توریسم درمانی یا گردشگری سلامت/افزایش پذیرش بیمه‌های خارجی در بیمارستان‌ها

به‌نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، گردشگری سلامت در ایران به‌دلیل هزینه پایین درمان و پزشکان حاذق و تجهیزات پیشرفته موردتوجه بسیاری از کشورها ازجمله کشورهای همسایه است. با وجود این، به‌دلیل نبودِ تبلیغات مناسب، موازی‌کاری و نبودِ متولی مشخص در این بخش با چالش‌هایی رو‌به‌رو بوده و سهم چندانی از درآمدهای ارزی نصیب ایران نکرده است.

این مسئله موردتوجه دولت یازدهم قرار گرفت و با تشکیل شورای هماهنگی متشکل از وزارت بهداشت، وزارت امورخارجه، سازمان‌ میراث‌فرهنگی، سازمان نظام پزشکی و اتاق بازرگانی از پراکنده‌کاری در این خصوص جلوگیری کرد.

افزایش پذیرش بیمه‌های خارجی در بیمارستان‌ها، ثبت انجمن توسعه گردشگری در وزارت کشور و افزایش شرکت‌های فعال و متخصص برای بازاریابی و توسعه این صنعت در کشور ماحصل فعالیت شورای هماهنگی بوده است. با تشکیل این شورا درحال‌حاضر ۳۵ شرکت فعال برای توسعه گردشگری سلامت درحال فعالیت هستند.

افزایش پذیرش بیمه‌های خارجی در بیمارستان‌ها

همچنین وزارت بهداشت متعهد شد آن‌دسته از مراکز درمانی را که ظرفیت و استاندارد پذیرش بیمه‌های خارجی را دارند منظم کند. درحال‌حاضر حدود ١٠٠ تا ١١٠ بیمارستان در کشور بیمه‌های خارجی را پذیرش می‌کنند. از سوی دیگر، شاهد توسعه ده‌ها مرکز درمانی برای توسعه صنعت توریسم‌درمانی در شهرهای مختلف ازجمله شیراز در چهار سال گذشته بوده‌ایم و هم‌اکنون شیراز با برخورداری از ده‌ها بیمارستان مجهز فوق‌تخصصی مقصد مناسبی برای توریسم‌درمانی در منطقه و فعالیت‌های شرکت‌های تخصصی است.

موقعیت ممتاز ایران در توریسم‌درمانی

براساس اسناد بالادستی، سهم گردشگری سلامت در درآمدهای ارزی تا پایان برنامه ششم باید به ۳۰درصد برسد. کارشناسان با تأکید بر اهمیت این صنعت پُرطرفدار گردشگری و با بیان اینکه صنعت توریسم‌درمانی بهترین منبع درآمدزایی برای کشور و برای اشتغال‌زایی است معتقدند ایران از موقعیت ممتازی در این زمینه برخوردار است و باید موانع از سر راه توسعه این صنعت برداشته شود. براساس گزارش‌ها سهم هزینه‌های درمان در کشورمان نسبت به سایر کشورها کمتر از یک‌دهم است و این مسئله به‌گفته کارشناسان زمینه برای جذب گردشگر را فراهم می‌کند.

اصغر سلیمی، نماینده مجلس دهم، با بیان اینکه گردشگری سلامت می‌تواند کشور را از درآمدهای نفتی بی‌نیاز کند، گفت: «هزینه‌های پزشکی در ایران در قیاس با دیگر کشورها پایین است و این مسئله زمینه را برای جذب توریسم فراهم می‌کند.»

او با بیان اینکه ایران از استادان نخبه و پزشکان متخصص خوبی برخوردار است و حوزه بهداشت و درمان کشورمان بین کشورهای خاورمیانه در رتبه بالایی قرار دارد گفت: «باید از این ظرفیت به‌خوبی استفاده کرد.»

از سوی دیگر، بیمارستان‌های تخصصی و تجهیزات متناسب نیز باعث شده تا وضعیت سلامت در ایران متمایز با سایر کشورهای همسایه باشد.

سلیمی در این باره، با بیان اینکه توجه به بحث گردشگری سلامت موجب ارزآوری در کشور می‌شود و می‌تواند به وزارت بهداشت برای تأمین منابع مالی و عرضه خدمات بهتر کمک کند، گفت: «توجه به توسعه گردشگری سلامت موجب اشتغال‌زایی در حوزه سلامت نیز خواهد شد.»

بهروز بنیادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، نیز با بیان اینکه قیمت تمام‌شده خدمات درمانی در ایران نسبت به کشورهای مختلف پایین است و خدمات مناسبی نیز به بیمار عرضه می‌شود، گفت: «می‌توان از این ظرفیت برای بحث از توجه به توریسم‌درمانی استفاده کرد.»

لزوم افزایش درآمدزایی از این بخش

او افزود: «دولت باید از توانمندی سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی به‌ویژه افرادی که مهارت کافی در حوزه پزشکی دارند، همچنین تأمین امنیت سرمایه‌گذاری و واگذاری املاک مناسب برای توسعه گردشگری سلامت، استفاده کند و به‌همراه وزارت بهداشت در قالب پکیج مناسبی رغبت بخش‌خصوصی را برای ورود به این عرصه افزایش دهد.»

کارشناسان حوزه بهداشت، با بیان اینکه تیم پزشکی سلامت دارای پشتوانه قوی علمی هستند و از این اعتبار در سطح جهان نیز برخوردارند، معتقدند می‌توان با استفاده از این ویژگی اقدامات مثبتی برای توسعه گردشگری سلامت انجام داد.

به‌گفته آن‌ها، با توسعه گردشگری سلامت امکان استفاده بهتر از تکنولوژی روز دنیا را خواهیم داشت و می‌توان با استفاده از این شرایط زمینه برای سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه بِروز شدن امکانات و تجهیزات پزشکی نیز استفاده کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 289256 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟