واکنش سازمان بازرسی کل کشور به نامه عجیب شهردار رشت به خودش

ناصر سراج در آیین سی و ششمین سالروز تاسیس سازمان بازرسی کل کشور که با حضور دادستان کل کشور برگزار شد اظهار کرد: امروز سی و ششمین سالروز سازمان بازرسی است که به همه همکاران سخت‌کوش تبریک می‌گویم. این سازمان حدود 100 سال قدمت دارد و اولین سازمان در سال 1308 تاسیس شد.

وی ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب در اصل 174 قانون اساسی سازمان بازرسی کل زیر نظر مستقیم رییس قوه قضاییه پیش بینی شد و در سال 60 هم قانون عادی، حدود اختیارات این سازمان را تصویب کرد. این سازمان اصلاح امور و نظارت بر اجرای صحیح قوانین را بر عهده دارد. سازمان بازرسی کل با نیروی کمی که دارد، سازمانی موفق و پاکدست تلقی می شود. در کشور 21 هزار شعبه بانک و 11 هزار بازرس در بانک‌ها مستقرند در حالیکه کل نیروی سازمان بازرسی در سراسر کشور، هزار نفر است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: طبق بررسی‌ها حدود یک میلیون محیط و موضوع بازرسی داریم. در این 36 سال، من پنجمین رییس سازمان هستم و حضرت آیت الله محقق، اولین رییس بودند. 50 ماه است که در خدمت عزیزان هستم که جا دارد از زحمات تک تک روسای قبلی تشکر کنم.

سراج به اقدامات 50 ماه گذشته اشاره کرد و گفت: از بدو حضورم، 14 ساختمان بازرسی کل را احداث و افتتاح کردیم. 7 ساختمان هم نیمه تمام است که تا پایان سال آینده به بهره برداری می رسد. رییس قوه قضاییه بر تخصصی شدن نیروها تاکید داشتند که در این مدت 800 نفر مرخص و افراد متخصص جایگزین آنها شد. در یک فراخوان 16 هزار نفر ثبت نام کردند و 1543 نفر باقی ماند و از این تعداد 200 نفر در حال جذب هستند.

وی ادامه داد: شوراهای شهر که تاسیس شد، کل یافته‌های خود را در مرکز و استان‌ها بررسی کردیم و چالش‌ها و دام‌هایی که ممکن است بر سر راهشان قرار بگیرد را به شوراها ابلاغ کردیم. اخیرا شورای شهر و شهردار تهران کل یافته‌های ما را مصوب و ابلاغ کردند. مثلا در رابطه با قراردادها مصوب شد که تمام قراردادها بازبینی شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور درباره نامه خبرساز سرپرسست شهرداری رشت به خودش برای در اختیار گرفت یک خانه گفت: به مسئله شهرداری رشت هم همان روز بازرسی کل ورود کرد و متوجه شدند که این آقا خانه هم دارد و حق دریافت خانه ندارد.

ناصر سراج در سخنرانی امرز خود به مناسبت سالگرد تأسیس سازمان بازرسی گفت: متاسفانه از بدو خصوصی‌سازی، این مسئله آن طور که مدنظر مقام معظم رهبری و قانون بود اجرا نشد. به عنوان مثال شرکت هپکو یک شرکت سودده بود که زمان اولین واگذاری هر سهام آن 500 تومان و در واگذاری دوم 70 تومان ارزش داشته است و نهایتا با حدود ده‌ها میلیارد تومان بدهی به بانک‌ها به فردی دیگر واگذار می شود.

وی ادامه داد: متاسفانه در اکثر قریب به اتفاق واگذاری‌ها تعدیل داشتیم. در فولاد خوزستان در همان روزهای اول واگذاری دو هزار و  500 نفر تعدیل شدند و قطعا این نوع خصوصی‌سازی آینده‌ای برای کشور ندارد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: 800 هزار میلیارد بودجه شرکت‌های دولتی و 80 هزار میلیارد بودجه دانشگاه‌هاست که خیلی از فسادها در همین بودجه‌هاست. همین چند روز پیش افرادی 700 میلیون تومان از یکی از دانشگاه‌ها اختلاس کردند. متاسفانه ما در رابطه با رانت و امضاهای طلایی قانون نداریم. بحث دیگر انحصارگرایی است که شورای رقابت خیلی تلاش کرد اما به جایی نرسید. بحث بعدی عدم شفافیت است که در این خصوص هم مشکل جدی داریم.

کدخبر: 315372 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟