آباده به عنوان شهر جهانی منبت، ثبت شد

به گزارش رکنا، مصیب امیری مدیر کل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس، گفت: بر اساس اعلام شورای جهانی صنایع دستی، پس از بررسی‌های انجام گرفته، شهر آباده از استان فارس به عنوان شهر جهانی منبت، ثبت شد.

وی اظهار داشت: با نگرشی به پیشینه تاریخی، فرهنگی و هنری استان و آثار تاریخی به جای مانده از دوران‌های قبل، به خوبی می‌توان دریافت که فارس از روزگاران کهن، مهد پرورش هنرمندان و صنعتگران کارآمد و چیره دست بوده است.

امیری ادامه داد: در سال ۹۵ گواهی‌های مختلفی نظیر گواهی ثبت نشان جغرافیایی ملی و بین المللی” منبت آباده” و گواهی ثبت فنون اجرای منبت آباده در فهرست آثار ناملموس میراث فرهنگی کشور کسب شد و در همین سال پرونده ثبت آباده به عنوان شهر ملی و جهانی منبت، به شورای راهبردی صنایع دستی کشور ارسال شد که پس از پیگیری‌های صورت گرفته، در سال ۹۷، آباده به عنوان “شهر جهانی و ملی منبت “معرفی شد.

مدیر کل میراث فرهنگی فارس با اشاره به تعداد ۱۷ نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی، ۵ نشان زرین جشنواره فجر در رشته منبت آباده، اضافه کرد: آباده دارای ۱۵۰ کارگاه منبت کاری (خانگی و تجاری) و بیش از ۵ هزار نفر هنرمندان منبت کاراست.

منبت، هنر Art کنده کاری و حکاکی نقش‌های مختلف بر روی چوب است که این نقش‌ها می‌تواند گل، پرنده، نقش‌های ذهنی و تلفیقی از نقش‌های یاد شده باشد.

هنر منبت کاری در فارس بیشتر در شهر‌های آباده و شیراز رواج دارد و هنرمندان بی شماری در خدمت این هنر و صنعت بوده اند و امروزه در بسیاری از موزه‌های جهانی آثار هنری منبت کاران استان وجود دارد.

کهن‌ترین آثار منبت کاری در استان فارس صندوق منبت بقعه متبرکه سید میر محمد (ع) درشیراز است که متعلق به سده هفتم هجری قمری است.

این صنعت دستی در صنایع مبل سازی، قابسازی، در و پنجره‌های چوبی، تابلوسازی و تزیین مکان‌های مذهبی کاربرد دارد.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 440142 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟