فرار آمریکا از افغانستان/ بیش از 90 درصد فرایند خروج آمریکا انجام شده است

ارتش آمریکا همچنان نیروهای خود را از افغانستان خارج می کند. مدتی است که نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج می شوند. چندی پیش نیروهای آمریکایی از مثل افغانستان از عراق نیز خارج شده بودند. سنتکام اعلام کرده است که بیش از 90 درصد فرایند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان انجام شده است. به نظر می رسد آمریکا رفته رفته بسیاری از نیروهای خود را از بسیاری از کشورهای منطقه از جمله افغانستان خارج خواهد کرد.

سازمان تروریستی «ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا» موسوم به «سنت‌کام» اعلام کرد بیش از ۹۰ درصد از فرایند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تکمیل شده است.

سنت‌کام گفته از زمان تصمیم «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا برای تکمیل روند خروج از افغانستان آمریکا رسماً ۷ تأسیسات را تحویل وزارت دفاع افغانستان کرده است.

در این بیانیه آمده است: «روند خروج ادامه دارد. فرماندهی مرکز ایالات متحده برآورد می‌کند که اکنون بیش از ۹۰ درصد از کل فرایند خروج تکمیل شده است.»

این در حالی است که دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا حدود دو هفته پیش هشدار دادند دولت افغانستان ممکن است تا ۶ ماه بعد از تکمیل روند خروج نظامیان آمریکا از افغانستان سقوط کند.

حملات طالبان علیه نیروهای افغانستان طی دو ماه گذشته شدت گرفته است. این حملات به ویژه بعد از اعلام برنامه بایدن برای خروج از افغانستان تا یازده سپتامبر تشدید شده است.

حملات طالبان به مناطق مختلف افغانستان در ماه‌های گذشته شدت گرفته و کنترل برخی از مناطق این کشور میان طالبان و نیروهای دولتی افغانستان دست به دست می‌شود.

جمعه گذشته یک مقام آمریکایی اعلام کرده بود تمامی نیروهای این کشور از پایگاه هوایی بگرام خارج شده‌اند. پایگاه هوایی بگرام در ۲۰کیلومتری جنوب کابل واقع شده است و بزرگترین پایگاه نظامی ایالات متحده در افغانستان بوده است. این پایگاه همچنین پایگاه اصلی نیروهای خارجی، فرماندهی و عملیات هوایی طی دو دهه گذشته بوده است و روسای جمهور آمریکا در هنگام بازدید از افغانستان در این پایگاه اقامت داشته‌اند.

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد.

اواسط ماه آوریل، «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده و ناتو اعلام کردند که تا ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱ (۲۰ شهریور ماه)  حدود ۱۰ هزار نظامی نیروهای ائتلاف را از افغانستان خارج می‌کنند.

یک مقام‌ آمریکایی که خواست نامش فاش نشود اخیراً به شبکه «سی‌اِن‌اِن» گفت پنتاگون درصدد است ۶۵۰ نظامی آمریکایی را برای محافظ از سفارتخانه آمریکا و فرودگاه کابل در افغانستان حفظ کند.

اخیراً «رویترز»  گزارش داده بود که روند خروج نظامیان آمریکا از افغانستان جلوتر از برنامه تعیین‌ شده قرار دارد و واشنگتن فقط چند روز با تکمیل این روند فاصله دارد.

مقام‌های آمریکایی که خواسته‌اند نامشان فاش نشود چهارشنبه گذشته به رویترز گفتند، خروج نیروها و تجهیزات نظامی آمریکا از افغانستان البته شامل آن تعداد از خدمه ارتش این کشور که برای حفاظت از دیپلمات‌ها و سفارتخانه آمریکا در کابل و تأمین امنیت فرودگاه بین‌‌المللی این منطقه باقی می‌مانند، نمی‌شود.

خروج نظامیان خارجی از افغانستان با استقبال طالبان مواجه شده است، به طوری که اخیراً «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان در واکنش به خبر خروج نظامیان آمریکا از بگرام گفت: «طالبان از روند خروج نظامیان آمریکایی و ناتو از بگرام حمایت و استقبال می‌کند».

شبکه خبری فاکس‌نیوز شامگاه جمعه گذشته به نقل از یک مقام پنتاگون مدعی شده بود آمریکا مواضع طالبان را در شمال افغانستان هدف حملات پهپادی قرار داده است.

این حمله ادعایی ساعاتی قبل از سفر «اشرف غنی»، رئیس‌جمهور افغانستان به واشنگتن برای دیدار با «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در کاخ سفید انجام شد.

کدخبر: 702908 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟