پاسخ سازمان برنامه و بودجه به فرمانده محیط بانی / جذب 545 محیط بان در 6 سال / تخصیص 140 میلیارد تومان به خرید تجهیزات در یک سال و نیم اخیر

سازمان برنامه و بودجه / فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور سازمان برنامه و بودجه را مقصر کمبود تعداد محیط بانان می داند. سرهنگ جمشید محبت خانی همچنین معتقد است که سازمان برنامه و بودجه به درخواست های این یگان برای تخصیص بودجه مورد نیاز برای تامین تجهیزات توجه کافی نداشته است. سازمان برنامه و بودجه اما تاکید دارد در 6 سال گذشته 545 محیط بان جذب یگان حفاظت محیط زیست شده اند. سازمان برنامه و بودجه از تخصیص 140 میلیارد تومان اعتبار برای خرید تجهیزات محیط بانی در یک سال و نیم اخیر نیز خبر می دهد.

فرمانده محیط بانی: برنامه و بودجه مقصر کمبود محیط بان و تجهیزات است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سرهنگ جمشید محبت خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور روز 31 شهریور در گفت و گو با رکنا با بیان این که تعداد محیط بان های تحت استخدام یگان حفاظت محیط زیست کمتر از نصف میزان تعیین شده در چارت سازمانی این یگان است، تاکید کرده بود که کمبود تعداد محیط بان در کشورمان و روند کُند تامین تجهیزات لازم برای رصد و پایش تخلفات از جمله کمبود دوربین های مداربسته در مناطق حفاظت شده، ناشی از عدم تخصیص بودجه مناسب از سوی سازمان برنامه و بودجه در سال های اخیر برای استخدام محیط بان ها و تهیه تجهیزات بیشتر بوده است.

محبت خانی همچنین گفته بود: «با توجه به این که یگان حفاظت محیط زیست کشور و سازمان حفاظت محیط زیست بارها برای تخصیص بودجه لازم برای تهیه این تجهیزات از سازمان برنامه و بودجه درخواست کرده اند، می توان این سازمان را مقصر اصلی سرعت پایین خرید دوربین های مداربسته برای مناطق حفاظت شده کشور دانست.»

همچنین به گفته فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور، «در شرایطی که تعداد محیط بان های کشور در چارت سازمانی این یگان، حدود 8 هزار نفر تعریف شده است، اما تعداد محیط بان های ایران کمتر از نصف اندازه تعریف شده در چارت سازمانی است و ایران فقط حدود 3 هزار و 500 محیط بان دارد که باید از 18 هزار هکتار مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان محیط زیست محافظت کنند.»

فرمانده محیط بانی کشور در این گفت و گو بیان کرده بود: «ما با تلاش های زیادی که در چهار سال گذشته داشتیم، توانستیم مجوز استخدام سالانه 250 محیط بان را بگیریم؛ این در حالی است که ما در مقابل، شاهد بازنشستگی برخی همکاران خود هستیم و مجموع این موضوعات باعث می شود که رسیدن تعداد محیط بان های کشور به سطح تعریف شده در چارت سازمانی یگان حفاظت محیط زیست بسیار زمان بر شود.»

از نظر فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور، «اگر می خواهیم تعداد محیط بان های کشور به همان سطح تعریف شده در چارت سازمانی برسد، باید زیرساخت هایی را فراهم کنیم که 4 هزار و 500 محیط بان در یک بازه زمانی کوتاه مدت یک تا دو ساله استخدام شوند. البته این زیرساخت ها یعنی بودجه لازم برای استخدام این تعداد محیط بان، باید در سال های گذشته توسط سازمان برنامه و بودجه فراهم می شد و اگر این سازمان به مطالبات ما در این زمینه توجه می کرد، قطعا در شرایط حاضر وضعیت یگان محیط بانی بسیار بهتر بود.»

برنامه و بودجه: مجوز جذب 1013 محیط بان در 6 سال گذشته صادر شده است

در این میان اما سازمان برنامه و بودجه امروز با ارسال جوابیه ای به رکنا، به برخی نکات عنوان شده توسط فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور پاسخ داد.

در این جوابیه آمده است:

«گزارشی با عنوان «چرا محیط بانان مجهز به اسلحه بیهوش کننده نیستند / محبت خانی: سازمان برنامه و بودجه مقصر اصلی کمبود محیط بانان» مورخ 31/6/1400 در آن پایگاه خبری و اطلاع رسانی منتشر شده؛ مقتضی است بر اساس ماده 23 قانون مطبوعات و به منظور رفع ابهام و روشن شدن افکار عمومی، دستور فرمایید این پاسخ در اسرع وقت در آن پایگاه خبری و اطلاع رسانی منتشر شود:

با توجه به اعلام فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور که تعداد محیط بانان‌های تحت استخدام یگان آن سازمان کمتر از نصف میزان تعیین شده در چارت سازمانی یگان می‌باشد. لازم به توضیح است براساس مجوزهای صادره از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور طی سالهای 1394 لغایت 1400 که توسط این سازمان تامین اعتبار شده جمعا تعداد 1013 نفر مجوز استخدام پیش‌بینی و مصوب گردیده و برساس گزارشات اخذ شده تا کنون 545 نفر جذب صورت پذیرفته است و تعداد 468 نفر نیز باقیمانده است (از جمله مجوز اخیر برای برای تعداد 350 نفر شامل 300 نفر محیط بان و 50 نفز نیروی متخصص محیط زیست)، که علیرغم محدودیتهای منابع و اعتبارات برای سال 1400 تامین اعتبار گردیده و در فرایند جذب و برگزاری آزمون می‌باشند.

برنامه و بودجه

شایان ذکر است به منظور حمایت از محیط بانان از سال 1398 نیز برنامه‌ای با عنوان «برنامه حفاظت از مناطق تحت مدیریت و حمایت از محیط‌بانان» در بودجه هزینه ای سازمان حفاظت محیط زیست برای مواردی همچون بیمه مسئولیت،‌ حق الکشف، جبران خسارات، دیه و...  لحاظ گردیده و اعتبار مصوب این برنامه در سالجاری بالغ بر مبلغ 3000 میلیارد ریال پیش‌بینی و ابلاغ گردیده است.

اعتبار بیش از 141 میلیارد تومانی خرید تجهیزات محیط بانی در سال 1400

در خصوص بخش دیگر سخنان ایشان مبنی بر روند کند تامین تجهیزات لازم برای رصد و پایش تخلفات از جمله کمبود دوربین‌های مدار بسته در مناطق حفاظت شده نیز به استحضار می‌رساند :

طرح «تامین تجهیزات یگان حفاظت و اطفاء حریق مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست» که از سال 1397 برای سازمان حفاظت محیط زیست در قالب قانون بودجه سنواتی ایجاد و پادار می‌باشد. طرح یاد شده دارای سه پروژه «تامین تجهیزات یگان حفاظت و محیط بانان مناطق تحت مدیریت»، «تامین تجهیزات اطفای حریق مناطق تحت مدیریت» و «هوشمندسازی مناطق تحت مدیریت» می‌باشد.

اعتبار ابلاغی طرح در سالجاری 1414260 میلیون ریال بوده که 1090000 میلیون ریال آن (معادل 77 درصد) تخصیص داده شده است. اعتبار پرداختی آن در سال گذشته نیز 302000 میلیون ریال بوده است.

از جمله عملیات موردنظر در سالجاری برای پروژه اول می‌توان موارد زیر را برشمرد:

-    تامین تجهیزات انفرادی یگان

-    دوربین مخصوص نصب روی لباس

-    دوربین چشمی

-    تامین تجهیزات حفاظتی یگان شامل: شوکر، دستبد، افشانه، جلیقه و پنل ضد گلوله، خرید فشنگ نظامی خرید موتور سیکلت

از جمله عملیات موردنظر در سالجاری برای پروژه دوم می‌توان موارد زیر را برشمرد:

-    تامین تجهیزات اطفاء حریق شامل: فلکسی پک، لباس و پوتین و عینک ضد حریق، آتشکوب، دستگاه دمنده، روت فایر

از جمله عملیات موردنظر در سالجاری برای پروژه سوم می‌توان موارد زیر را برشمرد:

-    تجهیز، نصب و راه اندازی و پشتیبانی شبکه بیسیم دیجیتال مناطق تحت مدیریت و ارتیاط آن با سازمان

-    استفاده از فناوریھای نوین وهوشمندسازی حفاظت و پایش مناطق تحت مدیریت شامل طراحی، تجهیز وایجاد شبکه تصویری مناطق و استفاده از اینترنت اشیاء و انرژیهای نو شامل ١٥ دستگاه دوربین دام، دستگاه دوربین بولت و ... .

از طرف دیگر تفاهم‌نامه تامین مالی و تدارک تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز برای طرح‌های مرتبط با سازمان حفاظت محیط زیست فی مابین وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان برنامه و بودجه کشور و موسسه اعتباری کوثر منعقد شد که بر اساس آن تامین و تضمین منابع مالی برای تامین (ساخت، تهیه و تدارک) ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز طرح‌های مرتبط با سازمان حفاظت محیط زیست به ارزش تقریبی 400 میلیارد ریال که به تایید مراجع ذی‌ربط رسیده‌اند. شامل:

الف- تجهیزات حفاظتی مورد نیاز یگان حفاظت محیط زیست

ب- تجهیزات مورد نیاز اطفاء حریق

پ- تجهیزات مورد نیاز پایش و کنترل آلودگی‌ها

مرکز اطلاع‌رسانی، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان برنامه و بودجه»

 

 

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟