قصه کاپیتان صالح و 60 سال زندگی روی امواج خلیج فارس/ همه را به مقصد سفرهایشان می رساند ولی خودش سفر کردن دوست نداشت! + فیلم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، 60 سال زمان کمی نیست؛ می شود 21900 روز! حال فکر کنید اکثر روزهای این 60 سال را روی آب بگذرانید! داخل لنج، کشتی و قایق باشید و در حال کار و کار و کار باشید.

تصورش هم برای خیلی از ما سخت است که بخواهیم برای مدت طولانی روی آب هم کار کنیم و هم زندگی؛ اما اینجا قرار است داستان مردی را بازگو کنیم که دریا به مهم ترین بخش زندگی اش تبدیل شده و انگار بدون دیدن امواج آبی، نمی تواند روزش را شب کند. او کسی است که دوست دارد طلوع و غروب خورشید را از روی خط افق دریا ببیند و حتی روزهای تعطیلش را هم به ساحل می رود و به دریا نگاه می کند.

نامش صالح دریانورد است. کاپیتان کارکشته ای که این روزها با شناور مسافربری اش فعالیت می کند.

در یک سفر دریایی از جزیره هرمز به سمت جزیره قشم با کاپیتان 71 ساله همراه شدیم و او از زندگی شخصی اش و آنچه در تمام این سالها بر او گذشته سخن گفت.

صالح دریانورد که از کودکی (یازده سالگی)، کار روی لنج و کشتی را شروع کرده است می گوید: آن زمان، خانواده ام اوضاع مالی خیلی خوبی نداشتند و من تصمیم گرفته بودم روی لنج کار کنم. سه سال روی یک لنج کار کردم و فقط به من غذا می دادند و دستمزدی دریافت نمی کردم. البته من از این طریق توانستم تجربه زیادی کسب کنم. بعد از آن، چند سالی را در بحرین به عنوان ناخدا کار کردم؛ سپس به ایران آمدم و ازدواج کردم. 

کاپیتان صالح با اینکه شغلش با سفر گره خورده است؛ اما اصلا سفر کردن را دوست ندارد. او فقط یکی دو بار برای انجام کارهای اداری به تهران، اصفهان و شیراز سفر کرده است. شاید جالب باشد اما کاپیتان صالح اصلا به جاهای دیگر ایران سفر نکرده است؛ حتی جزیره هرمز، جایی که شناورش در آن پهلو می گیرد تا مسافران را سوار کند. 

او می گوید که فقط سفر روی دریا را دوست دارد و در مدت فعالیتش به کشورهایی همچون هند، پاکستان، یمن، آفریقا، کویت، بحرین، امارات و... سفر کرده است.

کاپیتان صالح در ادامه در خصوص یک حادثه تلخ که مربوط به حدودا 30 سال پیش است سخن می گوید و می افزاید: روزی در مسیر حرکت بین کوه مبارک و بندر جاسک، طوفان سهمگینی رخ داده بود. لنج کاپیتان صالح و یکی از همشهری هایش در این طوفان گرفتار شده بودند که متاسفانه لنج همشهری کاپیتان صالح با 14 نفر مسافر،  در آن آب های خروشان غرق شد ؛ ولی کاپیتان صالح توانست لنج و مسافران خودش را نجات دهد.

او در پایان می گوید: من عاشق دریا هستم. حتی روزهای تعطیل که می توانم در خانه استراحت کنم تصمیم می گیرم لب دریا بروم. 

کدخبر: 985617 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟