به گزارش رکنا، و به نقل از روابط عمومی آستان قدس رضوی محمد حسین یزدی‌نژاد، مسئول گنجینه تمبر، اسکناس و سکه سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با بیان این مطلب گفت: این مجموعه که توسط آقای جواد نوروزی اهدا شده است، شامل یک هزار قطعه از سکه‌های سلسله اشکانی، ساسانی، الیمائی، سلوکی، هندویونانی و هندوپارتی است.

وی خاطرنشان کرد: در این مجموعه سکه‌هایی از شهریاران بزرگ ایرانی مانند اردوان چهارم و پاکر از سلسله اشکانیان، اردشیر اول از سلسله ساسانیان، اُرُد دوم(تیپ‌های مختلف)، فرهاد(تیپ‌های مختلف)، اُرُد سوم، اُرُد چهارم و ملکه اُلفان، اُرُد چهارم(به تنهایی)، اُرد پنجم، بلاش، شاه ناشناس(آ)، شاه ناشناس(ب)، اُرد ششم (یا نیروفر) از سلسله الیمائی، آپولودوتس اول از سلسله هند و یونانی و... موجود است.

یزدی‌نژاد با بیان اینکه این سکه‌ها در بین سال‌های 312 قبل از میلاد تا 658 میلادی ضرب شده‌اند، اظهار کرد: کار شناسایی و مستندنگاری این مجموعه سکه به پایان رسیده و علاقه‌مندان به تاریخ ایران، پژوهشگران و محققان می‌توانند با معرفی‌نامه از مراکز علمی و دانشگاهی ایران، سکه‌ها را بررسی و مطالعه نمایند.

مسئول گنجینه تمبر، اسکناس و سکه موزه آستان قدس رضوی گفت: این گنجینه غنی با بیش از 850 هزار قطعه تمبر از حدود 240 کشور و مستعمرات سابق جهان و حدود 24 هزار برگ اسکناس از 150 کشور دنیا و بیش از 63 هزار قطعه سکه از سلسله‌های مختلف شهریاران ایران و کشورهای جهان، یکی از مراکز مهم حفظ، نگهداری و نمایش این مجموعه آثار است که همکاری نزدیکی نیز با محققان، دانشگاهیان و مجموعه‌داران دارد.

در همین زمینه واقف و اهداکننده این مجموعه سکه نفیس، انگیزه خود از وقف این مجموعه را عشق و ارادت به آستان ملکوتی حضرت رضا(ع) عنوان کرد و گفت: برای من افتخار بزرگی است که در آستان ملکوتی حضرت رضا(ع) جایی داشته باشم.

وی با بیان اینکه گنجینه سکه موزه آستان قدس رضوی یکی از بهترین گنجینه‌های سکه در خاورمیانه است افزود: با غنای گنجینه سکه موزه حضرت رضا(ع) می‌توان گفت این موزه، جزو ده موزه برتر سکه در جهان نام دارد.

علاقه‌مندان می‌توانند، همه روزه از ساعت 8 تا 17:45 و در روزهای تعطیل از ساعت 8 تا 12، از آثار نفیس و متنوع گنجینه تمبر، اسکناس و سکه واقع در طبقه منهای یک موزه مرکزی آستان قدس رضوی در صحن کوثر حرم مطهر رضوی بازدید کنند.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

نویسنده منحرف 6 دختر تهرانی را تحت سلطه وقیحانه خود داشت / دختران باید رانندگان تاکسی را لمس کرده و فیلم می گرفتند!

زشت‌ترین زنان دنیا کجا زندگی می کنند؟!+ تصاویر

آخرین خبر از ردپای خانم مشهدی در ارسال پیامک ها به نمایندگان مجلس

مادری دختر 8 ساله اش را برای تن فروشی فروخت !+ عکس و جزییات

فاجعه ای بزرگ/ بولدوزرها به جان سد ۲۵۰۰ ساله‌ هخامنشی افتادند+عکس

زن ایرانشهری با متهم آشنایی داشت؟! / فرضیه اصلی که بررسی می شود!

بارداری خیالی توران منشی شرکت راز هولناکی را برملا کرد / من عقیم هستم!

رفتار خصوصی دختر و پسر دانشجو روی مانیتورهای قطار مشهد پخش شد! / مسافری که آبروی آنان را برد

عکس بدون لباسم را به ناصر فرستادم، او دیگر ول کن نبود!

تجاوز به پسر نوجوان توسط شرور محله + عکس

لحظه کتک خوردن مرد عراقی که مزاحم زنان آبادانی شد!+تصویر

سنگسار یک مرد شیطان صفت + عکس

اعتراف وحشتناک دست راست ابوبکر بغدادی! + عکس

کدخبر: 392033 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟