کوه و جاده! و قصه زندگی ما آ دم ها

در هر حالت وجود این کوه زیبا در مسیر حرکت ،جاده را خوش منظر ،با صفا و خاطره انگیز می کند. کوه با جنس سخت و دل سنگلاخی خود به جاده روح عاطفی و احساسی می بخشد و همه رهگذران را معشوف تماشا و مشتاق عظمت و صفای خود می کند تاجایی که هروقت اسمی از این جاده برده شود ناخودآ گاه به یاد کوه بزرگ و زیبای آن می افتیم.

جاده چرا توانست از وجود این کوه سنگی برای خود نشان و عظمت و بزرگی خلق کند؟.چرا ناامید نشد و به جلو پیش رفت؟

حکایت این جاده و کوه ،قصه زندگی ما آ دم هاست. پذیرش تمام شرایط سخت، درک منطقی نقص ها و کمبودها،قبول مشکلات و سختی های پیش رو و پذیرش نقص ها و کاستی های خود در کنار توانمندی های و استعداد ها و داشته های خود یک اصل مهم در پیشبرد زندگی است و می تواند تهدیدها و مشکلات و سختی ها را به فرصت هایی مغتنم برای زیبا ساختن زندگی تبدیل کند. برای رسیدن به این هدف عالی در اولین گام باید مسئولیت کارهای خود را بپذیریم. بی شک در نظر داشتن فضیلت های مهم اخلاقی که در آموزه های دینی ما نیز بر آ ن تاکید بسزایی شده می تواند راه گشای مسیر زندگی مان از دل سنگی مشکلات و سختی های پیش روی مان باشد.

اول این که ارزش هرکس به اندازه همت اوست. یعنی تصمیماتی بگیریم که مهم و درست باشند و برای رسیدن به آ ن اهداف تلاش کنیم. در اینجا یک نکته مهم و کلیدی وجود دارد و آن این که هر اندازه تصمیماتی که می گیریم والاتر باشد و تلاش و عزم جدی تری داشته باشیم همت ما بلندتر خواهد بود. اصل دوم این که راستگویی و صداقت هرکس اندازه شخصیت اوست. در این باره تاکید می شود ،راستگویی سبب عزت است.

اصل سوم ،شجاعت هرکس به اندازه بی اعتنایی او به ارزش های مادی است. و اصل چهارم این که عفت هرکس به اندازه غیرت اوست . کسی که نسبت به نوامیس خود غیرت دارد هرگز حاضر نمی شود به نوامیس دیگران چشم خیانت Cheat بدوزد.

ما نقشه راه مشخصی برای حرکت ایمن ،خاطره انگیز و خوش منظر و هدفمند در مسیر زندگی مان داریم .کمی مطالعه و تدبر و تفکر راه را نشان مان می دهد . اگر همان طور که در قرآن کریم آمده خشوع در نماز،دوری از گفتار و عملکرد بیهوده ،پاکدامنی ،دوری از بدگمانی ،غیبت ،بدگویی ،مقام تسلیم در برابر خداوند ،یقین به اصول و فروع دین ،تواضع و فروتنی،حلم و بردباری،شب زنده داری در مسیر دین ،توحید خالصانه ،تدبر در آ یات الهی داشته باشیم در زمره مومنان در آ مده زندگی آرام و خوب و بی دغدغه ای خواهیم داشت. البته در قرآن برای رفتارهای اجتماعی مومنان نیز صفاتی مانند هجرت و جهاد،شهادت طلبی ،انتخاب دوست خوب،امر به معروف و نهی از منکر ،پرداخت زکات ،دوری از ربا و امانت داری ذکر شده که توجه به آن برای مان راه گشا خواهد بود.

مطالعه سرگذشت بزرگان و پیشینیان نیز برای مان مفید است تا بتوانیم راه را از چاه تشخیص داده و جاده زندگی مان به کوه یاس و ناامیدی و جهل و گناه محدود و مسدود نشود.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 448452 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟