گامهای مثبت قوه قضاییه برای جلوگیری از زندانی شدن محکومان مهریه

به گزارش رکنا، افزایش قیمت سکه در ماه‌های گذشته، بسیاری از محکومان پرداخت مهریه را با مشکلاتی مواجه کرده بود. افراد زیادی که قبلا به پرداخت مهریه محکوم شده بودند و مهریه را به صورت اقساطی پرداخت می کردند با بالا رفتن قیمت سکه نتوانستند اقساط بدهی را بپردازند به ناچار راهی زندان شدند.

آمار‌ها نشان می‌دهد که ۲۵۰۰ مرد ایرانی به دلیل ناتوانی در پرداخت مهریه در حبس هستند که به گفته جولایی مدیرعامل ستاددیه کشور در سال ٩٤ تعداد زندانیان مهریه یک هزار و ٨٠٠ نفر بود و در سال گذشته نزدیک به دو هزار مددجو و امروز هم این آمار به دوهزار و ٥٠٠ محبوس رسیده است.

 

۲۴ مهرماه سال جاری، رئیس قوه قضاییه در خصوص محکومین تأدیه مهریه بر اساس تعداد سکه طلا، بخشنامه‌ای صادر کرد که خطاب به رؤسای کل دادگستری استان‌های سراسر کشور راجع به ارائه تسهیلات لازم برای جلوگیری از زندانی شدن محکومان مهریه آمده بود که نظر به برخی گزارش‌های واصله تعدادی از محکومین تأدیه مهریه بر اساس تعداد سکه طلای تعیین شده به علت افزایش غیر متعارف قیمت آن توان پرداخت را نداشته و به همین جهت در اجرای قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی به زندان معرفی می‌شوند.

در این بخشنامه تاکید شده است تا دادگاه‌ها به صورت خارج از نوبت و بدون تعیین وقت رسیدگی نسبت به درخواست تعدیل که از سوی زوج تقدیم می‌گردد رسیدگی و مهلت‌های تأدیه سکه را متناسب با وضعیت مالی محکومٌ علیه افزایش داده تا بدین ترتیب از زندانی شدن آنان جلوگیری به عمل آید.

 

94.5 درصد محکومان زندانی توان پرداخت مهریه را نداشتند

به گفته دادستان تهران 94.5 درصد محکومان زندانی توان پرداخت مهریه را نداشتند.

جعفری دولت آبادی دادستان تهران با اشاره به بررسی‌های پرونده محکومان زندانی مهریه در تهران پیرو دستور ریاست قوه قضاییه گفت: توسط قضات ناظر زندان دادسرا با همه محکومان مهریه ملاقات و وضعیت تقدیم دادخواست اعسار و تعدیل اقساط مهریه توسط محکومان زندانی بررسی شد که از مجموع محکومان زندانی مهریه، تعداد زندانیانی که درخواست اعسار داده‌اند ۵/۶۸ درصد و کسانی که درخواست اعسار نداده‌اند ۱۱ درصد و تعداد زندانیانی که درخواست اعسار آن‌ها در حال اقدام است ۲۰ درصد است.

دادستان تهران اظهارات زندانیان در مورد توانایی پرداخت پیش قسط مهریه را به شرح ذیل اعلام کرد: از ۱ تا ۲۰ سکه ۱۶ درصد، از ۲ تا ۱۰ سکه ۳ درصد، و کسانی که توانایی پرداخت پیش قسط را ندارند ۸۱ درصد است.

به گفته جعفری دولت آبادی 94.5 درصد محکومان زندانی توان پرداخت مهریه را نداشتند. این مقام قضایی در استان تهران در رابطه با اظهارات زندانیان در خصوص توان پرداخت اقساط ماهانه، تصریح کرد: ۸۶ درصد توانایی پرداخت اقساط تا سقف ۵۰۰ هزار تومان در ماه، از ۵۰۰ تا یک میلیون ۵/۱۲ درصد و از یک میلیون به بالا نیم درصد عنوان شد و در واقع محکومان زندانی حداکثر پولی که می‌توانند پرداخت کنند، یک میلیون تومان است.

 

دادستان تهران در مورد مهریه‌هایی که در رابطه با آن‌ها اجراییه صادر شده، تصریح کرد: تا ۱۱۰ سکه، ۵۳ درصد و از ۱۱۰ سکه به بالا ۴۶ درصد می‌باشد.

جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید

یک دهم زندانیان مهریه کشور بازداشتی‌های استان تهران هستند

رئیس کل دادگستری استان تهران هم با اشاره به اینکه از میانگین نسبت زندانیان مهریه در کشور بالاتر نیستیم، یک دهم زندانیان مهریه کشور را بازداشتی‌های استان تهران عنوان کرد و گفت: این رقم بیانگر این است که همکاران ما خوب عمل کرده‌اند، اما همین رقم هم قبول ندارم و نباید باشد.

کاهش ۷۰ درصدی زندانیان مهریه در استان فارس

در پی تاکید رئیس قوه قضاییه در حل مشکلات تعدیل و تقسیط افراد ناتوان در پرداخت این دیون مالی تا انتهای مهرماه امسال بیش از ۴۴۰ زندانی مهریه از زندان‌های استان فارس آزاد شدند.

رئیس کل دادگستری استان فارس با اعلام این خبر گفت: از زمان ابلاغ بخشنامه رئیس قوه قضائیه مبنی بر آزادی زندانیان مهریه ۷۰ درصد از این زندانیان در استان فارس از زندان آزاد شدند.

علی القاصی افزود: در پی تاکید رییس دستگاه قضاء در حل مشکلات تعدیل و تقسیط افراد ناتوان در پرداخت این دیون مالی تا انتهای مهرماه امسال بیش از ۴۴۰ زندانی مهریه از زندان‌های استان فارس آزاد شده‌اند، حال این که پیش از این استان فارس به جهت آمار عددی میزبان بیشترین تعداد زندانی مهریه بود.

وی با تقدیر از اهتمام مجموعه قضایی و اداره کل زندان‌ها در فراهم نمودن زمینه اجرای این بخشنامه افزود: در این اقدام که علاوه بر حمایت مسئولین قضایی خیرین استانی نیز نقش موثری داشتند قریب به ۱۱۰۰ زندانی جرایم غیرعمد در هشت ماهه امسال از بند آزاد و به آغوش گرم خانواده‌های خود بازگشتند.

رئیس کل دادگستری استان فارس با اشاره به اینکه در یک سال گذشته با کاهش ۱۴ درصدی ورودی زندانیان در استان فارس روبرو بوده‌ایم گفت: این اتفاق با حضور مستمر و هدفمند همکاران قضایی در زندان‌ها محقق شده است، به نحوی که در آخرین دیدار دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان و معاونین وی در زندان با بیش از ۲۰۰۰ نفر از زندانیان ملاقات چهره به چهره صورت گرفت تا از این طریق اقدامات اداری در زمینه آزادی جمعیت زیادی از محبوسان تسهیل و تسریع شود.

جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید

آمار زندانیان مهریه در استان کرمان کاهش یافته است/ بدهی زندانیان مهریه تعدیل می‌شود

رئیس کل دادگستری استان کرمان هم از کاهش آمار زندانیان مهریه در این استان خبر داد.

یدالله موحد اظهار داشت: طی هفته‌های گذشته بیش از ۳۰ نفر از زندانیان که به دلیل مهریه زندان بودند، آزاد شدند و دادگستری استان کرمان سعی دارد کسی به خاطر مهریه وارد زندان نشود و آنان که در زندان هستند با تضمین‌ها و اقدامات سازشی آزاد شوند.

وی با اعلام اینکه ۴ هزار و ۵۰۰ پرونده مربوط به تقسیط شدن مهریه در سطح استان داریم، گفت: با افزایش بهای سکه محکومین قادر به پرداخت سکه با اقساط تعیین شده و با نرخ روز نیستند و تقاضای تعدیل می‌کنند و ما مهلت پرداخت را افزایش می‌دهیم.

جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید

 

تمامی زندانیان مهریه شهرستان قلعه گنج آزاد شدند

با توجه به بخشنامه ابلاغی از سوی ریاست قوه قضاییه مبنی بر تعیین تکلیف زندانیان مهریه، تمامی زندانیان مهریه شهرستان قلعه گنج با تعدیل مهریه آزاد شدند.

 

سجاد افشار منش دادستان عمومی و انقلاب قلعه گنج اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون از ۹۳ مددجویی ورودی به زندان قلعه گنج ۸۲ نفر آزاد شدند.

کاهش 70 درصدی زندانیان مهریه در استان هرمزگان

 

حجت الاسلام و المسلمین اکبری گفت: پس از ابلاغ بخشنامه رئیس قوه قضائیه مبنی بر تعدیل محکومیت زندانیان مهریه، ۷۰ درصد از این زندانیان در استان هرمزگان آزاد شدند.

 

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان از کاهش ۷۰ درصدی زندانیان مهریه در این استان خبرداد و گفت: در پی صدور بخشنامه ریاست قوه قضائیه مبنی بر لزوم رسیدگی به مشکلات زندانیان مهریه، تعدیل و تقسیط محکومیت افراد ناتوان در پرداخت این دیون مالی براساس آمار تا پایان آذرماه امسال، ۶۳ زندانی مهریه از مجموع ۹۰ نفر، از زندان‌های استان هرمزگان آزاد شده‌اند.

حجت الاسلام و المسلمین اکبری در ادامه بر تلاش و جدیت هرچه بیشتر مسئولان قضایی و مدیران سازمان‌های وابسته به قوه قضائیه در راستای بهره‌گیری از تأسیسات نوین قضایی و مجازات‌های جایگزین حبس به منظور کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها تأکید کرد و یادآور شد: این تغییر نگرش با توجه به بخشنامه ریاست قوه قضاییه در خصوص پرونده‌های زندانیان مهریه ایجاد شد که می‌توان همین شاخص را در جهت کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها به سایر تصمیمات قضایی در جرائم غیر عمد و مالی نیز تسری داد تا استفاده از این ظرفیت‌های قانونی به یک دیدگاه ثابت و پایدار تبدیل شود.

جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید

تعیین تکلیف زندانیان مهریه در دستور کار فوق العاده قضات اصفهانی / کاهش 17 درصدی آمار زندانیان تأدیه مهریه

خسروی وفا رئیس کل دادگستری استان اصفهان بر تعیین تکلیف زندانیان مهریه تاکید کرد و گفت: این امر در دستور کار فوق العاده قضات استان اصفهان قرار دارد.

احمد خسروی وفا از قضات و مسئولان قضایی دادگستری استان خواسته است با بهره گیری از هر گونه تدبیر و اعمال مدیریت قضایی، اجرای مفاد این بخشنامه را در دستور کار فوق العاده قرار دهند.

این مقام قضایی در استان اصفهان افزود: هدف از صدور و ابلاغ بخشنامه یاد شده، کاهش آمار ورودی زندانیان با موضوع مهریه بوده و شایسته نیست شخصی به دلیل بدهی مهریه در زندان به سر برد و قضات باید با در نظر گرفتن جمیع جهات پرونده و شرایط فعلی بازار و نرخ متغیر سکه با مدیریت صحیح قضایی در راستای جلوگیری از ورود افراد به زندان و کاهش آمار زندانیان مهریه به صورت فوق العاده اقدام لازم را معمول دارند.

در ادامه تاکیدات رئیس کل دادگستری استان اصفهان از کاهش 17 درصدی آمار زندانیان تأدیه مهریه استان اصفهان خبرداد و گفت: در پی صدور بخشنامه از سوی رئیس قوه قضاییه مبنی بر اتخاذ تدبیر و ترتیبات ویژه در رسیدگی به پرونده محکومان تأدیه مهریه، اجرای مفاد این بخشنامه در دستور کار دادگستری استان قرار گرفت.

خسروی وفا افزود: با برگزاری جلسات مشترک و طرح موضوع، نتیجه تلاش قضات در اجرای دقیق این بخشنامه، کاهش 17 درصدی آمار زندانیان و محکومان تأدیه مهریه در زندانهای استان رقم خورده است.

وی در تشریح بیشتر مفاد این بخشنامه تصریح کرد: با توجه به افزایش غیر متعارف قیمت طلا و سکه و عدم توانایی افراد در پرداخت آن به زوجه و اینکه با اجرای قانون نحوه اجرای محکومیتهای مالی افراد به زندان معرفی می شوند، بر اساس این بخشنامه، دادگاهها ترتیبی اتخاذ خواهند نمود که درخواستهای تعدیل اقساط، خارج از نوبت و بدون تعیین وقت رسیدگی انجام و مهلت های تأدیه سکه متناسب با وضعیت مالی محکوم علیه افزایش یافته تا از زندانی شدن افراد جلوگیری بعمل آید.

خسروی وفا همچنین خاطرنشان ساخت: این بخشنامه شامل افرادی که بدلیل عدم توانایی از پرداخت مهریه در زندان بسر می برند و نیز کسانی که محکوم به پرداخت مهریه شده ولی آزاد می باشند، می شود که محکومان می توانند درخواست تعدیل اقساط تأدیه مهریه را به محاکم خانواده تقدیم نمایند و قضات با اجرای این بخشنامه رسیدگی خارج از نوبت خواهند نمود.

رییس کل دادگستری استان در پایان یادآور شد: این رویه با سرعت بیشتر در ترتیبات رسیدگی قضات استان ادامه خواهد داشت.

با اجرای بخشنامه جدید رئیس قوه قضاییه، سیاست‌های دستگاه قضایی در مورد زندانیان مهریه با دقت و شتاب در محاکم در حال اجراست و آمارها نشان می دهد با تلاش‌های قاطع دستگاه قضایی شرایط آزادی این دسته از زندانیان از زندان ها فراهم شده است.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

منبع: میزان

کدخبر: 449689 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟