به گزارش رکنا، مطهره ناظری افزود: ازدواج زودهنگام کودکان را به دلیل اینکه آنها در معرض مخاطرات بسیار قرار می‌گیرند، می توان نمونه بارز کودک آزاری قلمداد کرد.

این وکیل دادگستری اظهار داشت: همچنین ازدواج زودهنگام پسران علاوه بر ترک تحصیل، به دلیل فشار برعهده گرفتن مسئولیت اداره زندگی، موجب ورود به بازار Store کار غیررسمی و تولید کودک کار خواهد بود و از این حیث رنج مضاعفی بر کودک تحمیل می شود.

وی یادآور شد: بر اساس پیمان نامه جهانی حقوق کودک، کودک به افراد زیر 18 سال اطلاق می شود؛ بنابراین کودک همسری نیز به مفهوم ازدواج افراد زیر 18 سال است اما مطابق ماده 1041 قانون Law مدنی حداقل سن ازدواج 13 سال برای دختران و 15 سال برای پسران تعیین شده است و برای کسی که زیر این سن بخواهد ازدواج کند، بنا به ماده 1041 قانون مدنی اذن ولی و تشخیص مصلحت کودک به نظر دادگاه مشروط خواهد بود که تشخیص این مصلحت بنا به نگرش های قضات، متفاوت است.

* عوامل رواج کودک همسری در برخی نواحی کشور

رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان اظهار داشت: ازدواج کودکان در جوامع کوچکتر و در برخی اقوام به لحاظ پایبندی به رسوم و سنت های جاری، شایع است.

ناظری افزود: علاوه بر جریان داشتن برخی رسوم و سنت ها، وضعیت مالی نامساعد خانواده و نیز عدم دسترسی کودکان به آموزش و تحصیل رایگان از دیگر عوامل چنین ازدواج هایی به شمار می آید و تا زمانی که این عوامل به درستی شناسایی و برطرف نشود، همچنان شاهد رواج کودک همسری خواهیم بود.

* مسئولیت جامعه در برابر پدیده کودک همسری

رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان گفت: بی تردید بیش از هر چیز آگاهی جامعه از عواقب چنین ازدواج هایی تاثیرگذارترین روش در پیشگیری از کودک همسری است.

ناظری خاطرنشان کرد: همچنین در شهرها و روستاهایی که کودک همسری رواج دارد، هر یک از افراد آگاه و مطلع می توانند در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی خود، اطرافیان را نسبت به آسیب های کودک همسری آگاه کنند و در مواجهه با چنین مواردی با بکارگیری روش های مناسب مانع ورود آسیب به کودک شوند.

وی تصریح کرد: برای مثال مدتی پیش تماسی داشتیم که یکی از شهروندان گزارشی داد مبنی بر در شرف ازدواج بودن دختربچه ای در منطقه سکونت ایشان، که پیشنهاد شد از طریق معتمدین محل با خانواده کودک مذاکره شود و عواقب ازدواج زودهنگام بازگو شود.

ناظری ادامه داد: همچنین در موارد مشابه عدم پذیرش دفترخانه ها در ثبت ازدواج کودکان راهکاری است که شاید بتوان مشابه چنین رفتارهایی را در کلیه سطوح و اقشار مختلف جامعه نهادینه کرد.

* قوانین می تواند پدیده کودک همسری را کاهش دهد

رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان اظهار داشت: یکی دیگر از راهکارهایی که نقش اساسی در پیشگیری از کودک همسری دارد، تدوین قوانین پیشگیرانه همراه با ضمانت اجرای کافی است.

ناظری افزود: اصلاح و بازنگری ماده 1041 قانون مدنی و قانون حمایت از خانواده جزو مطالبات فعالان اجتماعی است و خوشبختانه از سوی برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی تحت پیگیری است.

وی گفت: امیدواریم که با بازنگری در قوانین همگام با ایجاد بستر اجتماعی لازم برای اجرای قوانین، شاهد کاهش روزافزون کودک همسری در جامعه باشیم.

به گفته ناظری، همچنین فقر خانواده و ترک تحصیل نیز می تواند موجبی برای ازدواج زودهنگام باشد که با تامین حداقل نیازهای اساسی خانواده های فرودست و فراهم کردن امکانات تحصیلی رایگان و آموزش خانواده ها تا حدود زیادی شاهد کاهش آمار چنین ازدواج هایی خواهیم بود.

رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان گفت: از آسیب هایی که بیشتر شاهد آن بوده ایم، ترک تحصیل کودکان به دلیل ازدواج زودهنگام و همچنین آسیب های روانی کودکان پس از ازدواج است.

ناظری اظهار امیدواری کرد که با تلاش نمایندگانی که پیگیر اصلاح سن ازدواج هستند، به زودی شاهد بازنگری در ماده مربوطه باشیم و با فرهنگ سازی و آگاهی رسانی به جامعه هیچگاه شاهد پدیده کودک همسری نباشیم.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 437204 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟