بعد از آنکه رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، به بهانه حمایت از محصولات آمریکایی و تولید داخلی این کشور، دستور قانون Law تعرفه واردات کالاهای خارجی اعم از محصولات چینی را داد، اندکی بعد از شروع این جنگ تجاری، چین نیز در واکنش به آن، قانون افزایش تعرفه محصولاتی را که در کارخانه‌های مستقر در خاک ایالات متحده آمریکا ساخته می‌شوند را وضع کرد که به تبع آن، صنایع خودروسازی بسیاری اعم از شرکت‌های اروپایی و آلمانی که در این کشمکش‌های تجاری میان این دو کشور نقشی ندارند، نیز متحمل خسارات متعددی شده‌اند.

با توجه به آنکه بسیاری از شرکت‌ها و غول‌های تکنولوژی آمریکایی در چین کارخانه دارند و یا با بسیاری از شرکت‌های چینی برای تولید و تامین قطعات مورد نیازشان قرارداد همکاری دارند، بنابراین افزایش تعرفه وارداتی که سران این دو کشور برای همدیگر وضع کرده‌اند، می‌تواند تبعات منفی و مخربی را برای اقتصاد آمریکا و چین به همراه داشته باشد.

شرکت‌های خودروسازی بسیاری همچون مرسدس بنز و بی‌ام‌و تحت تاثیر جنگ تجاری ایالات متحده آمریکا و چین دچار ضرر و زیان های جبران ناپذیری شده و خواهند شد.

بر اساس گزارش‌های فایننشال تایمز، حالا دایملر بعنوان شرکت مادر مرسدس بنز از افت سه درصدی سهم این خودروساز در بازارهای جهانی خودرو را که در پنج سال اخیر بی‌سابقه بوده است، خبر داده است و این دومین باری است که در سال جاری ۲۰۱۸ میلادی دایملر در مورد کاهش سودآوری‌های این شرکت خودروساز هشدار داده است.

این شرکت همچنین اعلام کرده است که برآورد می‌شود درآمدزایی مرسدس بنز از متوسط سال گذشته نیز به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کند.

چندی پیش بود که نیکولاس پیتر، مدیر مالی شرکت بی‌ام‌و در گفتگویی با گزارشگر مجله اختصاصی خودروی Automobilwoche خاطرنشان کرد که در صورت تداوم جنگ تجاری میان ایالات متحده آمریکا و چین و همچنین قانون افزایش تعرفه واردات محصولات مختلف اعم از خودرو، شرکت خودروسازی بی‌ام‌و آلمان در سال آینده نیز به شدت تحت تاثیر این تحولات قرار خواهد گرفت به گونه‌ای که درآمدزایی آن نیم میلیارد یورو ( ۵۷۹ میلیون یورو) کاهش پیدا خواهد کرد.

مکس واربرتون بعنوان یکی از تحلیلگران فعال در حوزه بازار Store خودرو می‌گوید صنایع خودروسازی با توجه به اهمیت گسترده و بسزایی که دارند، معمولا نخستین قربانی تغییر و تحولات در قوانین زیست محیطی، تعرفه‌های وارداتی، گرمایش زمین، مسائل سیاسی و آلودگی هوا به شمار می‌روند.

دایملر نخستین بار در ماه ژوئن سال جاری ۲۰۱۸ میلادی بود که در خصوص عواقب و تبعات منفی جنگ تجاری میان چین و ایالات متحده آمریکا بر روی میزان درآمدزایی و سودآوری این شرکت هشدار داده بود. دایملر که برخی از خودروهای تیپ اسپرت مرسدس بنز را در کارخانه‌های مستقر در آلابامای ایالات متحده تولید می‌کند، با افزایش ۴۰ درصدی تعرفه‌های واردات به کشور چین مواجه شده و این امر تاثیرات منفی گسترده‌ای را بر روی سودآوری این شرکت بزرگ خودروسازی گذاشته است.

تنش‌های تجاری میان چین و آمریکا در ماه مارس سال جاری میلادی پس از آن افزایش یافت که ترامپ Trump تعرفه‌های وارداتی را بر فولاد و آلومینیوم اعلام کرد. از آن زمان تاکنون واشنگتن و پکن چندین دور تعرفه‌های تلافی‌جویانه علیه یکدیگر وضع کردند، به‌طوری که رایزنی‌های تجاری دو جانبه تاکنون در متوقف کردن این جنگ تجاری ناکام بوده است.

خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

کدخبر: 427957 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟