آخرین جزییات  سرنوشت سعید مرتضوی

به گزارش رکنا، روز گذشته – جمعه – برخی از شبکه های اجتماعی و رسانه ها ،خبری مبنی بر اینکه «سعید مرتضوی در شهر ری بازداشت شد»، انتشار دادند، پیگیری های خبرنگار رکنا از دایره اجرای احکام دادسرا ، دادستانی و دادگاه رسیدگی کننده پرونده ، حاکی از آن است که خبر دستگیری وی صحت ندارد.

یک مقام قضایی در خصوص پرونده اتهامی مرتضوی به رکنا گفت: آقای دولت آبادی ،دادستان تهران در خصوص پرونده متهم – دادستان سابق تهران و مدیرعامل پیشین سازمان تامین اجتماعی ، دستوراتی دادند ، و این پرونده برای تشریفات قانونی و اجرای حکم به دایره احکام ارجاع شده است . و براساس قانون Law نیز قاضی Judge دایره اجرای احکام موظف است ،طی احضاریه ای متهم را برای تحمل کیفری و اجرای حکم فرخواند. اما درصورت عدم حضور نامبرده در مرجع قضایی، قاضی می تواند با صدور حکم جلب وی را بازداشت نماید .

وی در ادامه افزود : متهم – مرتضوی – تا این لحظه بازداشت نشده است ، بلکه با قرارتامین مناسب آزاد است .

بنابراین گزارش ، همسرمرتضوی روز چهارشنبه شایعات مربوط به خروج وی از کشور را رد کرد و گفت مرتضوی در تهران است و به دنبال اعمال ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری است.

در ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری آمده است: در صورتی که رئیس قوه قضائیه رأی قطعی صادره از هریک از مراجع قضائی را خلاف شرع بین تشخیص دهد، با تجویز اعاده دادرسی، پرونده را به دیوان عالی کشور ارسال تا در شعبی خاص که توسط رئیس قوه قضائیه برای این امر تخصیص می‌یابد رسیدگی و رأی قطعی صادر نماید. شعب خاص مذکور مبنیّاً بر خلاف شرع بیّن اعلام شده، رأی قطعی قبلی را نقض و رسیدگی مجدد اعم از شکلی و ماهوی به‌عمل می‌آورند و رأی مقتضی صادر می‌نمایند.

گفتنی است ، مرتضوی در دو پرونده مطرح با عناوین «کهریزک» و «تامین اجتماعی» دارای اتهامات متعدد است؛ البته پرونده وی در خصوص سازمان تامین اجتماعی دو بخش دارد. پرونده نخست در رابطه با حادثه Incident کهریزک و پیرامون قتل‌هایی بود که شکات خصوصی شکایت کردند، دادگاه قتل Murder عمد تشخیص داد و مباشرین را محکوم کرد، اما چون رضایت دادند، قصاص انجام نشد و از باب جنبه عمومی تحمل کیفر کردند.

مرتضوی در این پرونده به معاونت در قتل عمد متهم شد و نهایتا دادگاه بدوی وی را به 5 سال حبس محکوم کرد و شعبه 22 دادگاه تجدیدنظر به دلیل اظهار ندامت وی، حکم حبس را به دو سال تقلیل داد.

علیرضا آوایی وزیر دادگستری در واکنش به اخباری مبنی بر دستگیری مرتضوی در شهرری، گفت: این خبر را تایید نمی‌کنم.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 374154 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟