به گزارش رکنا، در پایان هر سال میلادی، نشریات، سایت‌ها و سازمان‌های علمی دنیا فهرستی از بهترین و بزرگ‌ترین فناوری‌ها و اختراع‌های سال گذشته را از دید خود منتشر می‌کنند. در این فهرست‌ها عواملی همچون کمک به زندگی بهتر انسان ها، حفظ محیط زیست و منابع انرژی، اصالت، خلاقیت، تاثیر، جاه‌طلبی و... در نظر گرفته می‌شود که به نوعی راهنمای دانشمندان و پژوهشگران و مخترعان برای سال‌های آینده نیز به حساب می‌آید. در این گزارش مجموعه‌ای از چند اختراع شگفت انگیز از فهرست‌های مختلف مانند سازمان جهانی مالکیت معنوی، مجله تایم و... را گردآوری کرده ایم تا با هم مرور کنیم.

عینک سخنگو

سال گذشته عینک تبدیل دیدنی‌ها به شنیدنی‌ها عرضه شد که زندگی افراد مبتلا به اختلالات بینایی را متحول می‌کند. عینک سخنگو دستگاه‌های کوچکی دارد که از فناوری هوش مصنوعی بهره برده‌اند و می‌توان آن قطعات را به فریم عینک متصل کرد. این وسیله قدرت تشخیص چهره و ارز را دارد. همچنین متن و بارکد را با صدای بلند برای فرد می‌خواند. قرار دادن چنین امکانی در یک وسیله کوچک گام بزرگی است برای کسانی که اختلال در بینایی دارند و از آن رنج می‌برند.

بـرترین اخـتراع هـای ۲۰۱۹ + تصاویر

گلدان شارژر تلفن همراه

یکی از عجیب‌ترین فناوری‌های سال ۲۰۱۹ این شارژر جالب است. امروزه بسیاری از کاربران از شارژر بی‌سیم استقبال می‌کنند و میزان استفاده از آن‌ها در حال افزایش است. به همین دلیل شرکت لکسون وسیله جدیدی را برای شارژ بی‌سیم تلفن‌های همراه طراحی کرد. این شارژر که با نام اوبلیو معرفی شد، در نگاه اول مانند یک گلدان یا ظرف مربا به نظر می‌رسد، اما این وسیله جالب می‌تواند گوشی‌تان را به صورت بی سیم شارژ کند. همچنین اوبلیو می‌تواند با استفاده از نور ماوراءبنفش تمام باکتری‌ها و میکروب‌های روی گوشی را در سه دقیقه از بین ببرد.

بـرترین اخـتراع هـای ۲۰۱۹ + تصاویر

مسواک با هوش مصنوعی

همیشه مسواک‌زدن و از آن مهم‌تر، روش صحیح این کار یکی از دغدغه‌های خردسالان و حتی بزرگ سالان بوده است. به همین دلیل مخترعان توانستند وسیله‌ای به نام جینیوس ایکس بسازند که می‌تواند این مشکل را برطرف کند. در واقع شرکت اورال-بی توانسته یک الگوریتم هوش مصنوعی ایجاد کند که نحوه مسواک زدن کاربر را تحلیل می‌کند و در خصوص آن بازخورد نشان می‌دهد. هنگام مسواک‌زدن کاربران با جینیوس ایکس، هوش مصنوعی عوامل مختلفی، چون زمان و شیوه مسواک‌زدن را بررسی می‌کند و نتایج آن را در اپلیکیشن نشان می‌دهد. مخترعان امیدوارند این وسیله بتواند تشویقی برای بهتر مسواک زدن افراد باشد.

بـرترین اخـتراع هـای ۲۰۱۹ + تصاویر

روبات پاک سازی محل خواب

پژوهشگران روبات پاک سازی کننده‌ای با نام کلینزبات طراحی کردند که قابلیت از بین بردن تمام عوامل بیماری‌زا از جمله باکتری‌ها را در تخت خواب شما دارد. این روبات با چهار چراغ ماوراءبنفش و هوش مصنوعی طراحی شده و وزن آن کمتر از ۲۵۰ گرم است. کاربر می‌تواند از این ابزار در پاک سازی تخت خواب خود در هتل، پیک‌نیک و هنگام سفر استفاده کند. این وسیله که در چند دقیقه تمام باکتری‌ها را از بین می‌برد، برخلاف سایر جاروبرقی‌ها، زباله‌ها را جذب نمی‌کند، بلکه وسایل را ضدعفونی می‌کند. ۱۸ سنسور و هوش مصنوعی به روبات کمک می‌کند تا از ارتفاع نیفتد.

بـرترین اخـتراع هـای ۲۰۱۹ + تصاویر

سگک هوشمند ساعت مچی

دانشمندان سگک هوشمند ساعتی طراحی کردند تا کاربرانی که نمی‌توانند از وسایل قدیمی و سنتی خود دل بکنند بتوانند ساعت ساده خود را به ابزار ردیاب و ساعت هوشمند تبدیل کنند. این سگک سازگار با بند‌های مختلف ساعت طراحی شده است و کاربران امکان تجزیه و تحلیل فعالیت‌های روزانه، اطلاعات خواب، شمارش گام‌ها، نکات تندرستی و... را از راه انتقال اطلاعات به اپلیکیشن دارند. این سگک بسیار سبک، ساده، خوش فرم، ضد آب، ضد ضربه و مقاوم در برابر گرد و غبار است تا هنگام استفاده روزانه صدمه نبیند.

بـرترین اخـتراع هـای ۲۰۱۹ + تصاویر

ماوس انگشتی

پد‌های لپ تاپ سرعت و آزادی حرکتی را که ما از آن لذت می‌بریم، کاهش می‌دهد و استفاده از ماوس نیز در مدت زمان طولانی موجب درد مچ و انگشتان خواهد شد. محققان حلقه پدرون را برای راحتی کاربران طراحی کردند. این ابزار یک حلقه انگشتی کوچک است که به عنوان ماوس رایانه استفاده و توسط بلوتوث به هر دستگاهی وصل می‌شود. در این ابزار انگشتان دست به عنوان نشانگر ماوس هستند و بدون نیاز به نصب نرم‌افزار قابلیت استفاده با هر دستگاهی را دارد. این ماوس در ۱۲ اندازه مختلف موجود است، ضد آب بوده و باتری آن برای مصرف روزانه شارژ می‌شود.

بـرترین اخـتراع هـای ۲۰۱۹ + تصاویر

شبیه‌ساز جراحی مجازی

یکی از فناوری‌های محبوب این روز‌ها واقعیت مجازی است که می‌تواند هنگام آموزش هم بسیار مفید باشد. مثلا می‌توان از آن در آموزش به خلبانان، رانندگان و حتی جراحان استفاده کرد. استارت آپ اوسو وی‌آر نرم‌افزاری طراحی کرده که برای پزشکان یک تجربه اتاق عمل مجازی را فراهم می‌کند. به گفته سازندگان این سامانه واقعیت مجازی به شدت مورد استقبال مراکز دانشگاهی و بیمارستان‌های آموزشی قرار گرفته است. با استفاده از این اختراع، پزشکان می‌توانند به خوبی و بدون خطای پزشکی آموزش ببینند.

بـرترین اخـتراع هـای ۲۰۱۹ + تصاویر

حسگر هوا برای تنفس بهتر

یکی از مواد موجود در هوا که باعث ایجاد سرطان می‌شود، منواکسید کربن است. امروزه دستگاه‌هایی وجود دارد که وجود این ماده را شناسایی می‌کنند، ولی دستگاهی ساخته نشده بود که بتواند وجود رادون، گاز مضر دیگر موجود در هوا را تشخیص دهد. تا این که سال گذشته شرکت ایرتینگز یک ردیاب کیفیت هوا ساخت که می‌تواند با اپلیکیشن، وجود رادون در هوای خانه را شناسایی کند. این دستگاه علاوه بر آن سطح دی‌اکسید کربن در خانه را هم اندازه‌گیری می‌کند و با اخطار‌های خود جلوی مسمومیت و ایجاد بیماری در اهالی خانه را می‌گیرد.

بـرترین اخـتراع هـای ۲۰۱۹ + تصاویر

راحت‌ترین تشک جهان

داشتن خوابی راحت و آرام بر سلامت جسم، اعصاب و روان ما تاثیر به سزایی دارد و داشتن یک تشک خوب هم در داشتن خواب با کیفیت موثر است. سال گذشته میلادی شرکت پاد یک تشک هوشمند ساخت که در آن کانال‌های باریک آب قرار گرفته است و خود این تشک درجه حرارتش را در طول شب تنظیم می‌کند. به این ترتیب کاربر خوابی راحت‌تر و سالم‌تر را تجربه خواهد کرد. مجموعه‌ای از حسگر‌ها هم در تشک استفاده شده تا ضربان قلب، تنفس و موارد دیگر را اندازه‌گیری کنند و در صورت بروز مشکل برای فرد، سیگنال‌هایی را به اپلیکیشن آن بفرستند.

بـرترین اخـتراع هـای ۲۰۱۹ + تصاویر

کفش کاملا بازیافتی

این کفش در نگاه اول با دیگر کفش‌ها تفاوتی ندارد، ولی در اصل کاملا متفاوت است و اگر صاحب آن قصد دور انداختنش را داشته باشد می‌تواند آن را به شرکت سازنده برگرداند تا کفش‌ها را مجدد و به‌طور کامل استفاده و نسل بعدی کفش‌های فیوچر کرفت لوپ را تولید کند. برای ساخت این کفش‌ها بیش از هفت سال تحقیق انجام و در خلال آن یک فناوری جدید به کار برده شده تا بتوان یک کفش را تنها با یک ماده و بدون استفاده از چسب و حلال تولید کرد. به گفته سازندگان کفش‌های فیوچر کرفت لوپ اولین گام برای پاک سازی آثار مخرب زیست محیطی تولید محصول است.

بـرترین اخـتراع هـای ۲۰۱۹ + تصاویر

عصای هوشمند نابینایان

چندی پیش فردی نابینا به نام کورسات سیلان همراه با یک چمدان، اپلیکیشن مسیریاب و یک عصا سعی در پیدا کردن راه خود به سمت هتلی را داشت تا این که هنگام طی کردن مسیر با مانعی برخوردکرد و آسیب‌دید. به همین دلیل وی یک عصای هوشمند به نام وی واک را ابداع کرد. این عصای هوشمند اشیای موجود در سطح بالاتر از قفسه سینه فرد نابینا را تشخیص می‌دهد و این تشخیص را با برنامه‌ای، چون گوگل مپ همگام می‌سازد. به این ترتیب به ۲۵۰ میلیون فرد نابینا در سراسر جهان کمک می‌شود که بدون نیاز به همراه، مسیر خود را پیدا کنند.

بـرترین اخـتراع هـای ۲۰۱۹ + تصاویر

کدخبر: 535479 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟