سروش سوخته سرایى از گیتارش تشکر کرد + فیلم

به گزارش رکنا، موسیقی هنر پیچیده و بسیار خاص و زیبایی است که اگر اصولی و به درستی اجرا شود تاثیر مثبتی بر روح و روان افراد خواهد گذاشت. یکی از عزیزان موزیسین در کشورمان که هرگز به دنبال حواشی نیست و استعداد خاصی در خواندن و نواختن دارد سروش سوخته سرایی نام دارد که مصاحبه ای را با او انجام داده ایم. گفتنی است که فیلمی را که مشاهده می کنید پاییز نام دارد که خواننده ، آهنگساز و تنظیم آن بر عهده سروش سوخته سرایى است. ترانه سرای این کار ابریشم معینى نام دارد. آکاردئون نوازی قطعه پاییز بر عهده هادى افشارى و گیتارنوازی آن بر عهده سروش سوخته سرایى بوده است. مدیر اجرایى این قطعه زیبا فرید مختاری بوده و صدابردارى، میکس و مسترینگ کار بر عهده بهنام شهرکى در استودیو پارت بوده است.

لطفا خودتان را معرفی کنید.

سروش سوخته سرایى هستم متولد سال 1360 در تهران. به کار موسیقى می پردازم شامل (نوازندگى ، آهنگسازى، خوانندگى و تدریس گیتار، آواز، سلفژ و صداسازى) و اندکى هم شغل آزاد دارم در زمینه مبلمان و دکوارسیون.

از چه سالی به موسیقی و نواختن پرداختید؟

حدودا از سن 13-12سالگى

از همان ابتدا با گیتار آغاز کردید؟

خیر؛ من موسیقى را به صورت خودآموز و با نواختن ساز سه تار شروع کردم و بعد از مدتى به ساز گیتار که از کودکى به آن علاقه مند بودم روى آوردم که در ابتدا این ساز را هم به صورت خودآموز و بعد از مدتی با اساتید مختلف ادامه دادم.

اساتیدتان را در موسیقی نام ببرید.

در زمینه ساز گیتار: شهاب طلوعى، بهمن رشیدى، عماد اجلال و بهرام آقاخان

در مبحث آواز: محمد نورى، ناربه چولاکیان،

در سلفژ و صداسازى و کُر: علیرضا شفقى نژاد

در آهنگسازى: دکتر احمد محمودى

و در مبحث هارمونى و کنترپوان: هوشنگ استوار

سبک نواختن شما چیست؟

به صورت تخصصى گیتار فلامنکو ولى سبک هاى پاپ، کلاسیک و بلوز را هم می نوازم.

مهم ترین نکات در تمیز نواختن گیتار چیست؟

به نظر من تمرین با تمرکز و حوصله و با سرعت پایین که باعث شود دقت بیشترى روى کیفیت اجرا داشته باشیم نکته بسیار مهمی است، البته که فقط این نیست و به نکات زیادى براى تبدیل شدن به یک نوازنده خوب و سالم از نظر نوازندگى نیاز است.

شما خوانندگی هم می کنید؛ آیا به اصطلاح، دلی هست این کار یا خیر و به طور حرفه ای این هنر را هم دنبال کرده اید؟

من خوانندگى را به صورت کاملا آکادمیک فرا گرفتم نزد اساتید بزرگوار و عزیزم محمد نورى، ناربه چولاکیان در زمینه آواز کلاسیک و البته از سال 1382 تا 1390 به عنوان خواننده و مایستر تنور گروه کر فیلارمونیک ایران فعالیت داشتم.

بین نواختن و خواندن کدام را ترجیح می دهید؟

هر دو براى من به یک میزان جذاب هستند و بسیار لذتبخش.

گیتار در فرهنگ موسیقی ما چه جایگاهی دارد؟

گیتار نه تنها در فرهنگ موسیقایى ما بلکه در جامعه جهانى از جایگاه ویژه اى برخوردار است. به دلیل قابلیت هاى مختلف این ساز که باعث می شود در ساخت و اجراى موسیقى هاى سبک هاى مختلف از آن استفاده قابل توجهى شود.

شما به تدریس گیتار هم می پردازید؟

بله؛ من از سال 1378 مشغول تدریس گیتار و از سال 1384 هم مشغول تدریس سلفژ، صداسازى و آواز هستم.

شاگردان تان معمولا در چه رنج سنی هستند و آیا حرف های استاد خود را گوش می دهند؟

اغلب بین 14-13 تا 35 سال هستند. معمولا من تلاشم بر این است که رابطه خوبى با هنرجوها داشته باشم و به طبع مثل دو تا رفیق با هم پیش برویم تا بتوانیم خروجى بهترى بگیریم ولى در نسل هاى جدیدتر، کلا میزان همکارى با معلم کمتر شده نسبت به نسل هاى قبل.

در یک جمله با گیتارتان حرف بزنید.

ممنونم که اینهمه سال با هم عاشقى کردیم.

در خانواده تان کسی جز شما موسیقی را دنبال می کند؟

بله؛ برادرم در نوازندگى ساز سه تار بسیار متبحر و از شاگردان خوب استاد کیوان ساکت بودند.

بهترین زمان یادگیری موسیقی چه سنی است؟

قطعا از دوران کودکى ولى این موضوع بسیار قابل بحث و بازکردن است و با یک جمله نمی شود همه جوانبش را پوشش داد ولى به طور کلى در سنین پایین قابلیت یادگیرى بسیار بالاتر است.

در کنسرت کدامیک از خوانندگان کشور به عنوان تیم نوازنده حضور داشتید؟

ارکستر آواى ماندگار (موسیقى تلفیقى و ارکسترال) به خوانندگى روح الله یوسفى، کر فیلارمونیک ایران به رهبرى علیرضا شفقى نژاد و لوریس چکناواریان (خواننده و نوازنده)، ضبط موسیقى فیلم چ به کارگردانی ابراهیم حاتمى کیا، سریال مدار صفر درجه به آهنگسازى فردین خلعتبرى به عنوان خواننده کر، ضبط مستند (شرق دیوار آفتاب) رامین فاروقى به عنوان خواننده کر و...

من موسیقى تئاتر هم می ساختم و زمانى با دوستان تئاترى هم همکارى داشتم. در تئاتر پاى سیب با دارچین اضافه به کارگردانی کامبیز بنان، تئاتر تابوت عهد اثر عماد قلى پور، تئاتر در چشمان خیس اسماعیل به کارگردانی شیوا خسرومهر، فوبیا به کارگردانی شیوا خسرومهر و ...

شما با اینهمه سابقه موسیقی و اجراهای مهم اما آنچنان که باید در اینستاگرام و در رسانه های عمومی مطرح نشده اید؛ چرا سروش سوخته سرایی به دنبال دیده شدن نیست؟

بحثش خیلى مفصل است و مربوط می شود به سال ها قبل که آلبوم موسیقى شخصى خودم را با جمعى از بهترین نوازندگان ایران و فول آکوستیک جمع آورى کردم ولى هنگام پخش با افرادى در این زمینه برخورد کردم و با مشکلات زیادى در آن دوران روبرو شدم که به واقع خیلى با فضاى فکرى من هماهنگ نبود و اذیت می شدم. براى همین یک انتخاب بین هر کارى را انجام ندادن و کم کار کردن داشتم که دومى را انتخاب کردم.

نکته پایانی؟

ممنون از وقتى که به من دادید. آرزوى روزهاى خوب را براى هنر این سرزمین دارم.

کدخبر: 978448 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهشید جهانی
آیا این خبر مفید بود؟