هزینه423 میلیارد تومانی برای ساخت 26 مجتمع توانبخشی ایثار

حجت ‌الاسلام‌ و المسلمین سید محمدعلی شهیدی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، در نشست مرکز مجمع عمومی سالیانه موسسه فرهنگی، ورزشی و توانبخشی ایثار افزود: پس از تشکیل موسسه و مشخص شدن هیات‌ مدیره و هیات ‌امنا و اخذ کمک از منابع استانی، دولتی و مردمی و بودجه بنیادشهید تا پایان سال 1395، بیش از 423 میلیارد تومان برای 26 موسسه ایثار در استان‌ها هزینه شده است.

وی تصریح کرد: تاکنون در برخی از این مراکز هر سه فاز هدف تکمیل ‌شده و یا در دست اقدام است و به‌ صورت کلی تاکنون حدود 130 میلیارد تومان از طرف بنیادشهید، 193 میلیارد تومان منابع ملی و 104 میلیارد تومان هم منابع استانی و بعضی کمک‌ های مردمی برای تاسیس این مراکز صرف شده است.

معاون رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه مجتمع‌های موسسه فرهنگی، ورزشی و توان‌بخشی ایثار در هر استان مایه افتخار بنیاد شهید است از فعالیت ‌ها و اقدامات این مجتمع‌ها ابراز رضایت کرد.

وی که ریاست هیات ‌امنای موسسه فرهنگی، ورزشی و توانبخشی ایثار را دارد، اظهار داشت: براساس سیاست‌ها و برنامه‌های مدون، اهداف موسسه ایثار اقتصادی نیست و در راستای درآمدزایی تعریف نشده است بلکه این موسسه تنها هدف خدمت‌ رسانی به ایثارگران را دنبال می‌کند البته اداره این موسسات در استان‌ها از نظر مالی کار سختی بوده و بنیاد نیز نمی‌توانست به تنهایی بودجه لازم را تامین کند.

شهیدی ادامه داد: خدمات مراکز توانبخشی به عموم مردم استان ها ارائه می‌ شود و این مراکز می‌ توانند سه روز به‌ صورت رایگان در اختیار ایثارگران باشد و سه روز هم مردم از آن استفاده کنند.

وی با اشاره به وضعیت بودجه موسسه ایثار افزود: موسسه ‌هایی مانند موسسه ایثار با توجه به وسعت و تنوع ارائه خدمات نیاز به بودجه مناسب دارند بنابراین استفاده مراکز به‌ منظور درآمدزایی برای غیر ایثارگران آزاد شده است که خوشبختانه شرایط به‌گونه‌ای پیش رفته که شهرستان‌های بزرگ مانند نیشابور، شاهرود درخواست تاسیس این مراکز را در شهرهایشان دارند و طبق گزارش مطلوب حسابرس مستقل کاملاً مشخص است که این موسسه مسیر خوب و مطابق اهداف را پیموده که بسیار باارزش است.

شهیدی تصریح کرد: استقبال خوبی از سوی مردم برای استفاده از این مجتمع‌ ها صورت گرفته و با تفاهم‌ نامه‌ ای که بنیادشهید با وزارت بهداشت منعقد کرده است برخی از این موسسات به مراکز توانبخشی و سلامت تبدیل شده است.

رئیس هیات ‌امنای موسسه فرهنگی، ورزشی و توانبخشی ایثار با تاکید بر اینکه روی اساسنامه این موسسه باید تجدیدنظر صورت گیرد گفت: موسسه ایثار گام‌ های خوبی در چند سال اخیر برداشته و اساسنامه فعلی تاکنون اجرایی شده ولی تصور می‌کنم با توجه به مشخص شدن مسیر نیاز به تجدیدنظر در اساسنامه وجود دارد.

وی با تاکید بر ضرورت اجرای ضوابط، مقررات و مفاد اساسنامه این موسسه گفت: باید نظارت کافی بر این موسسات وجود داشته باشد و نکته مهم رعایت اخلاق اسلامی در این مراکز است زیرا این مراکز متعلق به ایثارگرانی است که هستی‌شان را در راه انقلاب اسلامی فدا کرده‌اند و در جذب نیروی انسانی نیز در درجه اول از ایثارگران و فرزندان آن‌ها استفاده شود.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: اولویت استفاده از این مراکز برای ایثارگران و خانواده‌ های آن‌ها به‌صورت رایگان بسیار ضروری است، اگر بتوانیم تا چند سال آینده مراکز فعلی را به‌خوبی اداره کنیم شرایط برای گسترش و توسعه این مؤسسات در استان‌های دیگر فراهم خواهد شد ولی برای افزودن موسسات باید به بودجه بنیاد و استانداری‌ها توجه کرد.

سید منصور میرمرادی معاون توسعه و مدیریت بنیادشهید نیز در این نشست با تاکید بر اینکه موسسه فرهنگی ورزشی و توانبخشی ایثار نباید به دنبال سوددهی باشد گفت: هدف از ایجاد این موسسه خدمت به ایثارگران بوده و مراکز باید از ظرفیت‌های موجود استفاده کرده و خودگردان شوند.برای ورود به کانال تلگرام Telegram ما کلیک کنید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 284456 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟