4700 درخت پارک چیتگر آفت دارند و باید هرچه سریعتر قطع شوند + فیلم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، اخبار پیرامون علامت گذاری و پوست کندن درخت های پارک چیتگر این روزها بسیار است. همچنین فیلم ها و تصاویری نیز از این بوستان بزرگ جنگلی مخابره می شود که در آن، شهروندان اعلام می کنند شهرداری تهران قصد قتل عام درختان را دارد و به عمد آنها را می خشکاند؛ اما واقعیت ماجرا چیست؟

صحت و سقم ادعاهای مطرح شده را با نعمت الله نعمتی، سرپرست اداره فضای سبز منطقه 22 تهران مطرح کردیم تا ببینیم ماجرا از چه قرار است.

سرپرست اداره فضای سبز منطقه 22 تهران در گفت و گو با رکنا ضمن تاکید بر اینکه چالشی که پارک چیتگر با آن رو به روست بوستان های جنگلی تهران از جمله سرخه حصار و خجیر نیز با آن دست و پنجه نرم می کنند. چیتگر جنگلی است پوشیده از گونه «پینوس الداریکا». این گونه بومی الدار گرجستان است و طبیعتاً گونه ای وارداتی محسوب می شود. سازگار شدن این گونه با آب و هوای پایتخت کمی دور از انتظار است. گونه کاج الدار گونه ای از سوزنی برگان است که به میزان آب زیاد ولی در دوره های آبیاری کم نیازمند است و کاشت این گونه به صورت خالص کاملاً اشتباه است.

وی در ادامه تاکید کرد: ایجاد کوبیدگی خاک (کامپکت) در زون های تفرجگاهی پارک های جنگلی به علت تردد خودرو عامل مهم  دیگری است که اینگونه نسبت به موطن اصلی خود زودتر به سن دیرزیستی (سنی که نخستین علائم پوسیدگی در درخت دیده می شود) می رسند، که ناگزیر به اجرای طرح حذف در جنگل باشیم سن دیرزیستی درختان کاج در پایتخت 30 الی 35 سال است که با توجه به شرایط نامناسب، کمبود آب در سال های اخیر در سطح کشور و در پی آن تنش های شدید باعث ضعیف تر شدن اینگونه می شود که در نهایت باعث حمله شپشک ها و پوست خوار ها می شود. 

نعمتی افزود: کاشت اینگونه «کاج الداریکا» در سال های 47 و 48 با تراکم بسیار زیاد انجام شده که می بایست در زمان مناسب نسبت به عملیات پرورشی «تنک کردن» اقدام می شد تا درختان باقی مانده بتوانند از رشد بهتر، استفاده از مواد مغذی، عالی و آب بیشتر بهره مند می شدند که به تبع آن درختان در مقابل آفات پایداری بیشتری داشته باشند.

نعمتی، سرپرست اداره فضای سبز منطقه 22 تهران اشاره کرد: در سال های 1386 و 1396 بارش دو برف سنگین و سرمای بی سابقه در پایتخت اثرات مخرب زیادی بر روی اینگونه غیر بومی علاوه بر موارد فوق بر جای گذاشت. در پی آن محدودیت های شدید آبی و همچنین پایین رفتن سطح ایستابی آب در چاه های موجود در بوستان در سال های بعد باعث تغییر شدید در پریود زمانی آبیاری این درختان شد، به طوریکه از دوره زمانی 15 روزه به 40 تا 45 روز ی کبار رسید و این مسئله باعث  ضعف و خشکیدگی درختان، مخصوصاً  درختانی که بر روی یال و تپه ها قرار داشتند و هیچگونه آبی را دریافت نمی کردند شد و این موارد باعث طغیان شپشک ها و پوستخوار ها از همان نقاط و گسترش آن شد که در حال حاضر شاهد خشک شدن بیش از 4000 اصله درخت در این سرمایه ملی بوده ایم. 

او افزود اداره کل منابع طبیعی و آبخیزدازی شهر تهران بعنوان متولی اصلی این بوستان بمنظور بررسی دقیق تر و علمی و تخصصی شناسایی آفات ضمن مراجعه به بوستان با همکاری گروه گیاه پزشکی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ، موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور و موسسه تحقیقات جنگل و مرتع در قالب یک کارگروه علمی و تخصصی نسبت به بازدید میدانی و ارائه طرحی به نام طرح چکش اقدام کرده و بر اساس این طرح نسبت به نشانه گذاری و ابتدا حذف پوست های آلوده درختان خشکیده و سپس حذف درختان به طور کامل اقدام کرده اند که این طرح در فاز اول منجر به حذف حدود 800 اصله درخت و نشانه گذاری 4700 اصله دیگر کرده اند. همچنین باید این را دانست که در حال حاضر فقط 20 هزار درخت سبز در پارک چیتگر داریم.

نعمتی در پایان اعلام کرد: باتوجه به وجود بالاترین سرانه فضای سبز شهر تهران در منطقه 22 (137 متر مربع برای هر شهروند) و دغدغه های مدیران محترم شهرداری تهران و شهردار محترم منطقه و با توجه به اهمیت موضوع در راستای حفظ و پاسداشت از منابع طبیعی طرحی در جهت ترمیم و اصلاح شبکه های آبرسانی، انتقال و استفاده از پسآب و راه اندازی مخازن موجود در بوستان جنگلی چیتگر و همچنین جایگزینی گونه های بومی و مستعد و سازگار با خاک و آب و هوای این منطقه همچون داغداغان، ارغوان، زالزالک، زبان گنجشک با تائید مدیران اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران در راستای طرح مصوب بهره وری چیتگر در دستور کار قرار گرفته که پس از اخذ اعتبارات لازمه اجرایی خواهد شد.  

کدخبر: 998741 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟