حاشیه های مهم دیده نشده از دربی استقلال و پرسپولیس + هم ببینید و هم بخوانید

به گزارش رکنا، این بهترین روزهای تاریخ باشگاه پرسپولیس است و بی تردید هواداران این تیم در سال های بعد حسرت تکرار این دوران درخشان و پر از جام و موفقیت را خواهند خورد.

در شبی که تنش و حساسیت بین دو رقیب دیرینه به اوج رسیده بود، قرمزپوشان در اغلب دقایق 120 دقیقه از استقلال بهتر بازی کرده و ثابت کردند شایسته قهرمانی در لیگ برتر نیز بوده اند.

یک- معدود موقعیت های گلزنی استقلال در دربی شب گذشته از مرکز و عمق دفاع پرسپولیس پیش آمد. مرتضی پورعلی گنجی و گئورگی گولسیانی علیرغم نمایش درخشان در فصلی که گذشت، گاهی در کورس با بازیکنان سریع حریف کم می آورند و این اتفاق در بسیاری از بازی های پرسپولیس در این فصل رخ داد.

اما عجیب بود که استقلال در تمام طول 120 دقیقه و به جز یکی دو مورد، اصرار داشت از کناره ها روی دروازه رقیب خود خلق موقعیت کند و همانند دربی حدود یک ماه قبل، آنها خیلی هم در انجام این کار موفق نبودند.

یک

دو- یک بازیکن برای اینکه به اوج دوران فوتبال خود برسد به یک سرمربی باهوش نیاز دارد و این جمله به معنای واقعی در مورد علی نعمتی صدق می کند. مدافع باتجربه پرسپولیس در دوران ابتدایی حضور خود در پرسپولیس چندان مورد توجه هواداران این تیم قرار نگرفته و حتی انتقادات فراوانی را تحمل کرد.

اما علی نعمتی در سه ماه اخیر و بعد از عید، با حضور در پست دفاع چپ و البته شعاع حرکتی محدود و وظایف مشخص، فراتر از انتظار بازی کرده و در دو دربی اخیر و با از کار انداختن محمد محبی، یکی از بهترین بازیکنان پرسپولیس لقب گرفته است.

دو

سه- خط میانی استقلال برای تیمی که قصد دارد دست بالا را در یک بازی داشته باشد چندان مناسب نیست. سبک بازی سعید مهری و آرش رضاوند تفاوت چندانی ندارد و روزبه چشمی نیز از قابلیت لازم برای خلق موقعیت از میانه میدان و به اصلاح راه انداختن تیمش برخوردار نیست.

استقلال در فصل گذشته و در روزهایی که از حریف خود عقب می افتاد، قدرت چندانی برای خلق حملات از عمق خط دفاعی رقیب نداشت و نبود یک هافبک بازی ساز و خلاق در مرکز میدان، به وضوح در ترکیب این تیم حس می شود.

سه

چهار- حیف است در مورد امید عالیشاه ننویسیم. دوران حضور این ستاره خوش اخلاق در پرسپولیس حدود یک دهه شده و او هر بار که وقتش بوده به خوبی به داد تیمش رسیده است. به جز به ثمر رساندن یک گل فوق العاده و تبدیل شدن به مرد اول دربی، امید عالیشاه در دقایق حضورش در میدان چند بار با حفظ توپ فوق العاده و نفوذ به عمق دفاع استقلال، هم به خوبی توپ را نگه داشت و هم به وقتش با هوشمندی خطا گرفت.

نام امید عالیشاه به عنوان یکی از بازیکنان مهم تاریخ پرسپولیس در حافظه این باشگاه برای همیشه ثبت خواهد شد.

چهار

پنج- اگر دقت کرده باشید میلاد سرلک در تمام طول 90 دقیقه به بهترین شکل ممکن سبک بازی سروش رفیعی را پوشش داده و در حقیقت شرایط بازی سازی را برای ستاره شماره هفت پرسپولیس مهیا کرد.

زوج درخشان خط میانی پرسپولیس در طول سه ماه اخیر بهترین بازی های خود را در ترکیب این تیم ارائه داده اند. اگر این آخرین بازی میلاد سرلک با لباس پرسپولیس بود، او شبی فوق العاده را در ترکیب این تیم رقم زده و با خوانش بسیار خوب از فضا و قرار گرفتن در موقعیت های درست، کلاس بازی خود را یک بار دیگر در ترکیب پرسپولیس نشان داد.

پنج

شش- شاید آن دسته از هوادارانی که در ابتدای فصل به تصمیم یحیی گل محمدی مبنی بر فروش رامین رضاییان و جذب دانیال اسماعیلی فر اعتراض داشتند، حداقل شب گذشته با نظر سرمربی پرسپولیس همسو شدند. دانیال تا زمانی که در میدان حضور داشت، در امور دفاعی برابر مهدی قایدی کار بسیار دشوار داشت و البته در بسیاری از صحنه ها نیز خوب ظاهر شد.

البته اسماعیلی فر در بخش هجومی نیز در صحنه گل اول نیز تاثیرگذار نشان داده و فراموش نکنیم دریبل زدن ابولفضل جلالی اصلا کار آسانی نیست. با این تاثیرگذاری مهم در گل اول، دانیال فصل خوب خود را با درخشش در دربی برابر استقلال تکمیل کرد.

شش

هفت- ریکاردو ساپینتو برای ادامه دوران حضور در استقلال به رفتار و رویکردی متفاوت نیاز دارد. هیچ بهانه ای نباید یک تیم در مسیر بازگشت در چنین مسابقه بزرگی را از حضور سرمربی لب خط محروم سازد.

شاید در طول 120 دقیقه بازی دیشب، استقلال تنها برای دقایقی شانس برتری مقابل پرسپولیس را داشت و آن هم در نیمه اول اوقات اضافی بود.

اما ساپینتو با یک درگیری و اعتراض بی دلیل و در ادامه کشاندن آن به سکوها، تیمش را بدون سرمربی گذاشت و علیرغم توانایی فنی قابل احترام این سرمربی، آبی پوشان برای کسب نتیجه با این رویکرد در فصل بعد کار دشواری خواهند داشت و ریکاردو ساپینتو باید رویکرد خود را اصلاح کند.

هفت

هشت- مهدی ترابی در بهترین فصل فوتبال خود در ترکیب پرسپولیس، یکی از زیباترین گل های دربی سال های اخیر را نیز به نام خود ثبت کرد. پا عوض کردن فوق العاده و سریع این بازیکن هنگام زدن گل اول، نشان از هوش سرشار مهدی ترابی هنگام تصمیم گیری دارد.

او در هفته های اخیر تبدیل به بازیکن آزاد پرسپولیس شده و گل اول این تیم نیز زمانی به ثمر رسید که ترابی در منطقه اصلی خود نبود. پس نباید از تصمیم فوق العاده یحیی نیز چشم پوشی کرد و این در واقع تکرار جمله اول مورد دوم این نوشته است.

هشت

نُه- شاید علیرضا بیرانوند مستحق این همه توهین و حمله نبود و البته رخ دادن چنین اتفاقاتی در فوتبال چندان هم غیرطبیعی نیست.

دروازه بان باتجربه پرسپولیس در دربی شب گذشته در چند صحنه واکنش فوق العاده ای داشته، ضربه ارسلان را به زیبایی دفع کرد و روی تک به تک مهدی قایدی نیز واکنش بسیار خوبی داشت.

مصاحبه پایان بازی بیرانوند نیز احتمالا بخش قابل توجهی از کدورت بین او و هواداران استقلال را از بین برد و در نهایت او یکی از بهترین شب های دوران ورزشی خود را در دربی سپری کرد.

نه

ده- جملات آخر این نوشته نیز حتما باید متعلق به یحیی گل محمدی باشد. او عجیب ترین فصل دوران مربیگری خود را سپری کرد و حالا فارغ از نتایج، محبوب تر از همیشه است. رفتار سرمربی محترم و مردم‌دار پرسپولیس، به جز یکی دو مورد در فصل جاری، مورد پسند اغلب هواداران فوتبال در ایران قرار گرفت و حالا نام یحیی گل محمدی در بین سه سرمربی برتر تاریخ پرسپولیس نیز دیده می شود.

فتح دبل در این فصل دشوار و با حضور این رقبای بزرگ، بهترین هدیه به کسی بود که در روزهایی دشوار و تلخ، رفتاری داشت که ما حداقل تا سال های سال فراموش نخواهیم کرد.

ده

کدخبر: 897503 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟