آسمان زیر سایه پهپادهای ایرانی

پهپادهای ایرانی از پیشرفت و تنوع زیادی برخوردارند. در این مطلب دانستنی های مهم درباره پهپادهای ایرانی را بخوانید.

به گزارش رکنا ، خبر دستیابی مهندسان ایرانی به فناوری ساخت پهپادی با برد ۷۰۰۰ کیلومترجایگاه ایران را در این زمینه ارتقا داد. با چند پهپاد ایرانی دیگر آشنا شوید.

- هواپیماهای بدون سرنشین، حداقل در کشور ما فناوری جدیدی محسوب نمی شود و از زمان جنگ تحمیلی به صورت بومی توسط متخصصان دفاعی و دانشگاهی توسعه پیدا کرد و نمونه های متعددی در این سال ها ساخته شد. 13 آذر سال 90  هم یک فروند پهپاد RQ-170 آمریکایی پس از ورود به فضای کشور توسط سپاه پاسداران به زمین نشانده شد. یک سال بعد سپاه موفق شد با رمزگشایی از این پهپاد، اطلاعات ذخیره‌شده در حافظه آن را بازیابی کند و از سال 93 ساخت نمونه هایی  مشابه آن را آغاز کرد و در کنار آن پهپاد های دیگری هم  ساخته شد.البته  تا دو روز پیش جهان بر این باور بود که بیشترین برد پهپادهای ما متعلق به شاهد 171 است که  4400 کیلومتر برد دارد تا این که در جریان رونمایی از واکسن نورا، سردار سلامی فرمانده کل سپاه گریزی هم به صنعت هوافضا زد و از دستیابی دلاوران ایرانی به پهپادهایی با برد 7000 کیلومتر خبر داد. با این حال در سال‌های اخیر نیروهای مسلح کشورمان به ویژه نیروی هوافضای سپاه تلاش های گسترده‌ای را در حوزه پهپادی انجام داده که دستاوردهای قابل توجهی هم  داشته است. امروز قصد داریم با تعدادی از این پهپادهای ایرانی بیشتر آشنا شویم.

صنعت پهپادی ایران از کجا آغاز به کار کرد؟

با پیروزی انقلاب و آغاز جنگ تحمیلی علیه مرزهای کشورمان وارد یک نبرد ناخواسته با ارتش بعث و استکبار جهانی شد. ایران از ابتدای آغاز جنگ تحمیلی تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار گرفت و معروف است که نتوانست حتی یک محموله سیم خاردار را وارد کشور کند اما غیور مردان ایرانی با تلاش و پشتکار از همان ابتدا از تحریم ها پلی برای رسیدن به اهداف خود ساختند. نخستین تجربه ایران در حوزه ساخت هواپیماهای کوچک نظامی، رسیدن به پهپاد تلاش بود که در دو نسل و توسط متخصصان دانشگاهی کشورمان ساخته شد.

صنعت پهپادی ایران

 تجربه بعدی که بسیار معروف و حتی با نام آن یک فیلم سینمایی هم تولید شد، مهاجر نام داشت. با موفقیت در ساخت و آزمایش پهپاد مهاجر، مسئولان دفاعی کشورمان بر آن شدند تا این صنعت را ادامه دهند تا امروز که انواع پهپادها با کاربری‌های مختلف را در اختیار داریم. مشهورترین پهپادهای ایرانی سیمرغ، مهاجر، ابابیل، شاهد ۱۲۱، شاهد ۱۲۹ و ... نام دارند.

پهپاد شاهد 129

پهپاد شاهد 129

پهپاد شاهد ۱۲۹ یکی از پهپادهای نظامی ساخت سپاه پاسداران است که در شهریور سال ۱۳۹۲ توسط نیروی هوافضای سپاه رونمایی شد. مدتی بعد یعنی اواخر سال 1394 از مدل جدید شاهد 129 که یک تفاوت عمده با مدل اولیه داشت رونمایی شد. در این مدل اضافه شدن سیستم هدایت ماهواره ای با بخش قوس دار در جلوی پهپاد کاملا قابل تشخیص است.

مشخصات فنی:

نوع موتور: پیشرانه پیشرفته چهار سیلندر پیستونی

شعاع عملیاتی:  هزار و ۷۰۰ کیلومتر

سقف پروازی: ۲۵ هزار پا (7.6 کیلومتر)

حداکثر ظرفیت حمل تسلیحات: ۴۰۰ کیلوگرم

انواع تسلیحات: ۴ موشک هوشمند سدید

مداومت پروازی: 24 ساعت

پهپاد صاعقه 191

پهپاد صاعقه 191

این پهپاد بردبلند با استفاده از فناوری پهپاد آمریکایی مدل آرکیو-۱۷۰ که سال 90 شکار شد، ساخته و در مهر 1395 رونمایی شد. این پهپاد قابلیت حمل چهار بمب هدایت‌شونده (هوشمند و نقطه‌زن) را داراست.

مشخصات فنی:

حداکثر سرعت: ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت

شعاع عملیاتی: ۴۵۰ کیلومتر

مداومت پرواز: بیش از ۴  ساعت

سقف پرواز: ۴۰ هزارپا (12.2 کیلومتر)

قابلیت حمل  محموله: ۵۰ کیلوگرم

تسلیحات: ۲ بمب هوشمند سدید ۳۴۵

پهپاد دریا پایه سیمرغ

پهپاد دریا پایه سیمرغ

پهپاد دریاپایه سیمرغ ظهر ۱۶ آذر سال 98 به منطقه سوم دریایی نبوت نیروی دریایی ارتش الحاق شد. این پهپاد با توجه به راهبرد نیروی دریایی ارتش طراحی و ساخته شده است و در تامین امنیت آب‌های سرزمینی کشورمان نقش مهمی ایفا می‌کند.

مشخصات فنی:

برد عملیاتی:  هزار و ۵۰۰ متر

سقف پروازی: ۲۴ هزار پا (7.3 کیلومتر)

مداومت پروازی: ۲۴ ساعت

وظیفه:  شناسایی، پایش و عملیات رزمی

ویژگی خاص: قابلیت نشستن در تمام فرودگاه‌ها

انواع تسلیحات: ۴ موشک هوشمند سدید

پهپاد شاهد 171

پهپاد شاهد 171

سال 96 پهپاد شاهد171 که نمونه یک به یک پهپاد آمریکایی است ساخته شد. این پهپاد از یک موتور توربوفن به‌عنوان قوای پیشران استفاده می‌کند و قادر است تا ارتفاع 36000 پا اوج بگیرد و 10 ساعت به‌صورت مداوم پرواز کند.

مشخصات فنی:

حداکثر سرعت: 460 کیلومتر بر ساعت

برد عملیاتی: 4 هزار و 400 متر

سقف پروازی: 36 هزار پا (11 کیلومتر)

مداومت پروازی: 10 ساعت

وظیفه: شناسایی و مراقبت

ویژگی خاص: قابلیت نشستن در تمام فرودگاه‌ها

انواع تسلیحات: ۴ موشک هوشمند سدید

کمان 22

کمان 22

«کمان22» یکی از پهن‌پیکرترین پهپادهای حال حاضر کشورمان است که اسفند سال گذشته رونمایی شد. این پهپاد می‌تواند همزمان در حوزه‌های مراقبت، شناسایی و رزمی به عملیات بپردازد.

مشخصات فنی:

حداکثر سرعت: ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت

شعاع عملیاتی: 3000 کیلومتر

مداومت پروازی: 24 ساعت

سقف پرواز: ۴۰ هزارپا (12.2 کیلومتر)

قابلیت حمل  محموله: 300 کیلوگرم

تسلیحات:  انواع بمب‌های هوشمند سری قائم، بمب‌های بال‌دار و بمب‌های هدایت لیزری

پهپادهای پیشرفته دیگر

جدای از آن چه نوشتیم پهپادهای زیادی از جمله فطرس، ابابیل، صادق، کرار، یسیر، پهپاد های خانواده شاهد، پهپاد های خانواده صاعقه و ... به دست مهندسان ایرانی با کاربری های مختلف ساخته شده اند که  نشان از توان بالای ایرانی ها دارد.

ناصری

کدخبر: 700796 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟