با توجه به قطعی مداوم سیستم که تا ساعتها نیز طول می‌کشد شهروندان و مراجعان را کلافه کرده بگونه‌ای که باید تا ساعتها سرپا در صف ایستاد تا سیستم وصل و درخواستشان انجام شود.

مددی افزود: کمبود فضا و نامناسب بودن محیط فیزیکی دفاتر کارگزاری بیمه یکی از مشکلات اصلی این مراکز است.

خانم حسینی نیز در این باره می‌گوید: شلوغی و قطعی سیستم در این مراکز به امری عادی تبدیل شده است و انگار هیچ زمان نیز نمی‌توان پایانی برای آن متصور شد.

وی که برای تعویض دفترچه بیمه به یکی از دفاتر کارگزاری بیمه در شیراز مراجعه کرده در آن محل می گوید: هم‌اکنون نیز سیستم در این دفتر کارگزاری تامین اجتماعی قطع است و این قطعی بیش از یک ساعت و نیم است که به طول انجامیده است.

زهرا گودرزی شهروند شیرازی در محل یکی از دفاتر کارگزاری تامین اجتماعی نیز می گوید که برای پیگیری کارهای بیمه ای خود هشت و نیم صبح شنبه هفته گذشته به یکی از شعب این دفاتر واقع در چهارراه پارامونت شیراز مراجعه کرده که پرسنل اعلام می کنند سیستم قطع است و تا 12 ظهر آن روز نیز این قطعی به طول می‌انجامد که در پی بروز این مساله او و سایر مراجعان، ساعتها در آن محل معطل می‌مانند.

خانم گودرزی ادامه داد: ماهانه حداقل دو بار به دفاتر کارگزاری تامین اجتماعی در سطح شهر شیراز مراجعه می کنم که شلوغی و قطعی سیستم کلافه کننده وجه مشترک تمام دفاتر کارگزاری بیمه در سطح این شهر است.

گلایه‌های بی پاسخ

در پی مراجعه به مدیریت دفتر کارگزاری تامین اجتماعی واقع در بلوار نصر شیراز با هدف مطرح کردن مشکلاتی که از سوی مراجعان این مرکز مطرح شد، وی حاضر به گفت و گو در این باره نشد و اظهار داشت که از سوی سازمان تامین اجتماعی استان فارس در خصوص گفت و گو با رسانه‌ها منع شده است.

قطعی سیستم به خاطر مشکلات مخابراتی

مسئول دفاتر کارگزاری تامین اجتماعی استان فارس گفت: هدف از تشکیل دولت الکترونیک و برون سپاری خدمات سازمان تأمین اجتماعی و محول کردن بعضی امور به دفاتر کارگزاری تامین اجتماعی در جهت تسهیل امور مردم بوده است.

مرتضی زارع افزود: مشکلاتی نظیر قطعی سیستم‌ها به دفاتر کارگزاری تأمین اجتماعی مربوط نمی شود و در پی مواردی نظیر کاهش پهنای باند و یا مشکلات مخابراتی رخ می‌هد که این دفاتر در آن نقشی ندارند.

وی ادامه داد: 19 مورد خدمت به دفاتر کارگزاری تأمین اجتماعی واگذار شده که برخی از این خدمات دستی و تعدادی نظیر چاپ دفترچه و صدور فیش به صورت مکانیزه صورت می‌گیرد و بایستی از طریق شبکه داخلی و یا اینترنت انجام شود.

فعالیت دفاتر کارگزاری غیرقانونی نیست

در سالیان گذشته قانونی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده که براساس آن همه دستگاه‌های اجرائی و شهرداری‌ها مکلفند که خدماتی را که قصد برون سپاری آن را دارند به دفاتر پیشخوان دولت واگذار کرده و از ایجاد دفاتر مشابه و موازی کاری در این خصوص جلوگیری کنند.

مسئول دفاتر کارگزاری تامین اجتماعی استان فارس در پاسخ به این سوال که ماهیت ایجاد این دفاتر به لحاظ قانونی ایراداتی دارد یا خیر؟ گفت: نوع کار دفاتر کارگزاری تأمین اجتماعی تخصصی است و با دفاتر پیشخوان دولت تفاوتهایی دارد.

زارع اضافه کرد: در پی طرح ایراداتی که در استان فارس نسبت به ادامه کار دفاتر کارگزاری تامین اجتماعی وارد شد و دستگاه‌های نظارتی اعلام کردند که چرا برون سپاری این خدمات به دفاتر پیشخوان دولت واگذار نشده است که در نهایت در این باره از مرکز تعیین تکلیف و اعلام شد که قانونی که با استناد به آن وجود این دفاتر را غیرقانونی می دانند، بعد از صدور مجوز ایجاد دفاتر کارگزاری تأمین اجتماعی و شکل‌گیری این مراکز به تصویب رسیده لذا این دفاتر می‌توانند فعالیت خود را ادامه دهند و در این خصوص نیز مجوزهایی در سطح کشور اخذ و با تعاملاتی که شکل گرفت این مشکل حل شده است.

وی اشاره کرد: در حال حاضر پنج شعبه دفتر کارگزاری تأمین اجتماعی در سطح شهر شیراز مشغول فعالیت هستند و همچنین و دفاتری نیز در شهرستانهای بزرگ استان نظیر کازرون،مرودشت، جهرم و فسا مشغول فعالیت هستند که مجموعا اکنون 9 دفتر در سراسر این استان در حال فعالیت است که بنابر قانون هر دفتر نیز می تواند در حال حاضر تا سه شعبه اقماری حسب تقاضا و احراز سایر شرایط در محدوده جغرافیایی تعریف شده، راه اندازی و مدیریت نماید.

16شعبه فعال در فارس

زارع با اشاره به اینکه اکنون 16 شعبه که هفت مورد آن اقماری است در سطح استان فارس فعالیت می کنند گفت: هر دفتر کارگزای تامین اجتماعی قادر است اکثر خدماتی که در شعب سازمان تامین اجتماعی ارائه می شود را به مراجعان عرضه کند و ماموران این سازمان نیز بطور مداوم بر کار این دفاتر نظارت داشته و این دفاتر نیز در قبال خدماتی که به مردم ارائه می کنند از سازمان حق الزحمه دریافت خواهند کرد.

قطعی سیستم همه جا هست

مسئول دفاتر کارگزاری تامین اجتماعی استان فارس افزود: مسائل مرتبط با قطعی شبکه اینترانت به زیرساخت و تجهیزات شبکه بر می گردد و واقعیت آن است که همکاران دفاتر کارگزاری به دلیل آنکه به ازای هر خدمتی که ارائه می دهند حق الزحمه دریافت می کنند خودشان بیشتر از مراجعان دنبال رفع قطعی سیستم هستند که البته این نوع قطعی ها تنها مختص تامین اجتماعی و یا کارگزاری های رسمی آن نیست و در سایر دستگاه های اداری نیز وجود دارد.

رصد دقیق کارکنان دفاتر کارگزاری

زارع ادامه داد: در برخی موارد نیز مشکلاتی در برخورد اداری کارکنان این دفاتر مطرح بوده که در این موارد از طریق فرآیندهای نظارتی از سوی این اداره کل وضعیت اصلاح شده و با کارمندان متخلف چه در شعبه و چه در کارگزاری برخورد جدی صورت گرفته و خواهد گرفت هرچند که در جذب نیروها و پرسنل دفاتر کارگزاری تامین اجتماعی از فیلترهای اداری و حراستی بهره‌گیری می شود تا از رخ داد این قبیل مسائل پیشگیری شود.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص نحوه گزارش تخلفات از سوی مراجعان دفاتر کارگزاری بیان کرد: صندوق انتقاد و پیشنهاد در هر شعبه وجود دارد که مردم می توانند نظرات خود را در خصوص نحوه دریافت خدمات گزارش کنند که کلید این صندوق دست رئیس شعبه است و در دوره های مشخص باز می شود و رابطین نیز روزانه کار دفاتر را چک می کنند.

تعرفه‌های جامانده از تورم

علی اصغر علمدارلو مسئول کارگزاری تأمین اجتماعی شعبه سه شیراز گفت: برخی از خدمات سازمان تامین اجتماعی نظیر صدور و تمدید دفترچه بیمه، صدور فیش حق بیمه، برقراری بیمه های مشاغل آزاد اختیاری، امور میدانی و بررسی برای پرداخت بیمه بیکاری، انجام امور بیمه کارگران ساختمانی و نظایر این‌ها به دفاتر کارگزاری بیمه واگذار شده است.

علمدارلو افزود: تعرفه خدمات بیمه ای در کارگزاری ها حدود دوسال است که ثابت مانده و افزایشی نداشته است که در برخی موارد به ضرر دفاتر تمام شده چون در سالها و به ویژه ماه های اخیر افزایش قیمت در اغلب خدمات و مواد مصرفی اعمال شده اما نرخ خدمات دفاتر کارگزاری تامین اجتماعی هیچگونه افزایشی نداشته است.

از قطعی‌ها مطلعیم

رئیس اداره فناوری اطلاعات اداره کل تامین اجتماعی استان فارس در خصوص قطعی سیستم در مراکز کارگزاری رسمی تامین اجتماعی، گفت: از قطعی و همچنین کندی سیستم های ارتباطی و مخابراتی اعم از شبکه اینترنت، اینترانت و یا شبکه های داخلی مطلع هستیم و پیشنهاداتی نیز برای رفع این قبیل مشکلات به سازمان مرکزی ارائه داده ایم که در حال بررسی است.

سرویس‌گرایی به جای درخواست‌گرایی

غلامرضا زارع افزود: متاسفانه بروکراسی اداری و درخواست گرا بودن سیستم اداری کشور که از قدیم وجود داشته و اکنون نیز تداوم دارد باعث بروز بسیاری از مشکلات اینچنینی شده و بی شک سرویس گرایی در سازمان از یک منظر ارزش گذاری به شان والای انسانی را در برداشته و در ابعاد دیگر صرفه جویی در هزینه‌ها و فرآیندهای تکراری و پرهیز از خدمات چهره به چهره را تضمین می‌کند و اقدام عاجل مدیریت ارشد سازمان در زمینه بازطراحی فرآیندها بر مبنای سرویس گرایی یک خیز بلند در تحول سازمانی خواهد بود.

مراکز درمانی از دفترچه‌های الکترونیکی استقبال کنند

زارع ادامه داد: اکنون سازمان تامین اجتماعی به سمت الکترونیکی کردن نسخ دفترچه‌های درمانی رفته که اقدام بسیار مناسبی در جهت کاهش بروکراسی اداری و جلوگیری از هدر رفت منابع طبیعی است و همچنین صحت و دقت را به همراه خواهد داشت که امیدواریم پزشکان و مراکز طرف قرارداد درمان تأمین اجتماعی از طرح نسخه الکترونیک به طور گسترده استقبال کنند تا مشکلات بیمه شدگان و مستمری بگیران کاهش یابد.

وی دلایل قطعی سیستم دفاتر کارگزاری تامین اجتماعی را برشمرد و گفت: قطعی سیستم ممکن است به دلایل متنوع و متفاوتی باشد که از ضعف در ساختار طراحی فرآیند تا موارد مرتبط با زیرساخت شبکه ای را شامل می شود، از آنجا که در کشور ساختار تقاضا محور وجود دارد و معمولا اکثر تقاضاها بایستی از طریق شبکه با ارتباط بین سازمانی اصالت سنجی گردد لذا هرگونه قطعی در بخشی از انجام فرآیند، کل خدمت را دچار مشکل می کند.

رئیس اداره فناوری اطلاعات اداره کل تامین اجتماعی استان فارس ادامه داد: سازمان تأمین اجتماعی با ادارات و دستگاه های مختلف برای ارائه برخی خدمات نیازمند تبادل اطلاعاتی و اصالت سنجی برخی از مستندات چه به صورت دستی و چه به صورت مکانیزه دارد که طبیعی است با توجه به نوع درخواست متقاضی، نحوه اتصال به منبع اصالت سنجی تقاضا، بانک های اطلاعاتی توزیع شده و سایر کنترل‌گرهای ارائه خدمت ممکن است در مواردی با مشکل قطعی و عدم ارائه خدمت در همان زمان مواجه باشند.

زارع با اشاره به این مساله که اکثر مراجعان از زیرساخت شبکه‌ای کشور و مسائل مرتبط اطلاعات کافی ندارند افزود: این مساله باعث می شود در برخی موارد و در پی قطعی سیستم، سوء تفاهم هایی ایجاد شود و مراجعان که معمولا هم به دنبال خدمات متفاوتی هستند فکر کنند که همکاران در ارائه خدمات تبعیض قائل شده و مثلا کار برخی مراجعان انجام شده و برخی را معطل نگه می دارند در صورتی که اینگونه نیست و در چنین مواردی بهتر است پرسنل دفاتر کارگزاری مراجعان را راهنمایی کنند.

رئیس اداره فناوری اطلاعات اداره کل تامین اجتماعی فارس در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: این اداره کل، ماهیانه مبلغی حدود 50 میلیون تومان را صرف تامین هزینه های ترافیک و پهنای باند شبکه اینترانت و یا سایر سرویس ها می کند، بایستی در نظر داشت که با صرف این هزینه ها و سایر موارد مرتبط با نگهداری و پشتیبانی از تجهیزات مورد نظر به دنبال ارائه خدمات به روز هستیم اما از آنجا که مراجعان از این موارد اطلاعات کمتری دارند ممکن است مقصر اصلی قطع سیستم را در چنین مواقعی ارگان ارائه خدمت بدانند در حالی که هر نوع قطعی دلیل خاصی دارد و نیاز به بررسی بیشتر و کارشناسی دارد هرچند که تمام تلاش ما این است که پایداری سیستم را در بالاترین میزان خود داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه تضمین پایداری صد در صدی شبکه های داده ای نظیر اینترنت و اینترانت در هیچ جای دنیا و به لحاظ فناوری‌های فعلی امکان پذیر نیست گفت: اقدامات زیادی انجام شده که قطعی سیستم به حداقل ممکن برسد اما در بسیاری از خدمات، لزوم تبادل اطلاعاتی میان چندین سازمان و هماهنگی مربوطه بین آنها الزامی است که در این خصوص بایستی اقداماتی انجام گیرد و سازمانهای کشور به سمت مدل هایی همچون سرویس گرایی پیش روند.

زارع با بیان اینکه نظارت ها و کنترل نامحسوس بصورت روزانه بر فعالیت دفاتر کارگزاری رسمی تأمین اجتماعی، در استان فارس اعمال می شود، افزود: شهروندان این استان می توانند از طریق شماره گیری *142# از طریق تلفن همراه خود نسبت به نوبت دهی اینترنتی شعب تأمین اجتماعی، سراسر فارس اقدام کنند و همچنین از درخواست صدور دفترچه اینترنتی نیز استفاده کنند که کلیه خدمات غیرحضوری سازمان در سایت رسمی آن به آدرس tamin.ir قابل دسترس عموم است.

قطعی سیستم ادارات همتی ملی می طلبد

رئیس اداره فناوری اطلاعات اداره کل تامین اجتماعی استان فارس در پاسخ به این سوال که راه حل مشکل قطعی سیستم که در اغلب دستگاه ها نیز وجود دارد،گفت: باید باور داشت که یک رویکرد ملی می‌تواند هم سازمان تامین اجتماعی و هم دیگر سازمانهای کشور را از اسراف بالای منابع داده ای بی نیاز سازد و با هم افزایی منتج از تبادلات داده ای میان سازمانی با میانجیگری یک سازمان بالادستی نظارتی همچون سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات صرفه جویی‌های بسیار زیادی صورت پذیرفته و در نتیجه گردش روان و صحیح داده ای کشور در بخش زیادی از فرآیندهای مورد نیاز مردم را موجب ‌شود.

زارع ادامه داد: گرچه سازمان تامین اجتماعی به دلیل پوشش بالای جمعیتی، می‌تواند زمینه ساز یک حرکت ملی در این راستا باشد و سلامت نظام تبادلات داده ای بین سازمانی و کاهش چرخش‌های سربار نظام اداری کشور را رقم بزند لذا می طلبد همه دستگاه‌ها با توجه به برنامه های توسعه ای دولت، مساله سرویس گرایی در کل کشور را هرچه سریع تر به سرانجام برسانند.

درخواست کپی مدارک تا کی؟

رئیس اداره فناوری اطلاعات اداره کل تامین اجتماعی استان فارس اضافه کرد: به عنوان یک مثال معمولا هر ایرانی در طول عمر خود صدها کپی از مدارک هویتی خود در ادارات مختلف به یادگار می‌گذارد و این موارد در دنیا منسوخ شده است و به جز اتلاف سرمایه‌های ملی چیزی در بر ندارد و این در حالی است که یک نهاد دولتی، مسئول صحت سنجی هویت افراد است و اصلاح فرآیندها و ایجاد نظام تبادل داده‌ای یکپارچه بین سازمانی ملی، می‌تواند در موثرترین حالت، صرفه جویی داده ای را به عنوان یک فرهنگ همگانی به سازمانها و جامعه تزریق کند تا کلیه ارگان‌ها و در نتیجه مردم، از مزایای چنین ساختاری بهره مند شوند.

وی در این باره بیشتر توضیح داد: بعنوان مثال براساس این الگو پیشنهادی وقتی نوزادی در کشور به دنیا می آید بیمارستان ملزم به ثبت اطلاعات وی در بانک اطلاعاتی جامع کشوری می‌شود و والدین این بچه دیگر نیازمند مراجعه به ثبت احوال برای دریافت شناسنامه نیستند بلکه به ازای هر داده ای که در این بانک به طریق صحیح و از مجرای قابل اطمینان ثبت می شود بقیه خدمات سلسله وار و به صورت خودکار در طول تمام عمربه این شخص ارائه خواهد شد.

زارع ادامه داد: در این مثال ثبت احوال متولی صدور کارت شناسایی یا شناسنامه و ارسال آن به درب منزل صاحب فرزند می شود و با این روند عملا درخواست گرایی و مدل تقاضامحوری که ریشه در نظام اداری کشور دارد را به سمت سرویس گرایی سوق خواهیم داد و این مساله در جامعه نهادینه خواهد شد و همچنین از طرفی دیگر نیز سایر دستگاه‌های کشور نظیر بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، ارتش و ... از طریق همین داده از تولد این نوزاد اطلاع کسب کرده و در برنامه های خود این مورد را می گنجانند که در چه زمانی چه نوع خدماتی باید به وی ارائه شود که با این رویکرد، امید می رود که ما خدمات قابل پیش بینی داشته باشیم و سفارشات در سطح ملی متناسب با داده های اصیل صورت پذیرد.

زارع گفت: متاسفانه در کشور طرح های ارتباط داده ای بین سازمانی به صورت جزیره ای و جداگانه در حال اجراست و بسیاری از سازمانها برای رفع نیازهای اطلاعاتی خود با سازمانهای دیگر قراردادهای همکاری دارند که باعث هدر رفت منابع سخت افزاری، نرم افزاری و پیچیدگی فرآیندها می شود.

وی ادامه داد: لازم است درگاه ملی بین سازمانی به عنوان یک طرح ملی از سوی مسولین کشور پیگیری و اجرا شود، همچنان که در کشورهای پیشرفته، به محض تولید داده، آن داده در مسیر خود جریان دارد و به همه دستگاه های مربوطه ارسال می شود که به این صورت داده های متصل ایجاد و از انجام چندباره و تکراری بسیاری از فرآیندها جلوگیری می شود و قطعا این سیستم بازدارنده از بسیاری از تخلفات نیز خواهد بود. اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 453730 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟