اجماع اصولگرایان در انتخابات 1400 به نامزدی رئیسی بستگی دارد

اصولگرایان درست از دهه ۸۰ به این سو دیگر نه توانستند به نهاد اجماع سازی موثر دست یابند، نه کسی از میان آنها لقب ریش سفیدی بر اندازه و کت راهبری اندازه اش بود و نه حتی در عمل کاندیدایی رای آور داشتند که موفقیتی جریانی برای آنها در پی داشته باشد.

به گزارش رکنا و به نقل از اعتماد، یک ماه مانده به انتخابات 1400 همچنان این مشکلات پابرجاست و آنچنان تغییری حاصل نشده و ظاهرا تنها حضور سید ابراهیم رییسی، رییس دستگاه قضا در انتخابات دوره سیزدهم ریاست جمهوری است که می تواند قریب به اتفاق اصولگرایان را به اجماع راضی و نزدیک کند. گزینه ای که آمدنش همچنان در هاله ای از ابهام و اما و اگرهاست و در نتیجه تا به امروز تغییری در وضعیت تشتت جریان اصولگرایی و اختلافات اصولگرایان حاصل نشده است.

شاهد مثال آن هم همزمانی حضور فعال شورای وحدت است به ریاست محمدعلی موحدی کرمانی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز و به محوریت این تشکل روحانی- سیاسی که در زمره اصولگرایان سنتی قرار می گیرد با شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی به ریاست غلامعلی حدادعادل که این روزها طیف تند و تیزتر اصولگرایان را راهبری می کند.

بعد از ظهر روزگذشته پایگاه اطلاع رسانی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با حضور اعضای هیات رییسه و کمیته رسانه این شورا رونمایی شد و رسما فعالیت رسانه ای- انتخاباتی این شورا را با راهبری حدادعادل، مهدی چمران، پرویز سروری و تعدادی اصولگرایان را آغاز کرد. حالا از طریق این پایگاه اطلاع رسانی دفاتر استانی،کمیته ها و کانون های شورای ائتلاف قابل دسترسی است تا آن طور که حدادعادل تاکید دارد مردم بتوانند با شورای ائتلاف در ارتباط باشند و بهترین انتخاب را در انتخابات ۱۴۰۰ انجام دهند.

سوی دیگر بازی انتخاباتی اصولگرایان منوچهر متکی، سخنگوی شورای وحدت به تازگی با استفاده از تریبون صداوسیما و مشخصا برنامه «جهان آرا» اسامی ۱۰ کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد که به گفته او، آیت الله موحدی کرمانی، رییس جامعه روحانیت مبارز برایشان نامه نوشت تا برنامه های خود را برای ریاست جمهوری به شورای وحدت ارایه کنند. فهرستی متشکل از سید ابراهیم رئیسی، محمد باقر قالیباف، سعید جلیلی، حسین دهقان، علی نیکزاد، امیرحسین قاضی زاده هاشمی، محسن رضایی ، عزت الله ضرغامی، سعید محمد و رستم قاسمی. چهره هایی که بر سر حمایت یا عدم حمایت از هرکدام حرف و حدیث بسیار است البته به جز سیدابراهیم رییسی که گفته می شود تا امروز احتمال حضورش در انتخابات آنچنان که باید و شاید زیاد نیست.

منوچهر متکی که روزگذشته در محل باشگاه خبرنگاران جوان وابسته به صدا و سیما نشست خبری برگزار کرد در مورد این لیست و چهره های مورد حمایت شورای وحدت گفته است: «اگر فردی نامزد مستقل می شود، موضع ما این است به نامزدی که می خواهد مستقل باشد و ما در بررسی ها به آن برسیم باز هم از او حمایت می کنیم؛ زیرا انتخاب اصلح در انتخابات برای ما مهم است.»

او البته در مورد مطرح نشدن علی لاریجانی که این روزها به عنوان یکی از گزینه های انتخابات از او یاد می شود نیز توضیح داد:«در سال ۸۲ پس از تحولات سال ۸۶ یک شرایط جدیدی در کشور به وجود آمد و نارضایتی در کشور مثل وضعیت کنونی به وجود آمد، رویکرد مردم به افراد گره خورده با انقلاب بیشتر شد و مجموعه آبادگران ایران اسلامی شکل گرفت» و در ادامه به شکل گیری این مجموعه اشاره کرد. البته او که در بخش ابتدایی این نشست به هزینه و فایده های حضور رییسی در انتخابات اشاره کرده، تاکید کرده است:«نامزد اولویت یک ما رییسی است و اگر ورود کند، شورای وحدت از او حمایت می کند.»

اخیرا خبرهایی مبنی بر دیدار خصوصی سیدابراهیم رییسی با رهبر انقلاب نیز منتشر شد که براساس آن گفته می شد، رهبری تمایل داشتند که رییسی در قوه قضاییه بماند. البته حمیدرضا ترقی، عضو موتلفه اسلامی درگفت وگو با خبرگزاری برنا توضیح داده که رهبری در مسائل دخالت نمی کنند و نفیا و اثباتا کسی را رد یا تثبیت نمی کنند.

او گفته است که آمدن رییسی خواسته گروه هاست و هنوز جلسه ای در این ارتباط وجود نداشته و بعضا درخواست ها مکتوب و رسانه ای بوده است. اما ترقی نیز اذعان کرده که نامزد اول و اولویت آنها سیدابراهیم رییسی خواهد بود. همچنین سیدکمال سجادی، سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری به دبیرکلی محمدرضا باهنر درگفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان توضیح داده که این جبهه و به طورکلی جریان اصولگرا به صورت گروهی و فردی از رییسی خواسته که به میدان بیاید، اما تاکنون پاسخ مثبتی نگرفتند.

سجادی گفته که علاوه بر درخواستی که او از رییسی داشته، اسدالله بادامچیان دبیرکل موتلفه اسلامی، محمدرضا باهنر دبیرکل جبهه پیروان و سیدمحمد حسینی نیز از رییسی برای حضور در انتخابات تقاضا کرده اند. علی نیکزاد، نایب رییس مجلس نیز که خود نیز از کاندیداهای انتخابات محسوب می شود درگفت وگویی با «خبرآنلاین» وحدت اصولگرایان را تنها درگرو حضور رییسی می داند و همزمان عباس سلیمی نمین، تحلیلگر اصولگرا نیز به همین پایگاه خبری- تحلیلی گفته که اجماع اصولگرایان در گروه حضور رییسی است و البته او گزینه قالیباف را نیز مطرح کرده است.

آن هم درحالی که دیروز روزنامه سازندگی از شروط سه گانه قالیباف برای کاندیداتوری خبر داده و نوشته بود که عدم کاندیداتوری رییسی، اعلام صریح نامربوط بودن پرونده عیسی شریفی به قالیباف و البته حضور قالیباف در انتخابات هیات رییسه اجلاسیه دوم که تقریبا با موعد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری همزمان است، محورهای اصلی این شروطند.

هر چند مهدی چمران، نایب رییس شورای ائتلاف و از جمله چهره های نزدیک به قالیباف دیروز این ادعا را تکذیب کرده و گفته اگرچه جلسه ای با حضور برخی نزدیکان قالیباف در این شورا برگزار شده اما شرط و شروطی مطرح نبوده است. آنچه اما در مجموع از جریان اصولگرایی شنیده می شود، احتمال اجماع اصولگرایان است البته به شرط اساسی کاندیداتوری رییسی و در غیر این صورت، گزینه های دیگر نه تنها خبری از این اجماع نخواهد بود بلکه احتمالا شاهد رقابت و موضع گیری شدیدتر کاندیداهای اصولگرا علیه یکدیگر نیز باشیم.

منبع: روزنامه اعتماد

آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 679677 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟