قوه قضاییه، یک قوه قضاییه بی عیب و نقص نیست

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد جعفر منتظری در نشست خبری به مناسبت هفته قوه‌قضاییه به تشریح عملکرد دادستانی کل در یک سال گذشته پرداخت و اظهار کرد: از حادثه Incident دردناک هفتم تیر حدود 36 سال می گذرد. جوانان امروز ما، آن خاطره‌ها و حوادث Accidents سخت را ندیده‌اند و شاید عامه مردم هم خصوصا جوانان، از جزییات امر مطلع نباشند.

وی ادامه داد: همان جنایاتی که امروز عامل سرسپرده منطقه به صورت جریانات تکفیری مرتکب می‌شوند، در دهه 60 منافقان مرتکب می شدند. امیدواریم رسانه‌های گروهی چهره‌های این عناصر را به نسل جوان، بهتر و بیشتر از گذشته نشان دهند. زیرا ریشه‌های اینها همچنان در کورهای غربی به ویژیه در آمریکا مشغول فعالیت هستند و آبشخور اینها در استکبار است و دیدیم که استکبار بعد از اینکه جریان نفاق را جزو گروه‌های تروریستی قرار داده بودند آنها را از لیست تروریستی خارج کردند و متاسفانه شاهدیم که در برخی مجامع بین المللی اینها حضور دارند و اطلاعات غلط و در راستای اهداف استکبار می دهند.

دادستان کل کشور گفت: قوه‌قضاییه در برخورد با جریان نفاق، حقیقتا مجاهدانه کار کرد و ریشه نفاق توسط دستکاه قضایی و در رأس آن، محاکم انقلاب و دادستان کل انقلاب، ریشه‌کن شد. برخوردهای قاطعانه و مقتدرانه دستگاه قضایی با جریان نفاق هیچ‌گاه از صفحه زرین انقلاب پاک نمی شود هر چند که امروز شاهدیم متاسفانه با همان اهداف دهه 60، در جهت تضعیف قوه قضاییه و تخریب دستگاه قضا سخن‌ها و حرف ها و مطالب غیر صحیح گفته و به اذهان جامعه القا می‌شود. تضعیف قوه قضاییه قطعا به نفع کشور نیست. اگر گفته می شود که شما در طول 37 سال جز کشتن Killing زندانی Prisoner کردن چه کاری کردید؟ ما جواب می دهیم که اولا وظیفه دستگاه قضا برخورد با جرم Crime و مجرم است و ثانیا فراموش نکنیم جریاناتی که در دهه 60 دامن گیر جامعه و مردم و مسئولان عالی بود، با برخورد قاطعانه دستگاه قضا ریشه کن شد.

منتظری افزود: اگر جانفشانی‌های سربازان جان برکف ضابطین قوه قضاییه نبود و برخورد دستگاه قضا با جریان نفاق انجام نمی شد، امروز نه از تاک و از نه از تاک‌نشان، نشانی نبود. انتظار داریم از کسانی که در این راه به فیض شهادت رسیدند مانند شهید لاجوردی، قدوسی، کچویی و شهید بهشتی، تقدیر و تشکر شود نه اینکه آنها را به سخره بگیرند. امروز قوه قضاییه با همه مشکلات سر راه، کمبودها و نارسایی‌ها در تامین نیروی انسانی اعتبارات و بودجه، با تلاش مستمر قضات عالی رتبه در جهت ایجاد امنیت و احقاق حق و مبارزه با فساد و مفسدین تلاش می کند.

وی گفت: البته ادعا نداریم که قوه قضاییه امروز ما، یک قوه قضاییه بی عیب و نقص است. قطعا اشکالات و ضعف ها و نارسایی ها مانند سایر دستگاه ها وجود دارد اما باید تلاش کنیم بر نقاط قوت بیفزاییم. انتظار داریم دولت و مجلس با واقع‌نگری نسبت به دستگاه قضایی، در راستای رفع مشکلات دستگاه قضا تلاش کنند زیرا قوه قضاییه یک قوه حاکمیتی است و امکان واگذاری کارهای قوه قضاییه به بخش خصوصی نیست. ما در دادستانی کل به لحاظ وظایف و مسئولیت هایی که داریم، تلاش مان در چند بحث از جمله نظارت بر دادسراها متمرکز شده است. دفاع از حقوق عمومی به عهده دادستان ها از جمله دادستان کل است. نظارت بر عملکرد دادسراها و همچنین رسیدگی به شکایات از مراجعین به دادسراهای سراسر کشور و نظارت عالیه بر ضابطین دستگاه قضایی اعم از ضابطان عام و خاص بر عهده دادستانی کل است.

دادستان کل کشور ادامه داد: در این مدت تلاش کردیم در اجرای قانون Law با صدور کارتهای ویژه، ضابطان را ساماندهی کنیم و هم اکنون یک سوم ضابطان دارای کارت هستند و احتمالا تا یک یا دو ماه آینده این کار تمام می شود. در دفاع از حقوق عامه دادستان ها بیش از گذشته فعال شدند و سال گذشته شاهد کاهش تجاوز Rape به منافع و منابع ملی بودیم.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه در دستگاه قضایی علیه دولت آمریکا، دعاوی مطرح و احکامی صادر شده است گفت: آنجایی که به موجب قانون منافعی از کشور در صدد آسیب باشد از طریق وزارت امور خارجه این دعاوی پیگیری می‌شود. بخشی پیگیری و به نتیجه رسیده و بخشی نیز متاسفانه به نتیجه نرسیده است. در ارتباط با بخشی هم مانند اقدامی که اخیرا در آمریکا انجام و ساختمان بنیاد علوی مصادره شد، ما باید اقدام کنیم. متاسفانه دولت استکبار، هم خودش شاکی و هم قاضی Judge است. ما هم در داخل ثروت و اموالی از آمریکا نداریم که حقوق خود را از آن استیفا کنیم.

منتظری در باره آخرین وضعیت رد مال پرونده بابک زنجانی و احتمال تخفیف در صورت تسویه بدهی گفت: در این پرونده حکم صادر شده و هیچ اشکالی به حکم نیست. تلاش بر این است که این سرمایه انبوهی که توسط این شخص به خارج از کشور منتقل شده به نحوی بازگردد تا به بیت المال خسارتی وارد نشود. تلاش داریم بتوانیم این اموال را برگردانیم. اقداماتی انجام گرفته اما چون هنوز به نتیجه روشن نرسیده از بیان جزییات معذورم.

دادستان کل کشور همچنین در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه عده‌ای خودسر به مقامات ارشد در روز قدس توهین کردند و اقدام دادستانی کل در برخورد با این افراد چیست اظهار کرد: در نظام اسلامی که برخاسته از معارف دینی است، به هیچ وجه اهانت و حرف‌های زشت و ناپسند برای هر کسی که باشد، خصوصاً مقاماتی که در کشور در خدمت نظام هستند، پسندیده نیست و این امر محکوم است. قطعا دستگاه قضایی خارج از همه جریانات سیاسی و جنا بندی ها، این امر را شایسته نظام و مردم عزیز نمی‌داند و توسط هر جناح و گروهی این حرکت انجام شود، از نظر ما محکوم است. حادثه ای که اتفاق افتاد، بلافاصله به دادستان تهران دستور داده شد تا موضوع را پیگیری کند. دادستان تهران هم پرونده تشکیل داده و از ضابطان مانند وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی، اطلاعات لازم را جمع آوری کرده و امیدواریم ان شاالله برخورد عادلانه انجام شود. توصیه من به کسانی که این حرکت را انجام دادند این است که بیان انتقاد را به حرف‌های زشت آلوده نکنند و ثانیا بدانند که اهانت بر یک فرد مسلمان شرعا حرام و غیر جایز است.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 277616 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟