سوپر لیگ اروپا چیست؟ / کودتا در قلب فوتبال اروپا

به گزارش رکنا، با وجود همه تهدیدهایی که از سوی فیفا ، یوفا و حتی برخی دولتمردان کشورهای اروپایی صورت گرفته، شاهد تشکیل جامی جدید به نام لیگ اروپا توسط تیم‌های بزرگ اروپایی هستیم.

بعد از مدت‌ها بحث و جدل در خصوص طراحی یک جام جدید با محوریت تیم های بزرگ فوتبال اروپا، حالا شاهد اتفاقاتی عجیب و غریب در عرصه فوتبال قاره سبز هستیم. اتفاقاتی که هر لحظه با شایعاتی بزرگ‌تر از قبل همراه می‌شود، از اعتصاب در تمرین تاتنهام تا اخراج بارسلونا و رئال مادرید از لالیگا!

منتقدان سوپرلیگ اروپا

برخی از منتقدان برگزاری تورنمنتی متفاوت با یوفاچمپیونزلیپ می گویند در صورتی که قرار باشد این جام فقط مختص به چند تیم بزرگ فوتبال اروپا و دنیا باشد، قطعا دیگر شاهد رشد تیم هایی مثل ادینزه، سویا و حتی لسترسیتی و ... نخواهیم بود و این با روح فوتبال در تضاد است.

۲۰ باشگاه شرکت کننده که ۱۵ تیم اعضای موسس سوپر لیگ هستند و یک مکانیزم انتخابی برای ۵ تیم دیگر که سالیانه بر اساس دستاورد‌هایی که در فصل قبل داشته اند به این لیگ راه خواهند یافت.

با وجود سوپرلیگ اروپا، دیگر خبری از آن شب‌هایی نخواهد بود که در آن‌ها رئال مادرید برابر اودینزه یا اسپارتاک موسکو به دردسر می‌افتاد، بارسلونا برابر متز یا دینامو کیف به مشکل می‌خورد یا اتلتیکو برابر تیم‌های گمنامی از گوشه و کنار اروپا...

به این ترتیب و حتی اگر در ادامه بایرن مونیخ، PSG و دورتموند نیز به سوپرلیگ اروپا بپیوندند، باز هم غول‌های اروپا از این رقابت بیرون خواهند ماند.

اعلام حضور بارسلونا ، بایرن هم می‌آید؟

باشگاه بارسلونا، دقایقی پیش با اعلام بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که برای حضور در تورنمنتی جدید در اروپا موسوم به سوپر لیگ اروپا با ۱۱ باشگاه بزرگ دیگر اروپا به توافق رسیده است. در این بیانیه آمده است:

باشگاه‌های بارسلونا، میلان، آرسنال، اتلتیکومادرید، چلسی، اینتر، یوونتوس، لیورپول، منچسترسیتی، منچستریونایتد، رئال مادرید و تاتنهام به عنوان باشگاه‌های موسس این تورنمنت در کنار سه باشگاه دیگر که به زودی از آن‌ها دعوت خواهد شد، فصل جدید سوپر لیگ اروپا را به زودی آغاز خواهند کرد. باشگاه‌های موسس قصد دارند به مذاکرات خود با یوفا و فیفا برای ادامه همکاری‌ها ادامه دهند تا به بهترین نتیجه ممکن برای این رقابت جدید و دنیای فوتبال برسند.

این تورنمنت در حالی راه خواهد افتاد که کرونا جهان را فرا گرفته و اقتصاد فوتبال اروپا را به خطر انداخته است. باشگاه‌های موسس به مدت چند سال با هدف بهتر کردن کیفیت مسابقات و قوانین آن فعالیت خواهند کرد.

کرونا نشان داد که استراتژی مالی فعلی باید بهبود پیدا کنند. باشگاه‌های موسس بر این باورند که راه‌های پیشنهادی برای حل این مشکل، مشکلات اساسی را حل نخواهد کرد و به همین خاطر اقدام به برگزاری این تورنمنت می‌کنند.

به زودی سوپر لیگ برای بانوان نیز فعال خواهد شد تا به پیشرفت فوتبال بانوان نیز کمک شود. این تورنمنت سالانه رشد اقتصادی بیشتر و کمکی به فوتبال اروپا خواهد بود. این درآمد‌ها بیشتر از چیزی خواهد بود که مسابقات اروپایی به باشگاه‌ها می‌دهند که پیشبینی می‌شود مبلغی بالغ بر ۱۰ میلیارد یورو باشد. باشگاه‌های موسس در ازای عضویت در این تورنمنت هر یک ۳.۵ میلیارد یورو فقط به خاطر حمایت از این تورنمنت دریافت خواهند کرد تا بتوانند تاثیرات منفی کرونا را از باشگاه خود پاک کنند.

باشگاه بارسلونا با وفاداری به تاریخچه خود و نقش رهبری خود در فوتبال اروپا، یک بار دیگر به عنوان یک پیشگام در راستای تغییرات بزرگی که در دنیای فوتبال مورد نیاز است قدم برخواهد داشت.

پای سیاستمدارها هم به لیگ اروپا باز شد

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس با انتقاد از این طرح و برگزاری تورنمنتی به جز لیگ قهرمانان اروپا تاکید کرده که در برابر این خواسته تعدادی از تیم های اروپایی می ایستد.

البته نباید فراموش کنیم که تیم های اروپایی هم بی گدار به آب نزده اند و با وکلای حرفه ای پیش از اجرایی کردن طرح خود مشورت های لازم را داشته اند.

حالا جالب اینجاست که امروز مورینیو به عنوان یکی از مخالفان این طرح تیمش را تمرین نداد و به اعتصابی آرام دست زد.

مدیران تاتنهام نیز در واکنش به این رفتار، او را اخراج کردند. شنیده می شود کلوپ، زیدان و چند مربی بزرگ دیگر فوتبال دنیا نیز مخالف شکل گرفتن چنین جامی هستند. باید منتظر ماند و دید آیا آنها هم مثل مورینیو کنار گذاشته خواهندشد یا نه؟

حالا حتی شنیده می شود فیفا و یوفا به دنبال تصویب قانونی هستند تا هر مربی و بازیکنی که با این تورنمنت همکاری می کنند را از حضور در جام جهانی و مسابقات ملی محروم نمایند.

پیشنهاد اعراب: لیگ آسیای عرب راه اندازی شود!

روزنامه سعودی اسپورت عربستان هم نوشت: چه می‌شود کشور‌های عربی هم به جای برگزاری لیگ قهرمانان آسیا سوپر لیگ عربی را برگزار کنند؟ کشور‌های عربی منطقه بیش از ۶۰ میلیون جمعیت دارند که در صورت برگزاری این رقابت سود قابل توجهی نصیب این باشگاه‌ها می‌شود.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 679590 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟