باید محدودیت های رشته ای در مدارس سمپاد برداشته شود

میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، پیرامون سازوکارهای لازم برای هدایت تحصیلی و توسعه متوازن شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه به موضوع هدایت جوانان و اشتغال آن‌ها توجه شده و برای اولین بار لایحه‌ای که آموزش و پرورش به مجلس آورده بود و فقط یک ماده داشت به 20 ماده افزایش یافت که اغلب به مهارت و گسترش دانشگاه‌های علمی کاربردی و فنی و بودجه های تخصیصی مرتبط بود.

وی افزود: در این لایحه گسترش رشته‌های مهارتی که موجب افزایش شغل شود، از آمار پشت کنکوری‌ها بکاهد و نیاز جامعه را بر اساس آمایش سرزمینی رفع و دغدغه‌های شغلی را برطرف کند مورد توجه بوده است.

وی با بیان این‌که «انتظار می‌رود آموزش و پرورش در روند تغییرات نظام آموزشی نمایندگان را بیشتر در جریان قرار دهد و ارتباط بیشتری با کمیسیون آموزش داشته باشد» گفت: بر خلاف برخی اظهار نظرها رسالت آموزش و پرورش، ورود و هدایت به سمت دانشگاه نیست در حالی که آموزش و پرورش با هدایت دانش‌آموزان به برخی رشته‌ها دانش‌آموزان را به سمت دانشگاه سوق می‌دهد.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به «تب رشته تجربی در جامعه» گفت: این موجی که ایجاد شده اشتباه و نادرست است، البته همه این موضوعات نیازمند قانونگذاری نیست، اکنون خود مدارس سمپاد مشکل زا هستند و فقط دانش آموز برای رشته ریاضی و تجربی جذب می‌کنند. اولین گام آموزش و پرورش باید این باشد که محدودیت رشته‌ای در مدارس سمپاد را بردارد و حتی هنرستانی‌ها را هم ثبت نام کند. باید مدارسی داشته باشیم که برای ورود به دانشگاه استرس‌آفرین نباشند، در دانشگاه هم باید هماهنگی باشد تا توسعه متوازن توامان پیش برود.

وی ادامه داد: فضای همدلی و کمک در کمیسیون آموزش فراهم است. شاهد بودیم که سال قبلا یکی از مشکلات خانواده‌ها هدایت تحصیلی بود و علایق دانش‌آموزان لحاظ نشده بود که بعدا مشکل با کمک مجلس حل شد. استعداد و هدایت دانش‌آموزان مهم است و از آن سود آمایش سرزمینی و نیاز جامعه را هم باید در نظر گرفت.

وی با بیان این‌که «تبلیغات و شان اجتماعی که به یک شغل داده می‌شود در انتخاب رشته دانش‌آموزان موثر است» گفت: این در حالی است که باید کمبود امکانات آموزش و پرورش در برخی استان‌ها را هم درنظر گرفت. از آموزش و پرورش تقاضا می‌کنیم قبل از صدور بخشنامه‌های مشکل‌زایی چون هدایت تحصیلی حتما با کمیسیون آموزش تعامل کنند؛ زیرا در برابر تجمعاتی که جلوی مجلس می‌شود ما باید پاسخگو باشیم.

میرزاده در برنامه تلویزیونی پرسشگر به جدایی آموزش و پرورش و آموزش عالی اشاره کرد و گفت: تا زمانی که آموزش و پرورش و آموزش عالی دو وزارتخانه جدا از هم باشند مشکلات قابل حل نیستند. باید آرزو کنیم که این‌ها روزی یک متولی داشته باشند. برای این امر یک بحث کارشناسی و عزم عمومی لازم است و اگر محقق شود شاید بسیاری مشکلات حل شدنی باشند. متاسفانه کسانی که در طول عمرشان معلم نبودند و در وزارت آموزش و پرورش هم نبوده اند، مسئولیت به عهده می‌گیرند و مشکل می‌آفرینند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 282839 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟