فوری/ متقاضیان برپایی موکب اربعین زودتر ثبت نام کنند

جمشید گودرزی قائم مقام رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در امور اربعین به تشریح روند شناسنامه‌دار شدن موکب‌های اربعین حسینی پرداخت و اظهار داشت: از اواسط ماه مبارک رمضان دریافت درخواست‌های هیئت‌های مذهبی و افراد حقیقی و حقوقی که خواستار راه‌اندازی موکب در مراسم پیاده‌روی اربعین هستند، آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

وی از افزایش درخواست‌های مردمی برای ایجاد موکب در مراسم پیاده‌روی اربعین خبر داد و گفت: سال گذشته بیش از ۷۰۰ موکب ایرانی در مراسم پیاده‌روی اربعین به ارائه خدمات پرداختند که از این تعداد بیش از یک سوم آنها مدارک و درخواست‌های خود برای دریافت شناسنامه و مجوز موکب را ارائه‌ کرده‌اند.

گودرزی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم بیش از ۲۰ درصد درخواست ایجاد موکب افزایش داشته باشد، تصریح کرد: مردم ایران علاقه‌مند به ارائه خدمات به زائران اربعین در داخل کشور، مسیرهای منتهی به مرزهای خروجی کشور و نیز در جاده‌ها و شهرهای مقدس عراق هستند.

وی در پاسخ به این سؤال که در صورتی که هیئت‌های مذهبی مجوز ایجاد موکب دریافت نکنند، آیا برای احداث موکب دچار مشکل خواهند شد؟ گفت: اولویت ارائه خدمات ستاد بازسازی عتبات عالیات به موکب‌های دارای شناسنامه و مجوز است. ستاد بازسازی به موکب‌های دارای مجوز خدماتی از قبیل تسهیل عبور از مرز، تسهیل انتقال کالا و لوازم مورد نیاز به داخل خاک عراق، ارائه زمین برای احداث موکب، انشعاب آب، برق و فاضلاب و سایر خدمات زیرساختی که برای احداث موکب و ارائه خدمات به زائران نیاز دارند را در اختیار آنها قرار می‌دهد.

قائم مقام رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات تصریح کرد: موکب‌های دارای پروانه فعالیت اولویت اول دریافت خدمات هستند البته این خدمات به هیچ وجه شامل حمایت‌های مالی نمی‌شود، چرا که خدمات رسانی در اربعین کاری کاملاً مردمی است و اقدامات ستاد صرفاً جنبه تسهیل‌گری و ارائه خدمات زیرساختی و تسهیل عبور از مرزها و غیره را دارد.

احتمال بازگشایی مرز خسروی در اربعین 96

وی در پاسخ به این سؤال که آیا نیازی به احداث موکب‌های ایرانی بیشتر در مراسم اربعین هست؟ گفت: در برخی از مناطق هنوز موکب‌های ایرانی حضور ندارند. به عنوان مثال با توجه به توافقاتی که با نهادهای امنیتی عراق صورت می‌گیرد امکان دارد مرز خسروی امسال برای تردد زائران اربعین باز شود. در این مرز هیچ موکبی برای ارائه خدمات به زائران وجود ندارد و لازم است موکب‌هایی احداث شود.

قائم مقام رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در امور اربعین خاطرنشان کرد: در داخل کشور و مسیرهای منتهی به استان‌ها و مرزهای خروجی کشور همچنان نیازمند احداث موکب‌های ارائه خدمات هستیم. در خاک عراق نیز در مسیر سامرا که محل تردد زائران ایرانی است و زائران عراقی عموماً از این مسیر تردد نمی‌‌کنند نیازمند به احداث موکب هستیم.

وی در پایان تأکید کرد: میزبان اصلی پیاده‌روی اربعین مردم عراق هستند اما ما نیز به عنوان مهمان وظیفه داریم که به آنها کمک کنیم.

گودرزی از همه هیئت‌های مذهبی و علاقه‌مندانی که خواستار احداث موکب در اربعین هستند درخواست کرد هر چه سریع‌تر مداک و درخواست خود را به ستاد‌های بازسازی عتبات عالیات در تهران و شهرستان‌ها ارائه کنند تا زمان کافی برای ساماندهی، تعیین مکان احداث موکب و زمان ارائه خدمات وجود داشته باشد و ساماندهی موکب‌های اربعین هر چه سریع‌تر صورت گیرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 279359 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟