تخریب کنندگان کتیبه تاریخی گنجنامه همدان مبتلا به وندالیسم هستند! + فیلم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، تصاویر منتشر شده در فضای مجازی نشان می دهد، کتیبه های هخامنشی گنجنامه همدان از طریق پرتاب نارنجک دست ساز مورد تعرض قرار گرفته است.

مهرماه امسال بود که فیلم منتشر شده از صعود یک مرد ماجراجو از کتیبه های تاریخی گنج نامه همدان در فضای مجازی انتقادهای گسترده مردم در رابطه با وضعیت حفاظت از این اثر تاریخی را همراه داشت تا اینکه سیدمجتبی حسینی، معاون استاندار همدان ضرب الاجل یک هفته‌ای را برای رسیدگی به این اتفاق و برنامه ریزی برای صیانت بهتر از این اثر تعیین کرد.

 اکنون به فاصله کمتر از ۶ ماه از آن اتفاق بازهم شاهد اقدام تخریبی در خصوص کتیبه‌های گنج نامه بودیم و فرد یا افرادی با بی‌اخلاقی و پرتاب بمب دستاز به کتیبه‌های تاریخی گنجنامه، آسیب جدی به این یادگاری مربوط به میراث هخامنشیان در دل کوه‌های الوند وارد کردند.

حال حمیدرضا حیدری، معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان با تاسف نسبت به این اتفاق ناخوشایند، اظهار کرده است که هم اکنون گروهی برای بررسی تخریب کتیبه ها و نیز رفع اثر به گنج نامه اعزام شده‌اند. محیط دارای دوربین نیز هست اما نمی‌دانیم دیگر چطور حفاظت کنیم و هیچ کاری نمی‌توان کرد. نیروهای شهرداری همدان از طریق دوربین‌های مداربسته در حال بررسی وضعیت پیش آمده هستند و پیگیری قانونی را در این خصوص خواهیم داشت.

تخریب کنندگان آثار تاریخی چه کسانی هستند؟ 

« وندالیسم » به معنای تخریب کنترل نشده اشیا و آثار فرهنگی باارزش یا اموال عمومی است که یک ناهنجاری اجتماعی به حساب می‌آید و دلایل متعددی برای آن عنوان می کنند.

در واقع کسانی که مرتکب چنین اعمالی می‌شوند فاقد آموزش درباره میراث فرهنگی هستند. 

وندالیسم اگر چه نوعی ناهنجاری اجتماعی محسوب می‌شود اما دلایل متعددی دارد؛ برخی وندالیسم را در زمره انحرافات و بزه‌کاری‌های جوامع جدید دسته‌بندی می‌کنند و آن را عکس‌العملی خصمانه و واکنشی کینه‌توزانه نسبت به برخی از فشارها، تحمیلات، ناملایمات، اجحاف‌ها و شکست‌ها تحلیل می‌کنند.

دلیل نام‌گذاری این آسیب اجتماعی، رفتار مشابهی است که از سوی قوم وندال‌ها (Vandals) به رهبری شخصی به نام گایسریک در دوران باستان صورت پذیرفته بود. وندال‌ها یکی از زیرمجموعه‌های قوم ژرمن بوده‌اند که در قرون اول تا پنجم میلادی، در دوران سقوط امپراطوری روم غربی به تاخت و تازهای گسترده‌ای در قاره اروپا دست زدند و مهمترین اقدام آنان، غارت و ویرانی رم در سال ۴۵۵ میلادی بود. در این تاخت و تاز، بسیاری از بناهای تاریخی و فرهنگی رم، توسط وندال‌ها از میان رفت و آنان بدون توجه به قدمت و ارزش آثار روم باستان، این آثار را بی‌دلیل، نابود کردند.

جالی خالی همکاری وزارتخانه های آموزش و پرورش و میراث فرهنگی در حفظ آثار تاریخی

به نظر می رسد جای خالی همکاری دو وزارتخانه آموزش و پرورش و میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی در این میان به شدت احساس می شود. فرهنگ، دقیقا همان چیزی است که با آموزش حفظ می شود و به نسل های بعدی نیز انتقال می یابد.

در کنار کنار فرهنگی نیز می بایست اقدامات پیشگیرانه نیز توسط دستگاه مربوطه انجام شود تا به آثار تاریخی کشور آسیبی وارد نشود.

کدخبر: 980572 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟