نه به آن شوری شور عاشقی، نه به این بی نمکی و خط کشی !

احساس و علاقه ای که با آن شوری شور جرقه می خورد اجازه نمی دهد که بازیگران این نمایش هیجانی از موضع خود کوتاه بیایند و در بیشتر مواقع خط و نشان می کشند و به خانواده می گویند :«اگر به خواسته دلم نرسم ،نه من و نه شما!.»

در موارد زیادی خانواده ها پس از یک دوره مقاومت و مخالفت نافرجام از ترس آ بروی شان کوتاه می آ یند و دل خوش به آن هستند که شاید مذاکرات خواستگاری به نتیجه نرسد،اما معمولا این طور نمی شود ،چون دختر و پسر قبل از گفتگو و صلاح بزرگترها خودشان رخت و قبای سرنوشت شان را بریده اند و دوخته اند.

در این وضعیت کار تمام شده است و بالاخره جشن عقد کنان برگزار و شاه داماد و عروس خانم وارد مرحله جدیدی از زندگی خود می شوند.

مرحله ای که نیازمند شناخت ،درک متقابل ،تفاهم و تعادل است.

تعارف است بگوئیم خدا نکند مشکلی سر راه زوج جوان قرار بگیرد. مشکلات زندگی و بروز اختلاف نظر و سلیقه جزو لاینکف و از ویژگی های زندگی مشترک هستند و زندگی که از این شاخصه ها برخوردار نباشد (یعنی مشکل و اختلاف نظر در آن وجود نداشته باشد)طبیعی نیست.

اما باید ببینیم آ قا داماد و عروس خانم جوان برای مواجهه منطقی ،حل درست این مشکلات و عبور ایمن از گذرگاه حساس و مهم دوران عقد چه قدر مهارت و آگاهی دارند.

کسانی که در مرحله انتخاب شریک زندگی خود اعتقادی به مشاوره قبل از ازدواج ندارند هنگام بروز مشکل و رویارویی با اختلاف نظرو مشکلات هم بی شک توجه چندانی به اصل مشاوره نخواهند داشت.

ممکن است در این وضعیت خانواده ها نیز از سر دلسوزی آتش بیار اختلاف های زوج جوان بشوند و به جای مشورت دادن،دخالت های نابجا کنند و اگر چنین شرایطی به وجود بیاید مسائل عروس و داماد جوان بیخ پیدا می کند.

حتما شنیده اید زوج های جوانی که با شور و هیجان ازدواج می کنند و در مدت کوتاهی با تنفر و بدبینی به راحتی دم از طلاق می زنند وحتی از همدیگر جدا می شوند.

گویی همین مساله مهم و تصمیم گیری درباره آ ینده و سرنوشت این افراد برای شان از خرید یک جفت کفش یا تعویض لباس کمتر است.

سوال این است چنین زن و شوهرهایی چگونه خواهند توانست زوج هایی مسئولیت پذیر و پدران و مادران متعهد و مسئول برای فرزندان خود در آینده نزدیک باشند؟.

بی تردید تحلیل،بررسی و حل مشکلات و مسائل زندگی زناشویی از ابعاد مختلفی باید مطالعه و کارشناسی شود .اما در یک نگاه ساده باید افراد ،حرکات و رفتار و تفکرات خود را بازنگری کنند.

یک مثال ساده ،فردی که در صف نانوایی دنبال فرصتی است نفر جلویی خود را بپیچاندو کلکی جور کند و زودتر نان بگیرد ،جوانی که هنگام رانندگی به مقررات عبور و مرور و قوانین پای بند نیست،آن که تصور می کند برای معرفی چهره مثبت و سازگار خود باید دیگران را با غیبت و تهمت و افترا بشکند ،یا آ ن که راه پیشرفت خود را در بالارفتن از پلکان تملق و چاپلوسی می بیند.

فردی که به راحتی دروغ می گوید و ... .

یا در نقطه مقابل ،فردی که بیش از حدو اندازه سعی می کند مثبت و خوب باشد،همه کارها و مسائل زندگی را با ذره بین انتقادهای عذاب آ ور ،مقایسه های بیجا،قضاوت های نابجای دیگران و پیش داوری های عجولانه ،توقع های بی حدو اندازه از دیگران و یا مدیریت موشکافانه و مچ گیرانه تعریف می کنند نیز از آن سوی بام می افتند .

این افراد چون برنامه ها و دیدگاه های افراطی و خشک دارند آ سیب می بینند.

درباره گذر ایمن و رهایی از این شرایط و موقعیت های مختلف که می توانند مشکلات و مسائل زندگی را به بن بست بکشانند در آموزه های دینی ما توضیح ،تفسیر و راهنمایی های مشروح و مفصلی داده شده و توصیه می شود اگر می خواهیم به آ رامش حقیقی و احساس رضایت و خوشبختی برسیم باید منیت،حسادت ،حرص،تعصب،خشم،رقابت های ناشیانه ومقایسه های ناصحیح،چشم و هم چشمی و زیاده خواهی ،خود خواهی و خود برتربینی ،قضاوت و تنفرو بدبینی و ...را از درون خود بزداییم.

در این صورت برای خود حریم و حرمت قائل می شویم و با تغییر زاویه دید و اصلاح نگرش ،سر و صداهای ذهنمان کم خواهد شد.

نکته دیگر این که اگر عاشق خودمان باشیم ،شان و جایگاه و منزلت و مقام خود را درک کنیم ،اهمیت فلسفه وجودمان را بشناسیم خیلی از مشکلات مان حل می شود.

اگر شرایط و موقعیت خود را بشناسیم و به درک درستی برسیم بی هیچ تردیدی روحیه قناعت،مناعت،اطاعت ،عبادت و رضایت از زندگی در ما تقویت شده و از پس مشکلات بر خواهیم آ مد.

توجه به این مساله مهم است که هیج وقت برای رسیدن به آ رامش دیر نیست،خداوند ارحم الراحمین نیز برای همین راه توبه را پیش روی بندگانش گذاشته تا اگر از عقل و منطق برای تصمیم گیری های خود بهره نبردند و به خطا رفتند فرصتی برای جبران گذشته داشته باشند. پس باید شکر گزار نعمت های خدا که بهترین و برترین و نزدیکترین دوست مان است باشیم و بدانیم "سلسه موی دوست حلقه دام بلاست ،هر که در این حلقه نیست فارغ از این ماجراست".

درکارها صبر را پیشه خود سازیم ،توکل کنیم و از عجله و شتاب عجولانه پرهیز کنیم .

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 438056 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟