جزئیات تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۱ اعلام شد / کنکور سراسری تا ۱۴۰۳ الکترونیکی می شود

به گزارش رکنا به نقل از خبرگزاری آنا، عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش در نشست خبری که صبح امروز در سازمان سنجش آموزش کشور برگزار شد، اظهار کرد: کنکور ۱۴۰۱ با کمترین تغییرات و با تاثیر ۴۰ درصدی مثبت معدل برگزار می‌شود.

وی افزود: برای کنکور ۱۴۰۱ یک دفترچه عمومی و دو دفترچه اختصاصی برای گروه‌های ریاضی، تجربی و انسانی در نظر گرفته شده است. داوطلبان گروه‌های هنر و زبان دو دفترچه خواهند داشت.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره امنیت کنکور سراسری گفت: برای امنیت آزمون بسیار تلاش کردیم و حوزه‌ها را بازنگری کردیم. هر هفته در تعدادی استان حاضر می‌شویم تا امنیت آزمون را برای نیروها توجیه کنیم.

وی با تشکر از وزارت اطلاعات و پلیس فتا برای جلوگیری از تخلف گفت: از همکاری دانشگاه‌های آزاد اسلامی و پیام نور قدردانی می‌کنیم که برای برگزاری آزمون‌ها به ما کمک می‌کنند.

پورعباس درباره سهمیه آزمون‌ها اعلام کرد: هنوز موضوع سهمیه‌ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی نهایی نشده بنابراین امسال اجرایی نمی‌شود بعد از تصویب زمان اجرا مشخص می‌شود.

وی بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ چهارده دفترچه و پاسخنامه داریم بنابراین هزینه چاپ بالا رفته است، انشالله دولت بودجه مورد نظر را تامین می‌کند.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره طراحی سوالات کنکور اضافه کرد: با آموزش و پرورش جلسات متعدد برای طراحی سوالات برگزار کرده‌ایم، حذفیات دروس نیز مشخص شده است، سوالات عموما محتوایی خواهد بود، تا جایی که امکان داشته از ارایه سوالات غیرمرتبط در مخزن سوالات جلوگیری شده است و کنترل‌های چندباره صورت خواهد گرفت.

پورعباس درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کنکور ۱۴۰۱ گفت: پروتکل‌ها بر اساس اعلام ستاد مقابله با کرونا اجرایی می‌شود، هر قواعدی که تا زمان برگزاری آزمون سراسری از سوی این ستاد اعلام شود اجرایی خواهد شد.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت‌ رشته‌های پزشکی ادامه داد: افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت رشته‌های پزشکی در کنکور امسال اجرایی می‌شود، این افزایش با احتساب ظرفیت‌های کنونی ۱۶۰۰ نفر است. همه دانشگاه‌ها به میزان مشخصی پذیرش خواهند داشت و بخشی از این ظرفیت در اختیار داوطلبان مناطق محروم قرار می‌گیرد.

وی کمترین میزان داوطلبان در کنکور امسال را مربوط به گروه ریاضی دانست و ابزار کرد که باید درباره گروه ریاضی توجه ویژه در آموزش و پرورش صورت گیرد چراکه پایه توسعه کشور از طریق رشته‌های گروه‌های ریاضی است بنابراین باید هدایت تحصیلی مناسبی در این زمینه انجام گیرد.

نحوه برگزاری کنکور در سال ۱۴۰۲

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به نحوه اجرای کنکور در سال ۱۴۰۲ بیان کرد: در کنکور ۱۴۰۲ با دو قانون مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی مواجه هستیم، تعارضاتی بین مصوبه شورا و مجلس وجود داشت که در بهمن ماه اصلاحیه‌ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد تصویب قرار گرفت که منتظر ابلاغ آن مصوبه هستیم اگر ابلاغ شود دیگر تعارض خاصی وجود ندارد. اینگونه هر دو قانون هم مکمل خواهند بود.

پورعباس در ادامه گفت: در کنکور ۱۴۰۲ دروس عمومی را نداریم و آزمون تخصصی دوبار در سال برگزار می‌شود و سوابق تحصیلی ۶۰ درصد است. البته درباره سوابق تحصیلی باید به‌گونه‌ای عمل شود که برای رشته‌هایی که سوابق تحصیلی وجود دارد ۶۰ درصد قطعی خواهد بود و در آزمون های هنر و زبان که سوابق تحصیلی کمتر است میزان تاثیر سوابق تحصیلی باید کم شود.

چگونگی برگزاری آزمون سراسری در سال ۱۴۰۳

وی با اشاره به کنکور سال ۱۴۰۳ اظهار کرد: برای سال ۱۴۰۳ دنبال تحول اساسی در آزمون‌ها هستیم چراکه شعارمان از ابتدا برگزاری آزمون بدون کاغذ بوده هر چه میزان هوشمندی آزمون‌ها بیشتر شود، قطعا نتایج بهتری به دست خواهد آمد.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه برای برگزاری هوشمند آزمون‌ها معاونت نوآوری و هوشمندسازی را ایجاد خواهیم کرد، ادامه داد: با معاونت علمی ریاست جمهوری برای استفاده از شرکت های دانش بنیان مذاکره کرده‌ایم چراکه آزمون‌های هوشمند باید در پهنه کشور برگزار شوند. برنامه‌ریزی لازم را شروع کرده‌ایم و امیدواریم که تا پایان امسال فرایند اجرا نهایی شود، اگر اینگونه شود تعدادی از آزمون‌های سال ۱۴۰۲ الکترونیکی برگزار می‌شود تا در سال ۱۴۰۳ این طرح نهایی شود.

پورعباس با بیان اینکه تلاش می‌کنیم تا سال ۱۴۰۳ آزمون‌های آزمایشی متعدد برای داوطلبان برگزار کنیم اضافه کرد: داوطلبی که از این آزمون نتیجه خوب بگیرد می‌تواند آن را به عنوان نتیجه کنکور قلمداد و ثبت کند تا بر اساس آن پذیرش شود نتیجه این آزمون تا دو سال معتبر خواهد بود. اینگونه تحول اساسی در بودجه بندی آزمون خواهیم داشت بخش عمده برگزاری آزمون الکترونیکی، تولید بانک سوالات است، نحوه پایش و طراحی سوالات در گسترده وسیعی خواهد بود. هیئت ممیزه برای سوالات خواهیم داشت. نوع سوالات هم تغییر خواهد کرد و به سمت چند گزینه‌ای خواهیم رفت.

وی بیان کرد: بر این اساس با عوامل مختلف نظیر شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌های آزاد اسلامی و پیام نور مذاکره می‌کنیم تا سالن‌های پیشرفته طراحی کنیم.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشوردرباره تامین بودجه هوشمندسازی آزمون‌ها گفت: با هوشمندسازی آزمون‌ها، خرید کاغذ و قرنطینه کم می‌شود و از طرفی بخش دیگری اضافه می‌شود، دولت در مسیر هوشمندسازی است و بودجه های برای آن در نظر گرفته است.

کدخبر: 772526 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟