آمار بیماران هپاتیت بى و راه های انتقال و درمان این بیماری

سید موید علویان، رییس شبکه هپاتیت ایران در نشست خبرى در مورد هپاتیت بى و برنامه هاى کنترلى آن گفت: امسال نسبت به قبل با توجه به مشکلات هپاتیت در کشور، وضعیت بهترى داریم.

وی افزود: آمارهاى ما وضعیت بهترى را نسبت به کشورهاى منطقه در مورد دو ویروس هپاتیت بى و سى نشان مى دهد. این ویروس ها باعث بروز سرطان و سیروز کبد مى شود. طى سال هاى اخیر سازمان بهداشت جهانى از ایدز به سمت هپاتیت رفته است.

وی تصریح کرد: میزان مرگ و میر هپایتیت در جهان بیشتر از ایدز شده است. در سال ٧٣ در کشور واکسیناسیون هپاتیت براى کودکان شروع شد و به همین دلیل هپاتیت در خصوص افراد زیر ٢٣ سال مطرح نیست. بیشترین مبتلایان به هپاتیت بى در کشور بین ٢٧ تا ٥٠ سال هستند.

علویان ادامه داد: راه هاى ابتلا نسبت به گذشته تغییر کرده است. پیش بینى مى کنیم که در کشور حدود یک میلیون و ٤٠٠ هزار نفر مبتلا به هپاتیت بى داریم. خالکوبى غیربهداشتى، حجامت غیربهداشتى، رفتار جنسى غیر محافظت شده، قمه زدن از جمله خطراتى است که جامعه را از لحاظ ابتلا به هپاتیت تهدید مى کند.

وی ادامه داد: هپاتیت بى در نوزادان و افراد زیر ٢٣ سال وجود ندارد، اما با رفتارهاى پرخطر و رفتارهاى غیر بهداشتى که با خون سر و کار دارد مى توان به این بیمارى مبتلا شد. در حال حاضر واکسیناسیون آرایشگرها، مسئولین جمع آورى پسماند در شهردارى، کودکان کار، زندانیان و اهداکنندگان مستمر خون نیز آغاز شده است.

رییس شبکه هپاتیت ایران افزود: این بیمارى قابل کنترل است و دارویى با عنوان تاف تا پایان امسال براى این بیمارى معرفى مى شود. افراد سرشناس بسیارى مثل فرهاد خواننده با هپاتیت سى فوت کردند.

وی افزود: این بیمارى از راه تزریق خون منتقل مى شد. در ایران شیوع این بیمارى زیر نیم درصد و کمتر از کشورهاى همسایه است. بعد از کنترل خون، شیوع بیمارى از طریق تزریق و معتادان افزایش یافت.

رییس شبکه هپاتیت ایران گفت: وی تصریح کرد: برنامه کشور براى کنترل و ریشه کنى بیمارى تا سال ١٤١٠ است. کلا در کشور هموفیلى و دیالیزى مبتلا به هپاتیت سى زیر هزار نفر است. اعتیاد، رفتار جنسى پرخطر و خالکوبى غیربهداشتى از جمله موارد راه هاى ابتلا به بیمارى هپاتیت سى است.

وی عنوان کرد: آخرین قیمت داروى درمان این بیمارى در کشور ٦٩ میلیون تومان بود، اما در حال حاضر ٥ شرکت ایرانى دارو را ساختند و داروها تحت پوشش بیمه است. این داروهاى ایرانى قیمتى بین ٦ تا ٧ میلیون دارند و درمان بیمارى در هشت استان، تهران، اصفهان، شهرکرد، مشهد و غیره به صورت رایگان انجام مى شود. با تعدادى از آزمایشگاه ها هماهنگ شده که آزمایش هپاتیت سى رایگان باشد.

وی گفت: کسانى که دفترچه ندارند و بى بضاعت هستند مى توانند براى انجام آزمایش هپاتیت سى به بیمارستان شریعتى تهران مراجعه کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 282493 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟