مجلس با حذف تعطیلی ۸ ربیع موافقت کرد/ امسال 6 آذر تعطیل است

به گزارش گروه سیاسی رکنا، در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی یک فوریت طرح اصلاح تعطیلات رسمی در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

نمایندگان خواستار حذف تعطیلی روز هشتم ربیع از فهرست تعطیلات کشور بودند.

این طرح به امضای علی مطهری، بیرانوندی، پژمان فر، زرآبادی، برزگر، علیرضا سلیمی، خدابخشی، فولادگر، فریدون احمدی، بدری، هاشم زایی، محبی نیا، محمدی، کواکبیان، سعادت، محجوب، وکیلی، فاطمه ذوالقدر، سبحانی فر، سیده فاطمه حسینی، سلحشوری، جلودارزاده و اسدالله عباسی رسیده بود.

علی مطهری نماینده مردم تهران به عنوان طراح این طرح گفت: تعطیلی هشتم ربیع الاول سالروز شهادت امام حسن عسگری (ع) مصادف با آغاز امامت حضرت ولیعصر (عج) است.

وی ادامه داد: در اثنای بررسی لایحه احکام دائمی برنامه های توسعه کشور در مجلس نهم، بندی مبنی بر تعطیلی روز هشتم ربیع الاول بدون مناسبت در این لایحه گنجانده شد و به تصویب رسید. شورای نگهبان به این مصوبه ایراد گرفت و معتقد بود این مصوبه دارای بار مالی است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: عده ای به دولت فشار آوردند که اعلام کند بار مالی را قبول می کند، رئیس جمهور برای این موضوع نامه داد، مجددا طرح مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته و در مجلس دهم بررسی شد و علیرغم مخالفت نمایندگان، بدون صحبت مخالف و موافق مصوب تلقی شد.

مطهری اظهار داشت: معلوم نیست در این روز تعطیل مردم باید عزاداری کنند یا شادی، از سویی شهادت و از سوی دیگر آغاز امامت است.

وی افزود: فلسفه تعطیلی یک روز بزرگداشت آن روز است، بزرگداشت هشتم ربیع الاول برخلاف مناسبت های دیگر که مراسم خاصی در آن اجرا می شود، دارای مراسم خاصی نیست و بهتر است مدارس و دانشگاه ها دایر باشند تا مراسم تجلیل برگزار شود.

مطهری گفت: این روز مجاور نهم ربیع الاول است که برخی شیعیان تندرو در شب آن یعنی هشتم ربیع الاول برنامه ای برگزار می کنند که مخل وحدت اسلامی است، این تعطیلی باعث می شود که برنامه ای که مدتی است کمرنگ شده، احیا شود.

نایب رئیس مجلس همچنین اثر منفی اقتصادی تعطیلی یک روز برای بخش خصوصی و کل کشور را از دلایل مخالفت نمایندگان با تعطیلی این روز اعلام کرد.

در ادامه نصرالله پژمان فر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: در ارتباط با تاریخچه تصویب فوریت این موضوع باید گفت در مجلس نهم در میانه بررسی لایحه احکام دائمی برنامه ها، پیشنهاد تعطیلی هشتم ربیع الاول رای گیری شد، در آن جلسه دکتر توکلی اخطار دادند، اما رئیس جلسه اجازه طرح موضوع ندادند. شورای نگهبان دو بار آن طرح را رد کرد، ولی با پیگیری هایی که شاید به مصلحت نباشد بگویم، این طرح با موافقت آقای روحانی تصویب شد.

پژمان فر معتقد بود تعطیلی هشتم ربیع الاول امکان دارد به وحدت اسلامی ضربه وارد کند.

نمایندگان با ۱۳۴ رای موافق ۲۸ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۱۹۷ نماینده حاضر در مجلس با فوریت طرح حذف تعطیلی روز هشتم ربیع الاول از فهرست تعطیلات رسمی کشور موافقت کردند.

امسال هشتم ربیع الاول تعطیل است اما در صورت تصویب نهایی این طرح، از سال آینده تعطیلی این روز از تقویم ها حذف می شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 330139 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟