کسب مدال نقره مسابقات جهانی ایده و اختراعات توسط دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد

به گزارش رکنا ، «محمد نوروززاده » فارغ التحصیل دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد با ارائه ایده و اختراع خود در زمینه جابجایی فصول در گلخانه و شبیه سازی پرورش زعفران با نور ،رطوبت ،دما برای افزایش تناوب برداشت ، موفق به کسب مدال نقره جهانی این دوره از مسابقات بین‌المللی ایده و اختراعات شد.

بنا به این گزارش، فرایند شبیه سازی پرورش زعفران با نور، رطوبت و دما برای افزایش تناوب برداشت، طرحی است برای پرورش زعفران تا بتوان زعفران بهتر و بیشتری پرورش داد.

زعفران گیاهی است که به شرایط خاصی برای رشد نیاز دارد و فقط در برخی از مناطق جغرافیایی سالی یکبار و یا چند سال یکبار محصول می دهد.

از سویی دیگر این برداشت فقط در ماههای خاصی از سال انجام می شود و تأثیرات منفی شرایط محیطی بر روی رایحه، طعم و رنگ زعفران، همچنین آفات و بیماریها مسئله دیگر است که راه حل های مناسبی برای آنها مطرح نشده است. در این اختراع تلاش بر آنست که در شرایط شبیه سازی شده با استفاده از تکنیک های خاصی محصول بیشتر و با کیفیت تری در دوره زیستی کمتر از یکسال برداشت نمود.

مخترعین همکار این دانشجوی مخترع ایرانی ، دکتر محمد رضا توکلو، دکتر سپیده فیروزه ، دکتر پریسا روشنی ، دکتر علیرضا حسنی ، مهندس امین قایینی هستند.

کسب مدال نقره مسابقات جهانی ایده و اختراعات توسط دانشجوی دانشگاه دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد

به گزارش سایت فدراسیون بین المللی مخترعان در ایران ، سومین دوره مسابقات بین‌المللی ایده و اختراعات از ۲۰ تا ۲۲ آگوست ۲۰۲۳ (۲۹ تا ۳۱ مرداد ماه ۱۴۰۲) به صورت حضوری و برخط و همچنین در دو قالب انفرادی و گروهی برگزار شد که ۸۳۰ اختراع از ۵۰ کشور جهان و ۱۵۰۰ مخترع در این رویداد شرکت کردند.

علاوه بر ایران، مخترعانی از کشورهای آمریکا، کانادا، استرالیا، آلمان، سوئیس، سوئد، فرانسه، هلند، اندونزی، ژاپن، کره جنوبی، مراکش، قطر، بحرین، لبنان، لهستان، روسیه، هنگ‌کنگ، سنگاپور، برزیل، مالزی، امارات متحده عربی و چین در این دوره مسابقات حضور داشتند.

میزان تقاضای عمومی، اقتصادی و به مقرون به صرفه بودن و دوستدار محیط زیست بودن از مهمترین معیارهای اعضای هیأت داوران در بررسی اختراعات شرکت داده شده در سومین دوره مسابقات بین‌المللی ایده و اختراعات بود.

این اختراعات و نوآوری‌ها در ۱۳ گروه شامل علوم کامپیوتر (نرم‌افزار)، ماشین‌آلات، مهندسی عمران، حفاظت از محیط زیست، کشاورزی، پزشکی، الکترونیک، هوافضا، مکانیک، ژنتیک و غیره دسته‌بندی شدند.

کسب مدال نقره مسابقات جهانی ایده و اختراعات توسط دانشجوی دانشگاه دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد

 

کدخبر: 924602 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟