سازمان حج و زیارت در هفته‌ای که گذشت شاهد رویدادهایی بود که در این بسته خبری به آن می پردازیم.

6 آشپزخانه ایرانی در عراق غذای زائران وطنی را تأمین می‌کند

مرتضی آقایی مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت اظهار کرد: سازمان حج و زیارت از حدود 10 سال پیش با توجه به شرایط نامطلوب آشپزخانه‌های موجود در عراق، به راه‌اندازی آشپزخانه‌های متمرکز اقدام کرد.

مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت از فعالیت 6 آشپزخانه ایرانی در دو شهر نجف و کربلا خبر داد و گفت: مجتمع غذایی غدیر کامل ترین آشپزخانه ایرانی در کشور عراق است.

وی در ادامه تصریح کرد: در راه‌اندازی آشپزخانه‌های ایرانی در عراق از تجربه چندین ساله سازمان حج و زیارت در عربستان و نحوه عملکرد آشپزخانه‌های ایرانی ویژه حجاج در این کشور الگوبرداری شد.

پایان معاینات پزشکی زائران حج 97 در روزهای آینده

در جلسه شورای برنامه ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت که به ریاست حجت الاسلام و المسلمین سید علی قاضی Judge عسکر تشکیل شد، سیدعلی مرعشی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت روند معاینات پزشکی زائران حج ۹۷ را رو به پایان عنوان و اعلام کرد: نتیجه معاینات پزشکی ۶۵ هزار نفر از زائران مشخص و ثبت شده است.

در این جلسه اکبر رضایی معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت از برگزاری جلسات کارشناسی حج ۹۷ گزارش داد و در ادامه مشکلات مشاعر همچون چگونگی اختصاص زمین و چادر‌ها در مشاعر و نحوه استفاده بهینه از فضای چادر‌ها در عرفات و منا، توجه به تهویه چادر‌ها و تغذیه زائران با توجه به شدت گرما، چینش کاروان‌ها در چادر‌ها و نحوه عزیمت به جمرات مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت از پایان معاینات پزشکی زائران حج ۹۷ در روز‌های آینده خبر داد.

تامین اسکان و تغذیه زائران اربعین در ۹ قرارگاه مرزی و برون مرزی

جمشید گودرزی قائم مقام ستاد بازسازی عتبات عالیات در امور اربعین، در مراسم تشریح و تبیین برنامه‌های کمیته مشارکت‌های مردمی ستاد اربعین اظهار کرد: برنامه‌های مرتبط با اربعین سال ۹۷ از ابتدای اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و تا سی‌ام آذر ماه سال جاری نیز ادامه خواهد داشت.

قائم مقام ستاد بازسازی عتبات عالیات در امور اربعین از برپایی ۹ قرارگاه به منظور تامین اسکان و تغذیه مورد نیاز زائران اربعین در سال ۹۷ خبر داد و در ادامه تصریح کرد: در مدت زمان مذکور فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌های دستگاه‌های مختلف برای مراسم اربعین سال ۹۷، مطرح می‌شود و در صورت نیاز مورد بررسی و بازبینی قرار می‌گیرد.

قائم مقام ستاد بازسازی عتبات عالیات در امور اربعین خاطرنشان کرد: در گام نخست برای صدور مجدد پروانه‌های مورد نیاز دستگاه‌ها برای فعالیت در مراسم اربعین و سایر امور اجرایی اقدام می‌شود و برخی از موارد اجرایی که نیازمند اصلاح باشند نیز با تغییرات لازم روبرو خواهند شد.

زائران اربعین 97 به سامرا و کاظمین نیز می‌روند

حسن پلارک رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات، در مراسم تشریح برنامه‌ها و اهداف کمیته مشارکت‌های مردمی ستاد اربعین اظهار کرد: ستاد مرکزی اربعین حدود ۴ سال است که با تدبیر رهبری به وزارت کشور سپرده شده است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: امسال زائران اربعین علاوه بر صحن حضرت زهرا (س) در شهر‌های سامرا و کاظمین نیز اسکان داده می‌شوند.

وی در ادامه تصریح کرد: در مراسم اربعین 96، حدود ۳ میلیون ایرانی در کنار سایر زائران از سراسر دنیا حضور داشتند و خدمات مورد نیاز را چه داخل کشور و در مرز‌ها و چه در داخل کشور عراق دریافت کردند.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خاطرنشان کرد: کمیته مشارکت‌های مردمی ستاد اربعین باید موضوعاتی چون آب شرب مورد نیاز زائران اربعین، اسکان زائران، امنیت، تغذیه، تقسیم بندی جغرافیایی زائران و مواردی از این دست را بررسی و برای ارائه خدمات مورد نیاز زائران در موارد فوق برنامه ریزی کند.

اعزام زائران اربعین 97 از مرزهای شلمچه، چزابه و مهران

مجتبی یزدانی معاون خدمات شهری شهرداری تهران، در مراسم تشریح برنامه‌ها و اهداف کمیته مشارکت‌های مردمی ستاد اربعین اظهار کرد: در مراسم اربعین سال ۹۷ اعزام زائران از مرز‌های شلمچه، چزابه و مهران صورت می‌گیرد و مسئولیت‌هایی که در این مرز‌ها بر عهده پرسنل شهرداری است با مشارکت مناطق 4، 5 و 6 انجام خواهد شد.

وی در ادامه تصریح کرد: در صورت راه‌اندازی مرز خسروی و اعزام زائران اربعین از این مرز، مسئولیت‌های اجرایی شهرداری در مرز خسروی بر عهده پرسنل منطقه ۱۴ است.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران خاطرنشان کرد: خدمات دهی نیرو‌های شهرداری در دو شهر نجف و کربلا نیز مثل سال‌های گذشته به قوت خود باقی است و کوفه نیز به این شهر‌ها افزوده شده است.

حجاج نگران افزایش قیمت ارز نباشند

حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه در سال جاری کار‌های حج ۹۷ زودتر آغاز شده و فرصت بیشتری برای کار‌های آموزشی و توجیهی فراهم شده است، اظهار کرد: امیدواریم نتایج این جلسات نیز برگزاری حجی مطلوب همچون سال گذشته باشد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: مردم نگران افزایش قیمت ارز نباشند، چراکه مقرر شد با همکاری دولت هزینه‌های ارزی حج با ارز مبادله‌ای پرداخت شود.

وی افزود: با عنایت خداوند متعال و اهل بیت (ع) فضای تند سال گذشته را پشت سر گذاشتیم و حج قبلی در کمال امنیت و عزت زائران برگزار شد و ما نیز به اهدافی که در مسائل فرهنگی داشتیم رسیدیم.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اینکه حج امسال نیز همچون سال‌های قبل جدا از روابط سیاسی پیگیری خواهد شد، عنوان کرد: آن‌ها نیز این مسأله را پذیرفته اند، به همین جهت تنشی در مذاکرات حج به وجود نیامده است.

کدام ایرانی‌ها بیشتر به کربلا می‌روند؟

مرتضی آقایی سازمان حج و زیارت اظهار کرد: دستورالعمل اعزام‌های استانی به عتبات عالیات برای دفاتر حج و زیارت استان‌ها صادر شده است و این دفاتر به زودی فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: متناسب با تقاضای زائران در سایر استان‌های کشور برای اعزام به عتبات عالیات، این کار آغاز خواهد شد و به تدریج تعداد این سفرها و استان‌های مجری اعزام کننده زائران افزایش خواهد یافت.

مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: اعزام استانی به عتبات عالیات از دی ماه سال گذشته به طور آزمایشی شروع شد و عمده شهرهایی که تاکنون از این اعزام‌ها بهره‌مند شده‌اند، استان‌های کرمانشاه، لرستان، مرکزی و قم هستند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 377393 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟