ایران یک قدرت مقتدر و امنیت آفرین است/ کشورهای منطقه تنبیه متجاوز را حمایت کنند

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه امروز ( دوشنبه ) در نشست خبری، در باره عملیات موفق سپاه پاسداران در تنبیه صهیونیست‌ها ، مقامات امریکایی اظهار داشت: قضاوت در این‌باره زودهنگام است. جمهوری اسلامی ایران یک قدرت مقتدر و امنیت آفرین است و اقدام ایران در حمله به برخی مقرهای نظامی در سرزمین‌های اشغالی حق مشروع ایران در چارچوب دفاع ذیل منشور ۵۱ سازمان ملل است. ایران و دستگاه دیپلماسی و نیروهای مسلح کشورمان در رخداد اخیر و در واکنش مشروع به تجاوزات رژیم صهیونیستی کاملاً حرفه‌ای عمل کردند و هشدارهای لازم را قبل از اقدام به روش‌های دیپلماتیک داده بودیم.

ایران پیش از اقدام نظامی، هشدارهای لازم را به روش‌های دیپلماتیک داده بود

وی با بیان اینکه  حمله به برخی از مقرهای نظامی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی در راستای اعمال حق ذاتی ایران برای دفاع از خود در راستای دفاع مشروع  صورت گرفت ، گفت: ایران در این زمینه مسئولانه عمل کرد و پیش از اقدام نظامی، هشدارهای لازم را به روش‌های دیپلماتیک داده بود.

اهداف نظامی مورد هدف قرار گرفت/ آمریکا قدردان ایران باشد

وی با بیان این که اقدام ایران ضروری و متناسب بود و اهداف نظامی مورد هدف قرار گرفت در پاسخ به سوالی اظهار کرد: انتظار این است که دولت آمریکا، رفتار مسئولانه، دقیق و واکنش مشروع و متناسب ایران را مورد توجه قرار دهد و به جای اتخاذ رویکرد غیرمسئولانه و انتخاب الفاظ نامناسب، باید قدردان اقدام منطقی، مشروع، متناسب و توأم با مسئولیت ایران باشد.

سخنگوی وزارت خارجه در بخش دیگری از  صحبت‌های خود گفت: توصیه ما به همه حامیان رژیم صهیونیستی این است که قدردان اقدام مسئولانه و متناسب ایران باشند و به جای انتخاب الفاظ نامناسب در ارتباط با ایران، رژیم غاصب صهیونیستی را از انجام شرارت‌های بیشتر که تبعات آن بیشتر از همه دامنگیر این رژیم خواهد بود، بر حذر دارند.

کنعانی همچنین در مورد انتشار برخی از اخبار در ارتباط با مشارکت کشور اردن در رهگیری موشک‌های ایران و همچنین احضار کاردار ایران به وزارت خارجه این کشور در روز گذشته خاطرنشان کرد: من خبر احضار کاردار ایران را دریافت کردم، اعلام کردند که این موضوع در واکنش به خبرهایی بوده که برخی از منابع خبری در ارتباط با اردن و احیاناً نقش اردن در رهگیری برخی از پرتاب‌های ایران به سمت اراضی اشغالی منتشر کرده‌اند.

کنعانی افزود: من در جایگاهی نیستم که نقش اردن را در رهگیری این پرتاب‌ها تایید و یا تکذیب کنم و این یک موضوع نظامی است که مقامات مربوطه باید در مورد آن اظهار نظر کنند.

تهران نسبت به حفظ ثبات و امنیت منطقه متعهدانه عمل کرده است

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه تهران نسبت به حفظ ثبات و امنیت منطقه متعهدانه عمل کرده است، خاطرنشان کرد: اردن از جمله کشورهایی است که در طول این سال‌ها از ناحیه اقدامات جنایت آمیز رژیم صهیونیستی متاثر بوده است و شایسته است که اقدام مشروع ایران در تنبیه متجاوز مورد حمایت و تایید کشورهای جهان از جمله کشورهای منطقه و عربی و اسلامی قرار بگیرد.

روابط ما با اردن دوستانه است

وی  تاکید کرد: روابط ما با اردن دوستانه است و در طول ماه‌های گذشته، تماس‌های مستمری بین مقامات دو کشور وجود داشته است و گفت‌وگوهای بسیار خوبی بین وزرای  امور خارجه دو کشور در خصوص نحوه مقابله با اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی انجام شده است.

وی ادامه داد: ما امیدواریم با نگاه مشترک به تهدیدهای رژیم صهیونیستی نسبت به  موضوع صلح و امنیت در  منطقه، این گفت‌وگوها و رایزنی‌ها بین دو کشور ادامه پیدا کند.

نشست شورای امنیت فاقد دستاورد سیاسی برای رژیم صهیونیستی بود

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در مورد نشست شب گذشته شورای امنیت سازمان ملل در مورد پاسخ ایران به حمله رژیم صهیونیستی گفت: این نشست فاقد دستاورد سیاسی برای رژیم صهیونیستی بود.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال در  ارتباط با روابط ایران و آذربایجان و زمان بازگشایی مجدد سفارت این کشور در تهران تصریح کرد : اقدامات  خوبی برای آغاز فعالیت مجدد دیپلماتیک سفارت خانه این کشور در ایران انجام شده است  و در همین چارچوب در اواخر سال گذشته هیئت دیپلماتیک آذربایجان برای بررسی و فراهم کردن مقدمات  آغاز فعالیت این سفارتخانه به تهران سفر  کردند .

با اتمام مسئولیت سفیر ایران در آذربایجان

وی همچنین در مورد معرفی سفیر جدید ایران در باکو اظهار کرد: با اتمام دوران مسئولیت سفیر محترم ایران در آذربایجان ، روند جاری در مورد انتخاب سفیر جدید انجام خواهد شد و در حال انجام است.

تصویب ممنوعیت ارسال سلاح به اسرائیل در شورای امنیت

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد آخرین وضعیت بازگشایی سفارت آذربایجان در تهران و اینکه بعضاً درباره بازگشایی این سفارت در تهران صحبت می‌شود، پاسخ شما چیست و سفیر جدید چه زمانی عازم خواهد شد؟ گفت: مقدمات خوبی برای آغاز مجدد فعالیت‌های دیپلماتیک آذربایجان در تهران فراهم آمده و گفتگوهای خوبی در سطح وزرای خارجه صورت گرفته و هیأت دیپلماتیک آذربایجان مدتی پیش و اواخر سال گذشته برای فراهم سازی مقدمات بازگشایی سفارت به تهران آمدند. این اتفاق نظر شکل گرفته که همسو با دیگر زمینه‌ها مانند اقتصادی همکاری سیاسی میان دو کشور همپای دیگر حوزه‌ها حرکت کند. با اتمام دوره مأموریت سفیر ایران در آذربایجان طبیعتاً بر اساس روند جاری امور انتخاب سفیر طبق روال اداری انجام خواهد شد.

کنعانی در مورد واکنش ایران در صورت اعمال تحریم‌های احتمالی افزود: اقدامات دولت‌های غربی علیه ایران در مسئله هسته‌ای مسؤولانه نبوده است و به عبارتی آنها به ایران بدهی دارند. اما در ارتباط با هرگونه تحریم جدید اقداماتشان سازنده نخواهد بود و کمکی به مناسبات نخواهد کرد. ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را مبتنی بر معاهدات مربوطه و پادمان هسته‌ای و چارچوب «ان پی تی» و همکاری سازنده با انرژی اتمی ادامه خواهد داد.

کشتی صهیونیستی به داخل آب‌های ایران هدایت شده است

کنعانی درباره توقیف کشتی باری در تنگه هرمز گفت: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب صیانت از منافع ملی و حاکمیت سرزمینی خودش و همچنین نظارت کامل و مسئولانه بر کلیه مبادی ورودی و خروجی، کلیه ترددها را در این تنگه راهبردی تحت نظر دارد و از نقض حاکمیت خود جلوگیری می‌کند. ایران در عین حال متعهد به آزادی کشتیرانی در تنگه هرمز مبتنی بر قوانین بین‌المللی بوده است و همواره در همین چارچوب عمل کرده است.

وی ادامه داد: بر اساس اطلاعاتی که دارم تعلق این کشتی به رژیم صهیونیستی محرز است و در مراجع ذی‌صلاح تحت بررسی قرار دارد و اطلاعات تکمیلی اعلام خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: در چارچوب اعلام مسؤولیت ایران و تلاش مستمر برای ایجاد کشتیرانی امن در تنگه هرمز با توجه به نقض مقررات بین‌المللی از سوی کشتی مدنظر و عدم پاسخ مقتضی به مراجع ایرانی، کشتی مذکور به داخل آب‌های سرزمینی ایران هدایت شده است.

ابتکار سلطان عمان در مورد رفع تحریم‌ها

کنعانی در مورد ابتکار سلطان عمان در مورد مذاکرات رفع تحریم‌ها، افزود: عمان یکی از کشورهای نقش آفرین و دارای نقش مثبت در روند مذاکرات رفع تحریم‌ها بود و سلطان عمان نیز طرحی را در این‌باره داشتند. در چارچوب استقبال ایران از نقش آفرینی مثبت دولت‌های دوست برای گره گشایی موضوع رفع تحریم‌ها، مذاکرات سازنده‌ای میان ایران و عمان وجود دارد که در نشست اخیر وزیرخارجه کشورمان در عمان انجام شد. تماس‌ها و مذاکرات دیپلماتیک هراز گاهی در سطح مذاکره کننده ارشد ایران و طرف‌های ذیربط ادامه دارد و ایران به مسیر مذاکره و دیپلماسی پایبند است.

حضور نظامی آمریکا در هیچ کجای منطقه امنیت ساز نبوده است

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سفر نخست وزیر عراق به آمریکا و اهمیت موضوع خروج نیروهای ائتلاف بین المللی و به خصوص نیروهای نظامی آمریکا از عراق و منطقه، اظهارداشت: آنچه که می‌توانم بگویم این است که سوابق دهه‌های گذشته نشان‌ داده که حضور نظامی آمریکا در هیچ کجای منطقه امنیت ساز نبوده و رفتار آمریکا هیچ کجا امنیت آفرین و درچارچوب منافع منطقه نبوده است. ملت، دولت و مجلس عراق نیز در ماه‌های گذشته خواسته و دیدگاه خودشان را نشان‌دادند و خواستار زمانبندی جهت خروج نیروهای نظامی آمریکا هستند. ما به خواست ملت و دولت عراق احترام می گذاریم و معتقدیم حضور نیروهای آمریکا برای منطقه امنیت آفرین نیست.

کنعانی بیان کرد: جای تاسف است که دولت انگلیس در حالی که چشم خود را بر جنایات آشکار رژیم صهونیستی و اقدامات تنش زا و تهدید آمیز این رژیم می بندد اقدام مشروع ایران در دفاع از خود را غیر قابل پذیرش تلقی می کند.

وی ادامه داد: اقدام ایران کاملا مشروع و پس از مدت‌ها خویشتن داری در برابر حملات رژیم صهیونیستی انجام داده است و این نشان دهنده رفتار کاملا مسئولانه و حرفه‌ای ایران نسبت به صلح و امنیت منطثه ای و بین المللی است.

کدخبر: 988636 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟