داوری در مبادلات تجارتی و بازرگانی باید تخصصی و صنفی و با علم روز باشد

به گزارش رکنا ازآذربایجان‌غربی؛ناصر عتباتی اظهارداشت:: واگذاری حل بخشی از اختلافات مردم توسط خودشان از قدیم وجود داشته و امروز نیاز به این امر بیشتر از گذشته احساس می شود.

وی به برخی پرونده های بین المللی تجار در عرصه بین المللی اشاره و گفت: در بسیاری موارد با خلع قوانین مواجه هستیم چرا که تبادلات تجاری بین المللی دارای پیچیدگی‌های خاص هستند که نیاز تقنین در این موارد می باشد .

عتباتی به مقوله داوری اشاره کرد وافزود: یکی از مهمترین تاسیساتی که اطمینان بخش است نهاد داوری است که دستگاه قضایی را در حل و فصل دعاوی و اختلافات مردم بسیار کمک می کند 

مقام ارشد قضایی استان تاکید کرد : فرهنگ رجوع به داوری باید بین مردم نهادینه شود و این امر با تعیین نقاط قوت داوری در بحث اختلافات میسر می شود که مراجعین از مزایای داوری به صورت دقیق مطلع شوند. 

عتباتی با بیان اینکه داوری در واقع یک نوع دادرسی خصوصی است خاطر نشان ساخت : بحث داوری  باید به صورت تخصصی و صنفی بر اساس قواعد و نگاه قانونی در بین مردم اختلافات را بدوا با سازش و در صورت عدم امکان با رسیدگی و صدور رای حل و فصل نماید. 

وی تاکید کرد : باید تلاش کنیم از طریق اتاق بازرگانی، کانون وکلا، کانون کارشناسان موضوع داوری را در مبادلات و معاملات تجاری و اقتصادی در قراردادها درج نمایند تا نهایت بهره‌برداری را از این موضوع ببریم. 

عتباتی در پایان گفت: زیرساخت ها  و ظرفیت‌های لازم چه از جهت نیروی انسانی و چه از جهت مکانی فراهم است تا داوری به نحو مطلوب در استان انجام‌ شود ولی پاره ای  مشکلات هم وجود دارد که باید کار گروهی تخصصی تشکیل و نسبت به شناسایی چالش‌ها و مشکلات اقدام و نسبت به رفع آنها تدابیر لازم را اتخاذ نماید. 

نسرین معجنی/آذربایجان‌غربی 

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟