کلاس اولی هایی که در ایران نمی توانند مدرسه بروند + جزئیات
حجم ویدیو: 22.45M | مدت زمان ویدیو: 00:03:03

ثبت نام در مدارس دولتی برای اتباع افغانستانی مشکل ساز شده است. مدارس دولتی می توانند اتباع افغانستانی را با مدرک معتبر ثبت نام کنند. دانش آموزان افغانستانی پایه اول برای ثبت نام در مدارس دولتی نمی توانند ثبت نام کنند. گفتنی است آیین نامه ثبت نام اتباع خارجی در مدارس ایران مدتی است تغییر یافته است. به نظر می رسد لازم است تا زودتر آیین نامه جدید ثبت نام اتباع خارجی در مدارس ایران به دفاتر کفالت سراسر کشور ابلاغ شود تا این افراد بیش از این دچار مشکل نشوند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، طبق بخشنامه پذیرش کودکان مهاجر، کودکان اتباع خارجی از جمله افغانستانی ها که تعداد قابل توجهی از جمعیت آن ها ساکن ایران هستند، می توانند به راحتی در مدارس کشورمان ثبت نام و تحصیل کنند.

با این حال، تعدادی از دانش آموزان کلاس اولی با مراجعه به دفاتر کفالت، امکان دریافت گواهی تحصیل در مدرسه های ایران را ندارند. اگرچه در تصاویر بالا ممکن است صحبت کودکان به صورت نمایشی و ساختگی به نظر رسد، اما عدم دریافت گواهی تحصیلی و امکان ادامه تحصیلی افراد، برای تک تک آن ها و خانواده هایشان موضوعی مهم تلقی می شود.

موضوع از این قرار است که تا هفته گذشته 2 گروه برای دریافت گواهی تحصیلی اقدام می کردند، گروه اول کسانی که سال های گذشته برگه های گواهی تحصیلی گرفته اند و می خواهند آن را امسال تمدید کنند، گروه دوم نیز کسانی که در طرح سرشماری اتباع خارجی سال 94 شرکت کرده اند.

مشکل اینجاست افرادی که در سال 94 به بعد متولد شدند نه در طرح سرشماری شرکت کردند و نه می خواهند برگه گواهی تحصیلی بگیرند.

طرح سرشماری از اتباع خارجی در سال 93 یا 94 انجام شد و پس از آن دیگر انجام نشد، بنابراین بیشترین مشکل برای کلاس اولی ها ایجاد شده است.

لازم به ذکر است کمپین هایی برای بازماندگان از تحصیل افراد خارجی در ایران ایجاد شده و موضوع به گوش وزارت کشور رسیده است. افغانستانی ها امید به رفع موانع برای گواهی تحصیلی دانش آموزان شان را دارند.

به نظر می رسد لازم است تا قوانین و آیین نامه های جدید، زودتر به دفاتر کفالت برسد تا امکان اجرای این مسئله وجود داشته باشد.

گفتنی است، از سال 1394 طرح سرشماری از اتباع خارجی در ایران انجام شد که به خانواده های اتباع کد اختصاصی داده می شد. با این حال این طرح پس از آن دیگر انجام نشد. بنابراین افرادی که به هر دلیل در آن سال در طرح سرشماری اسم فرزندشان را اعلام نکردند یا پس از سال 94 به دنیا آمدند، امکان دریافت گواهی تحصیلی ندارند.

از 2 سال قبل کسانی که ثابت کردند حداقل 2 سال در ایران زندگی کرده اند، به آن ها برگه گواهی تحصیلی دادند. با این حال امسال و سال گذشته، با تغییر شیوه نامه ها و تمهیدات وزارت کشور تا آذر 99، افراد بازمانده از تحصیل توانستند گواهی تحصیلی شان را دریافت کنند.

لازم به ذکر است که چند روز قبل نیز مالک شریعتی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در توئیتی نسبت به مشکل دانش آموزان افغانستانی انتقاد کرده بود. او در صفحه شخصی اش در فضای مجازی نوشت: "‌خبر می رسد علیرغم تغییر قوانین و آئین نامه ها، همچنان دفاتر کفالت از دادن نامه تحصیل به برخی کودکان افغانی خودداری می کنند و این امر مشکلاتی را برای آنها درست کرده است.

آقای رحمانی فضلی؛ وزیر محترم کشور! لطفا تسریع در این روند و همکاری با برادران افغان را طبق ضوابط پیگیری فرمایید!"

توئیت مالک شریعتی

آیا این خبر مفید بود؟