یک روز خبر می‌آید که استادان برجسته و منتقد از این دانشگاه اخراج شدند و روز دیگر خبر از حذف خانواده مرحوم آیت‌الله هاشمی یا مستقر کردن گشت ارشاد در نزدیکی دانشگاه شنیده می‌شود. حالا هم آیین نامه آراستگی این دانشگاه سروصدای زیادی به پا کرده است. این بار مسئولان دانشگاه آزاد وارد حیطه پوشش دانشجویان شده‌اند و کمیته‌ای راه انداخته‌اند که اساساً معلوم نیست قرار است چه چیزی را آراسته تحویل دانشگاه بدهد!

در آخرین اظهار نظر معاون فرهنگی دانشگاه آزاد آمده است که کمیته آراستگی دانشگاه آزاد از ابتدای مهرماه با تذکر به دانشجویان متخلف، براساس قوانین مصوبه پوشش این دانشگاه کارخود را آغاز کرده است. کمیته‌ای که همین چند وقت پیش با مطرح شدنش حواشی بسیاری در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به راه انداخت، چرا که به اعتقاد بسیاری از دانشجویان برخی از بندهای این دستورالعمل محدود‌کننده است. مدیر کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» اعلام می‌کند که با جدیت موضوع حجاب و عفاف دانشجویان را مورد بررسی قرار می‌دهد و در این باره نیز آیین نامه جدیدی تدوین شده است. رضا نصیری درباره این آیین نامه این‌طور توضیح می‌دهد: دستورالعمل «آراستگی و شئون فرهنگی و رفتاری»، براساس قوانین مصوب شورای عالی انقلاب و شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها تدوین شده. این دستورالعمل با هدف ترویج اصول و مفاهیم اسلامی شکل گرفته است.

او به بخشی از آیین نامه آراستگی و شئون فرهنگی اشاره می‌کند و می‌گوید: لباس باید ساده، آراسته و در‌ شأن دانشگاه باشد. پوشش کامل بدن بجز صورت و دست‌ها تا مچ برای بانوان الزامی است. همچنین پوشش بانوان با چادر و مانتو یا مانتو بلند (تا زیرزانو)، شلوار، مقنعه یا روسری با رنگ مناسب، جوراب غیر نازک و کفش متعارف است. پوشش آقایان هم با پیراهن آستین‌دار و یقه معمولی، شلوار ساده، رسمی و بلند است. آرایش و پیرایش غیرمتعارف مو مانند بافتن، مش کردن، تیغ تیغی برای آقایان ممنوع است. همچنین چاپ هر گونه نقوش، کلمات زننده و رکیک، علائم و نشانه گروه‌های انحرافی، تصاویر زن، تصاویر فکاهی و پوچ و بی‌معنی، شعارهای قومی و نژادی، تبلیغات تجاری و توهین‌آمیز روی بدن، پوشش، مچ بند، پیشانی بند، کمربند، انگشتر و کیف منع ورود به دانشگاه ایجاد می‌کند.

نصیری با تأکید بر اینکه در این دستورالعمل بیشتر به موضوعات ایجابی پرداخته شده است، می‌گوید: در بحث‌های معرفتی تصمیم داریم سیره بزرگان و شخصیت‌های فرهنگی را با کمک استادان دانشگاهی به دانشجویان معرفی کنیم. این موضوع درخواست اصلی دانشجویان بوده است. ما در زمینه آیین نامه آراستگی از مشاوران استفاده می‌کنیم و موضوعی به‌نام کمیته انضباطی نداریم. مشاوران به دانشجویان در زمینه نوع پوشش آموزش می‌دهند و اینکه کارشناسان مذهبی در دفاتر دانشگاه حاضر هستند تا اگر به مواردی برخورد کردند به‌لحاظ شرعی موضوع را با دانشجویان در میان بگذارند. در آیین‌نامه موضوع تنبیهی نداریم اما تأکید کرده‌ایم با هر گونه رفتاری که با اصول دانشگاه و مقررات فرهنگی مغایر باشد برخورد خواهیم کرد.

نصیری درباره روش‌های برخورد با دانشجویان متخلف می‌گوید: ابتدا مشاوران ما به دانشجوی متخلف تذکر می‌دهد و با او صحبت می‌کند. در مرحله بعد افراد مشاوره شده وتعهد کتبی از آنها گرفته می‌شود. اگر دانشجو به تعهد خود عمل نکند با حضور مشاور موضوع را به اطلاع خانواده می‌رسانیم و در مرحله آخر هم فرد به کمیته انضباطی معرفی خواهد شد. او در پاسخ به اینکه در بررسی شما اگر استاد یا کارکنان دانشگاه هم پوشش نامناسب داشته باشند، مشاوره می‌شوند؟ می‌گوید: بله ما برای همه کارکنان این آیین نامه را تدوین کرده‌ایم اما استادان و کارکنانی که نسبت به مقررات عفاف و پوشش بی‌اعتنا باشند به معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی و گزینش کارکنان معرفی می‌شوند البته سعی می‌کنیم موضوع ارشاد را در دستور کار قرار دهیم و درنهایت به کمیته انضباطی استادان و هیأت رسیدگی به تخلفات اداری واحد معرفی می‌شوند.

نصیری با تأکید بر اینکه با مطرح شدن این آیین نامه علیه دانشگاه آزاد جوسازی رسانه‌ای شده است، می‌گوید: دستورالعمل آراستگی موضوع جدیدی نبود، از قبل هم وجود داشت، ما فقط نامش را عوض کردیم. حساسیت فرهنگی ما از این نظر است که دانشگاه پسوند اسلامی دارد و باید دانشجویان شئونات اسلامی این دانشگاه را رعایت کنند. او درباره انتخاب نام آراستگی و شئون فرهنگی هم می‌گوید: این نام را در کمیته دانشگاه انتخاب کردیم که به اعتقاد من نامی بسیار زیبا و در خور دانشجویان است.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

هدی هاشمی

کدخبر: 440569 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟