محمد بن سلمان  دستگیر می شود + جزییات

به گزارش رکنا، نشریه آمریکایی «نیویورک تایمز» در گزارشی به ناپدید شدن «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی اشاره کرده و ضمن بیان این مطلب که موضع دولت آمریکا در این باره ضعیف بوده می‌گوید که کاخ سفید باید از ریاض بخواهد تا به دنبال انتخاب ولیعهد جدیدی باشد.

«نیکولاس کریستوف»، رونامه‌نگار و تحلیلگر برجسته روزنامه نیویورک‌تایمز در این یادداشت می‌نویسد: گزارش‌ها درباره جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار ناپدید شده عربستان و همکار واشنگتن پست که من به مدت ۱۵ سال وی را می‌شناسم به طور روزافزونی آزار دهنده شده است.

کریستوف ضمن اشاره به اخبار منتشر شده درباره ناپدید شدن این نویسنده منتقد سعودی می‌نویسد: به طور روزافزونی به نظر می‌رسد که ولیعهد عربستان سعودی شکنجه، قتل Murder و تکه‌تکه کردن جسد یک روزنامه‌نگار مستقر در آمریکا را با استفاده از یک مکان دیپلماتیک در یک کشور عضو ناتو انجام داده است.

در ادامه این مطلب آمده است: این امر وحشتناک است و با پاسخ ضعیف واشنگتن نیز همراه شده است، رئیس جمهور ترامپ Trump پیش از این با رد کردن توقف فروش سلاح به عربستان ایده پاسخ دادن به چنین قتلی را رد کرده است. به نظر می‌رسد ترامپ بر این عقیده است که عواقب چنین قتلی باید یک وقفه در روابط با عربستان باشد و مجددا این روابط ادامه پیدا کند.

نیکولاس کریستوفر در ادامه با اشاره به حمایت آمریکا از ولیعهد عربستان سعودی نوشت: صادقانه بگویم این یک فضاحت بزرگ است که مقامات دولت آمریکا و شرکت‌های تجاری آمریکایی محمد بن سلمان را توانمند کردند و او را مورد تمجید قرار دادند در حای که او مدیران اجرایی را در عربستان بازداشت کرده، نخست وزیر لبنان را ربوده است، اخیرا و به سرعت یک بحران اقتصادی در قطر ایجاد کرده و وارد جنگی در یمن شده که ۸ میلیون نفر در این کشور را در آستانه قحطی قرار داده و موجب ایجاد بحرانی شده که به گفته سازمان ملل بزرگترین بحران انسانی در جهان به شمار می‌رود.

در این یادداشت به حمایت‌های ترامپ از مقامات عربستان سعودی و نیز تماس‌های خصوصی «جرد کوشنر» با محمد بن سلمان بدون دخالت وزارت خارجه آمریکا اشاره شده و آمده است: قطعا این اقدامات از تلاش‌های محمد بن سلمان برای تحکیم قدرت خود حمایت کرده است.

نیویورک تایمز در بخش دیگری افزود: زمانی که او (محمد بن سلمان) پس از ربوده شدن نخست وزیر لبنان و یا کشته شدن کودکان یمن می‌تواند مورد تمجید قرار بگیرد چرا باید از کشته یک روزنامه‌نگار صرف انتظار واهمه داشته باشد.

در ادامه این یادداشت آمده است: محمد بن سلمان می‌داند که چگونه با نقاط ضعف آمریکا برخورد کند و حتی تمایل او برای پذیرش اسرائیل نیز شاید به این دلیل است که ترامپ و بسیاری دیگر در آمریکا محمد بن سلمان را در آغوش بگیرندهرچند که او در کشورش خارج از کنترل باشد.

کریستوفر در پایان یادداشت خود می‌نویسد: آمریکا باید به خاندان سلطنتی عربستان تصریح کند که آن‌ها باید ولیعهد جدیدی پیدا کنند. یک مرد دیوانه که روزنامه‌نگاری را به قتل می‌رساند، نخست وزیری را می‌رباید و میلیون‌ها کودک را در گرسنگی قرار می‌دهد هرگز نباید در ضیافت‌های شام دولتی حاضر شود بلکه او متعلق به سلول زندان Prison است.

خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

کدخبر: 425904 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟