امتحانات نهایی تا سال 1407 الکترونیکی می شوند + جزئیات

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، محسن زارعی ، رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با رکنا گفت: الکترونیکی شدن آزمون ها، جزء برنامه های وزارت آموزش و پرورش است. طبق مصوبه هیئت وزیران، پیش بینی می شود که تا سال 1407 روند تصحیح اوراق امتحان نهایی الکترونیکی شود. عمده ترین لازمه این اقدام، راه اندازی مراکز آزمون استاندارد است. 

وی در ادامه تاکید کرد: زیرساخت های سامانه ای برای الکترونیکی شدن آزمون ها تقریبا انجام شده است. مهم ترین ویژگی مثبتی که این اقدام دارد، حذف کاغذ در فرایند آزمون ها است. همچنین در این شرایط، امنیت آزمون بالاتر می رود. در واقع آموزش و پرورش در پی این است که به جای طرح سوالات صرفا تشریحی، یک فیلم یا سناریو را در اختیار دانش آموزان قرار دهد و طبق آن سوالات را طراحی کند.

محسن زارعی افزود: برگزاری آزمون به شیوه سنتی، آموزش و پرورش را محدود می کند و نمی توان شکل و رنگ را در طراحی سوال داشته باشیم؛ ولی با الکترونیکی شدن امتحانات نهایی، می توان از انواع روش های ارزشیابی بهره برد. در تصحیح الکترونیک، ماشین کار تصحیح را انجام نمی دهد و پاسخبرگ ها در اختیار مصححان قرار می گیرد.

او در پایان در خصوص اینکه آیا هوش مصنوعی نیز راهی در برگزاری و تصحیح آزمون ها پیدا خواهند کرد یا خیر، گفت: این جزء برنامه هاست که ماشین کار تصحیح را انجام دهد و به تبع هوش مصنوعی نیز وارد این فرایند شود؛ ولی تا آن موقع، زمان زیادی باقی مانده است. 

کدخبر: 976548 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟