شاهکارهای بی نظیر جهان در موزه فرش ایران + فیلم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، اگر در تعطیلات عید در تهران هستید؛ حتما موزه فرش را در لیست انتخاب های بازدید نوروزی خود قرار دهید. موزه فرش ایران دقیقا همان جایی است که شما محسور هنر دست هنرمندان ایرانی می شوید و هیچ وقت حضورتان در این مکان اسرارآمیز را فراموش نخواهید کرد.

قدیمی ترین قالی جهان؛ یک فرش ایرانی است

قالی پازیریک، قدیمی ترین فرش جهان با 2500 سال قدمت است. نمونه باز بافی شده این قالی قدیمی در موزه فرش وجود دارد. 

طرح ها و نقش های این فرش باعث شده بود تا یک باستان شناس معروف، به نام سرگی رودنکو به این موضوع پی ببرد که این قالی ایرانی است. در حاشیه قالی تصویر سوارکارانی مشاهده می شود که نوع آرایش دم اسب هایشان نشان می دهد که این قالی مربوط به ایران است؛ چراکه در حجاری های تخت جمشید نیز چنین نقش هایی وجود دارد. همچنین در حاشیه کوچک تر قالی نیز تصویر حیوانات خیالی را می توان دید که در کنار آنها ریتون (جامی برای نوشیدن) دیده می شود که این مهم نیز در تخت جمشید وجود دارد. همچنین تصویر گوزن هایی که خال های زرد رنگی دارند و ستاره های هشت پر که در آثار مفرغی لرستان ثابت می کند که این قالی زیبا مربوط به ایران است.

نمونه اصلی این قالی در موزه آرمیتاژ روسیه قرار دارد.

چهار فصل ایران در قالی زیبای چهارفصل تبریزی

«قالی چهارفصل» یکی از زیباترین قالی های موجود در موزه فرش است که توسط مربوط به شهر تبریز است. در این قالی، نمادهای معروف باستانی ایران را در چهار فصل می توان دید. نوع گرهی که در قالی چهارفصل استفاده شده است از نوع گره متقارن یا ترک باف است.

سمت راست بالا: مسجد کبود تبریز در فصل زمستان،

سمت راست پایین: کاخ آپادانا شیراز در فصل بهار،

سمت چپ بالا، طاق کسرا در فصل پاییز،

سمت چپ پایین: گنبد سلطانیه زنجان در فصل تابستان،

مرکز فرش: تصویر صور فلکی و همچنین خشایار شاه دیده می شود.

قالی باغی؛ پلانی از باغ های فین کاشان و شازده ماهان

یکی از شاهکارهای قالی بافی ایران، «قالی باغی» مربوط به شهر تبریز است که می توانید یک چهارم آن را در موزه فرش ایران ببینید. قسمت های دیگر این قالی در کشورهای دیگر است.

این قالی با 400 سال قدمت، یک پلان از باغ های ایرانی از جمله باغ شازده ماهان و باغ فین کاشان را نشان می دهد. جنس قالی باغی از پشم است و رج شمار زیادی ندارد؛ ولی به دلیل نشان دادن معماری ایرانی در نوع خودش شاهکار است.

قالی اصفهانی از نخ هایی از جنس طلا و نقره!

«قالی پولونز» یک فرش اصفهانی است که مربوط به قرن 11 شمسی می شود. این قالی بی نظیر از نخ های ابریشم و گلابتون (با مغزی ابریشم و روکش طلا یا نقره) بافته شده است.

این قالی ها برای افراد طبقات بالا و پادشاهان بافته شده است و اولین بار هم یک جفت از این قالی های زیبا را یک پادشاه لهستانی سفارش می دهد. به قدری این قالی ها در کشورهای دیگر مشهور بودند که آن پادشاه یک نماینده را به ایران می فرستد که روی بافت این قالی نظارت داشته باشد. 

مجسمه های نخی روی قالی ایرانی!

«قالیچه بوستان» یکی از زیباترین قالی های ایرانی را علی خدادادی بافته است. جنس این قالی از پشم و نخ پنبه است. نقش های «قالیچه بوستان» به صورت برجسته نمایان است و آقای خدادادی تلاش کرده تا مثل یک مجسمه ساز به این نقش ها شکل و بُعد بدهد. 

بی نظیرترین قالی جهان در موزه فرش ایران

قالی خاصی در موزه فرش ایران وجود دارد که فقط سه الی چهار تخته از آن در دنیا وجود دارد. نمونه ای که در موزه فرش قرار دارد، زیباترین نمونه در جهان است. ظاهر این قالی و طراحی آن بسیار منحصر به فرد است و گفته می شود با توجه به مسجدی که قرار بوده این قالی در آن انداخته شود، جای ستون ها در فرش طراحی شده و در نهایت به این شکل بافته شده است. این قالی که از جنس پشم است مربوط به قرن 17 میلادی و شهر کرمان می شود.

گفته می شود این قالی برای یکی از مساجد شهر قم بافته شده که به دلیل ساخت و سازهایی که انجام شده است، مشخص نیست که این مسجد چه نامی دارد. لازم به ذکر است تنوع رنگی در این قالی بسیار زیاد است.

نقش «شاهنامه» بر تار و پود قالی کاشانی

یکی از زیباترین قالی های موجود در موزه فرش ایران، فرشی است که مربوط به شهر کاشان است که با نام قالی «نقاشی قهوه خانه ای» شناخته می شود. در این قالی قسمتی از شاهنامه فردوسی دیده می شود. 

نقش ملکه ارمنستان بر فرش ایرانی

قالیچه کاشانی که تصویر ملکه ارمنستان را در قسمت مرکزی آن می توان مشاهده کرد. این زن با جواهرآلات و تاجی زیبا دیده می شود که او را بسیار زیبا جلوه می دهد. در قسمت بالای قالیچه، کتیبه ای با مضمون «تصویر ملکه ارمنستان که معاصر بوده با پطر کبیر مغلوب شده» آورده شده است.

باد آمد و بوی عنبر آورد...

 

یک قالی خاص در موزه فرش ایران وجود دارد که در حاشیه آن، غزلی از شاعر بزرگ و بی همتای ایران، سعدی شیرازی نقش بسته است: باد آمد و بوی عنبر آورد / بادام شکوفه بر سر آورد...

قالی شیخ صفی؛ جزء 50 اثر شاهکار جهان

نمونه بازبافی شده «قالی شیخ صفی» در موزه فرش ایران وجود دارد و اصل این قالی، یک جفت بوده که مربوط به بقعه شیخ صفی بوده اند که سالها قبل به سفارت مصر فروخته می شوند. خوشبختانه یکی از این فرش ها را موزه ویکتوریا آلبرت لندن خریداری می کند و در حال حاضر در آن موزه نگهداری می شود. قالی دیگر نیز در موزه ای در کشور آمریکا نگهداری می شود.

این قالی از نظر طرح و نقش و رنگ رزی ، جزء 50 اثر شاهکار جهانی قرار گرفته است. قالی شیخ صفی مربوط به شهر مشهد و از جنس پشم و نخ پنبه است و رج شمار بسیار بالایی دارد. 

قالی زیبای ایرانی با نقش و نگاری از داستان بهرام گور

یکی از زیباترین قالی ها در موزه فرش ایران، مربوط به شهر کرمان می شود که از جنس پشم و نخ پنبه است. این فرش که از دوران قاجار به جای مانده است، طرحی بی نظیر دارد. در قسمت مرکز قالی، تصویر بهرام گور ، پادشاه دوران ساسانی دیده می شود که داستان آن از هفت پیکر نظامی الهام گرفته شده است. همچنین در مرکز این قالی نیز تصویر بازی چوگان دیده می شود.

«قالی مشاهیر»؛ از نقش عیسی مسیح تا احمدشاه قاجار

«قالی مشاهیر» یکی دیگر فرش های معروف موزه فرش ایران است که مربوط به شهر کرمان می شود. این قالی تصویری، از جنس پشم و نخ پنبه است که در آن از گره نامتقارن استفاده شده است. جالب اینجاست که تصاویر در این فرش کدگذاری شده اند و می توان نام افراد را در حاشیه قالی دید. در این فرش تصاویری از حضرت عیسی مسیح، حضرت سلیمان، حضرت موسی، حضرت محمد (ص)، خسروپرویز، کنفسیوس، ناپلئون بناپارت، لویی چهاردهم، جیمز کوک و برخی مشاهیر دیگر مشاهده می شود.

قدیمی ترین قالی موزه فرش چند سال قدمت دارد؟

قدیمی ترین قالی موزه فرش «قالی سنگشکو» است. این قالی مربوط به اوایل دوران صفویه؛ یعنی 500 سال پیش است. تعداد خیلی کمی از این قالی ها در جهان وجود دارد که زیباترین نمونه آن مربوط به یک شاهزاده لهستانی به اسم «رومن سنگشکو» بوده است. 

کدخبر: 982239 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟