دلایل وابستگی جوانان به شبکه های مجازی

امیرحسین شمشادی، مدرس دانشگاه و کارشناس ارتباطات در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، در مورد نقش شبکه های اجتماعی در کشور گفت: شبکه های اجتماعی در کشور ما با استقبال بسیار خوبی مواجه شدند و مخالف آمارها 55 درصد مردم کشور عضو شبکه های اجتماعی هستند و در میان آنها تلگرام Telegram رتبه اول را به خود اختصاص داده است. اما انتقادی که در مورد شبکه های اجتماعی مطرح است که برخی از استفاده کنندگان و به خصوص جوان ها در شبکه های اجتماعی وقت زیادی می گذارند و از این موضوع به عنوان آسیب نام برده می شود می خواهم علت اینکه متوسط میزان ساعات استفاده در کشور ما نسبت به کشورهای دیگر بیشتر است را تحلیل کنم.

وی در مورد بحث خوش گذرانی جوانان در شبکه اجتماعی و آسیب های فضای مجازی تصرح کرد: بنده با این مسئله که وقت گذرانی در شبکه های اجتماعی نوعی وقت تلف کردن است مخالفم زیرا آمارها نشان می دهد کسانی که تحصیلات دانشگاهی دارند بیشتر از افرادی است که تحصیلات دیپلم و زیر دیپلم دارند در شبکه های اجتماعی هستند در حالی که میانگین عضویت افراد ایرانی در شبکه های اجتماعی 55 درصد است این مقدار در میان افرادی که تحصیلات دانشگاهی دارند 84 درصد است و این نشان می دهد که به دنبال دلایل واقعی وقت گذراندن مردم و جوانان به ویژه در شبکه های اجتماعی باشیم و ابعاد مختلفی دارد که چند مورد را عرض می کنم.

شمشادی در مورد دلیل علاقه جوانان به استفاده از شبکه های اجتماعی اظهار داشت: در حقیقت دسترسی به شبکه های اجتماعی ارزان و راحت است و برای جوانان انگیزه ایجاد می کند همچنین این فعالیت در شبکه های اجتماعی جایگزین برخی از فعالیت های اجتماعی و سیاسی افراد شده است برای مثال در انتخابات ریاست جمهوری اخیر رکورد استفاده از شبکه تلگرام شکسته شد.

این مدرس دانشگاه در مورد امکاناتی که شبکه های اجتماعی در اختیار مخاطبین قرار می دهد افزود: شبکه های اجتماعی امکان تبدیل شدن افراد به شهروند خبرنگار را به انها می دهد به این معنی که افرادی که آموزش های خبرنگاری ندیده اند می توانند مطالب جذابی که در اطراف آنها اتفاق می افتد را به صورت رسمی گزارش کنند.

شمشادی فحاشی در شبکه های مجازی را یک ناهنجاری دانست و خاطرنشان کرد: یکی از ناهنجاری ها چه در دنیای واقعی و چه در شبکه های مجازی و اجتماعی وجود دارد و یک امر گریز ناپذیر است. همان طور که ما در دنیای واقعی سرقت Stealing یا حس نزاع مواجه هستیم در شبکه های اجتماعی هم نوع دیگری از این مسایل را به صورت خفیف تر یا کمتر شاهد هستیم بنابراین همان طور که در دنیای واقعی در زمینه آموزش و نظارت اجتماعی باید کار کنیم و برنامه های مختلفی داریم انتظار می رود نهادهای مسئول فرهنگ سازی استفاده از شبکه ها و افزایش نظارت بر فعالیت کاربران در این زمینه کارهایی انجام دهند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 278784 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟