وضعیت اطلاعات ماهواره های ایرانی در فضا از موقعیت هواشناسی / لزوم جهش اعتباری برای مواجهه با تغییرات اقلیمی + صوت

به گزارش رکنا،امروز 23 مارس و روز جهانی هواشناسی است. شعار روز جهانی هواشناسی امسال در «خط مقدم اقدام اقلیمی » اعلام شده است.امسال یکی از سالها مهم هواشناسی جهان با توجه به گرمایش زمین و کاهش بارش ها است.

 دمای هوا در ماههای ژانویه و فوریه رکورد‌های گرما را شکست و  باعث نگرانی دانشمندان آب و هوا شد.از این رو رسانه ها زمستان ۲۰۲۳ – ۲۰۲۴ را که به طور غیر معمول با بارش برف به صورت پراکنده همراه بود نگران کننده دانستند و عنوان «زمستان گمشده»را به آن اطلاق کردند.

دانشمندان دلیل اینکه  سال 2023 گرم‌ترین زمستان ثبت شده در تاریخ جهان را از آن خود کرد اغییرات اقلیمی و عدم توجه انسانها به این هشداراست. اگر انسان‌ها به تغییرات آب و هوایی توجه نکنند این به اصطلاح "زمستان گمشده" ممکن است در آینده اصلا غیرعادی نباشد.

دیده بانی مجهز

سحر تاجبخش ، رئیس هواشناسی کشور و عضو هیات علمی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو به خبرنگار اجتماعی رکنا در این باره گفت:یکی از مهمترین راهکارهایی که بتوانیم پیامدهای تغییر اقلیم را مدیریت کنیم این است؛که پایش خیلی خوبی از اقلیم داشته باشیم. برای اینکه پایش خوب داشته باشیم باید یک شبکه دیده بانی مجهز و متراکم در کشور  ایجاد کنیم.

ماهواره ها برای هواشناسی باید کاربردی تر شود

رئیس سازمان هواشناسی کشور در باره داده های ماهواره هایی که از سوی ایران در جو قرار گرفته اند اینگونه توضیح دا گفت:ماهواره های ارسال شده در مدارهای پایین تر از ماهواره های هواشناسی قرار دارند یعنی در مدارهای لئو یا پایین‌تر قرار دارند .ماهواره های هواشناسی اصولا در "مدار ژئو" قرار دارند . به همین خاطر ماهواره های در  مدار لئو به صورت عملیاتی کاربردی نیستند و بیشتر کاربردهای تحقیق و توسعه‌ای دارند. کشور ما هم می تواند ماهواره های بعدی را به منظور کاربردهای هواشناسی و "مدار ژئو"  بفرستیم.

 

تجهیزات هواشناسی

تجهیزات هواشناسی باید تکمیل شود

رئیس سازمان هواشناسی کشور در ادامه افزود: ضرورت دارد که شبکه دیدبانی هواشناسی کشور مجهزتر از وضع موجود باشد. ما الان به تجهیزات روز دنیا مجهز هستیم ولی کافی نیست.به طور مثال شبکه های رادارهای ما در فاز اول باید به حداقل 26 رادار برسد،الان حدود 10 رادار در کشور داریم.2 رادرار دیگر هم در دستور کار است که خریداری شود اما کافی نیست و باید تکمیل شود. البته ایستگاه های باران سنجی،ایستگاه های خودکار ،پایش گردوخاک و ایستگاه‌های جاده‌ای   تقریبا مناسبی در کشور وجود دارد.

رئیس سازمان هواشناسی کشور با توجه به تغییرات اقلیمی در جهان تاکید کرد: ایران بسیار گسترده است و توپوگرافی بسیار پیچیده ای دارد و همزمان با تغییر اقلیم، رخدادهای جوی در مقیاس های کوچک هم که رخ می دهد.

 لزوم رشد و جهش اعتباری در هواشناسی

عضو هیات علمی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو با اشاره به گام اول توجه به تغییرات اقلیمی گفت:"گام اول برای تصمیم گیری تصمیم سازان کشور این است که شبکه های هواشناسی کشور تکمیل شود.بنابراین نه فقط رشد دراعتبارات این بخش  باید ایجاد شود بلکه باید جهش صورت بگیرد تا بتوانیم به سطح کشورهای خوبی که در منطقه هستند مانند ترکیه و امارات برسیم که متناسب با وسعت کشورشان تجهیزات هواشناسی خوبی دارند.

وی معتقد است: وقتی تجهیزات کافی شود، می توانیم پایش خوبی از اقلیم کشور داشته باشیم و اطلاعات جمع آوری شده می تواند راهکار بسیار خوبی برای مدل‌های هواشناسی باشد. ورودی مدل‌ها وسرتیفیکیشن مدل ها داشته باشیم که  این گام اول است.

انرژی پاک به جای سوخت های فسیلی نیاز است

وی با اعلام گام دوم افزود: در بخش سازگاری با تغییرات اقلیمی  می توانیم اقداماتی داشته باشیم ازجمله استفاده از ظرفیت انرژی های پاک به جای سوخت های فسیلی است. این سوخت ها هم ارزان هستند هم زیست پذیر و می توانیم مجددا  از آنها استفاده کنیم. پیگیری در این خصوص در کشور آغاز شده و در حال گسترش است.

رئیس سازمان هواشناسی کشور با اشاره به شعار روز جهانی هواشناشی تاکید کرد: شعار امسال «خط مقدم اقدام اقلیمی» است یعنی فعالیت های اقلیمی در اول خط است که می توانیم از ظرفیتهای اقلیمی کشورمان به نحو احسن  بهره برداری کنیم و بتوانیم برای نسل های آینده پاسخگو باشیم.

 

 

 

کدخبر: 982565 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟