حجم ویدیو: 111.50M | مدت زمان ویدیو: 00:11:13
حجم ویدیو: 29.58M | مدت زمان ویدیو: 00:05:43

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، آنگونه که از شواهد و قرائن بر می آید، این سیل بندها با پیگیری، همت و هزینه مردم محلی و انجمن مردم نهاد ایفا ایجاد شده اند. ایجاد و ترمیم این سیل بندها از مدتی پیش مورد توجه این انجمن قرار گرفت اما مسئولان محلی این تلاش را لازم نمی دیدند. با این وجود وقتی سیل بندها ایجاد شد، این خبر در سایت فرمانداری رودبار جنوب منتشر شد. «بر اساس تلاش و پیگیری محمود قانعی فرد فرماندار رودبار جنوب و با حمایت و مساعدت ستاد مدیریت بحران استان تمامی رودخانه های شهرستان رودبارجنوب لایه روبی و با ایجاد سیل بند ها مهار می شوند». این درحالی است که استانداری و فرمانداری هیچ تلاشی در این زمینه نکردند.

ناگهان دیدیم احداث سیل بندها به نام استانداری زده شده است

سارا شاهرخی، مدیرعامل انجمن ایفا در این باره گفت: در مورد جازموریان در حال صحبت هستیم که یکی از مناطق شهرستان رودبار جنوب است.ر ودبار جنوب در انتهای جنوب شرقی استان کرمان قرار دارد، در مرز با استان سیستان و بلوچستان که سال ها است این منطقه  نیاز به سیل بند را دارد و هر سال هم با این مشکل مواجه می شود. بهمن سال گذشته با فرماندار صحبت کردیم تا بودجه ای را برای ساخت سیل بند اختصاص بدهد و پیشنهاد دادیم که نصف مبلغ ساخت سیل بند را ما تامین کنیم و نصف دیگر را فرمانداری تا این معضل هرساله منطقه با این همکاری حل و رفع شود اما فرمانداری تاکید داشت که بودجه ندارد و حتی نصف هزینه ساخت سیل بند را هم نمی تواند پرداخت کند . وقتی با این شرایط مواجه شدیم  برای حل مشکل ،اردیبهشت ماه  دادخواست آنلاینی منتشر کردیم  و 17 هزار نفر از مردم همراه این نامه شدند ، نامه ای که به بیت رهبری و نهاد ریاست جمهور هم ارسال شد که بالاخره نامه ها جواب داد و از دفتر دکتر واعظی پیگیری کردند و  به سه وزارتخانه در این خصوص دستور دادند و ادامه کار وارد چرخه اداری شد و رفت برای 1401 .

وی در ادامه افزود: وقتی متوجه این  زمان طولانی برای تامین بودجه شدیم  از دکتر واعظی درخواست کردیم که به معادن استان کرمان که مرکز معادن ایران محسوب می شوند دستور بدهند که بولودزر های خود را برای آغاز سیل بندی در اختیار قرار دهند که این اتفاق هم افتاد. در برنامه عصرجدید هم احسان علیخانی در مورد این پروژه صحبت  کرد و همه این کارها و درخواست همراهی از مردم خواستن ها ،  باعث شد که نزدیک 4 میلیارد تومان برای ساخت سیل بند جمع آوری شود که با  بودجه جمع آوری شده از سوی مردم و خیرین،سیل بندی شروع شد. اما ناگهان متوجه شدیم ، روابط عمومی فرمانداری روی سایت خبری خود خبری را منتشر کرده است و مدعی شده که با همت و تلاش فرماندار رودبار جنوب و معاون استاندار، این مراحل طی شده ، بودجه تامین  و پروژه آغاز به کار کرده است. در این بخش اصلا تاکید بر اسم بنیاد ایفا نیست بلکه مبحث مهم این است که این پروژه با بودجه ای که همت مردم را همراه دارد شروع به کار کرده است و هیچ ارگانی اجازه این را ندارد که این تلاش و همراهی مردمی را به نام خود بزند.

 پروژه ایفا با آنچه ما در حال انجام هستیم متفاوت است

در ادامه مهندس آیت اللهی موسوی(معاون عمرانی استاندار) در برابر اظهارت مدیرعامل انجمن ایفا چنین گفت :بنیاد ایفا زحمت خود را کشیده است و با کمک خیرین در منطقه کارهای خوبی را انجام می دهد اما آنچه ما در این پروژه و لایروبی در حال انجام هستیم هیچ ارتباطی به پروژه آنها ندارد . فعالیت فرمانداری برای لایروبی رودخانه است که هزینه آن هم از سوی صنایع بزرگ تامین شده است و محدوده فعالیت فرمانداری با منطقه ای که بنیاد ایفا فعال است متفاوت است. مدیر بنیاد ایفا درخواست دو بولدوزر برای زمان محدود کرده بودند یا هزینه تامین این بولدوزر ها را خواستار شده بودند . برآورد ما برای زمان اجاره این بولدوزر ها از سوی بنیاد ایفا 500 میلیون تومان بوده است . آنچه ما از آن استفاده کردیم ، بخشی بودجه از صنایع بزرگ بود و ماشین آلاتی که از آنها گرفته شد تا کار لایروبی شروع شود و این تامین هزینه هم هیچ ربطی به نامه مدیر بنیاد ایفا ندارد.

تفاوتی در خصوص محل پروژه ها نیست / بودجه برای فعالیت ایفا صادر شده است

سارا شاهرخی در ادامه در خصوص اظهارات معاون عمرانی استانداری تاکید داشت : مبلغی که به فرمانداری ارائه شده است در ادامه درخواست بنیاد ایفا است و روی نامه اهدا هزینه هم پیوست درخواست نامه ما وجود دارد. اینکه می گویند بخش فعالیت ما متفاوت است درست نیست زیرا ما هم در حال لایروبی هستیم و 70 متر لایروبی انجام داده ایم. 6 متر تبدیل به 70 متر شده است . این حرکت را بنیاد ایفا انجام داده است . سال ها است که سابقه فعالیت سه بولدوزر همزمان در منطقه نبوده است چه برسد به 10 ، 12 بولدوزر که اکنون در حال فعالیت هستند و در ادامه پیگیری های ما به اینجا رسیده است .

و اما مجید سعیدی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری کرمان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا موضوع این سیل بندها را تشریح کرده و اظهار کرد: ما مشکلی با سمن مردم نهاد ایفا نداریم. ما هر چیزی که داریم از سایه برکت مردم است و مسئولان نیز هر چقدر تلاش کنند در برابر نیازها و عظمت مردم به حساب نمی آید. از انجمن ایفا و سایر خیرینی که در مناطق استان کرمان فعالیت می کنند، سپاسگزاریم.

رودبار کرمان در مسیر سیلاب هاست

وی با اشاره به اینکه  کرمان یکی از استان های حادثه خیز کشور است گفت : همواره حوادث طبیعی آسیب های بسیاری را به این استان وارد می کند. سیلاب یکی از این حوادث است که همیشه به مناطق جنوبی و شرقی کرمان آسیب می زند. در همین خصوص از چند سال قبل طرح دفع سیلاب ها در استان کرمان را در دستور کار قرار دادیم. با توجه به اعتباراتی که تامین می شود، لایروبی و دیوارسازی رودخانه هاست که از چند سال قبل شروع شده است. مناطق جنوبی کرمان به ویژه رودبار سیلابی است. شکل گیری این شهرستان و روستاهای اطراف آن در مسیر سیلاب هاست.

تغییر مسیر رودخانه ها توسط مردم

متاسفانه علاوه بر عوامل طبیعی اقدامات مردم این منطقه نیز باعث تشدید خسارات می شود. در بستر و حریم رودخانه ها کشاورزی می کنند، واحد مسکونی می سازند، تغییر مسیر رودخانه ها را ایجاد می کنند، دهانه پل ها را مسدود می کنند که آسیب پذیری منطقه را افزایش داده است. از سنوات قبل (به ویژه از طی یکسال گذشته) اگر اقداماتی را انجام نمی دادیم استان کرمان سیلاب های متعددی را شاهد بودیم. اما اقدامات ما باعث شد که حتی یک مسدوم هم نداشته باشیم. خسارت های زیادی داشتیم اما خسارت جانی نداشتیم.

به گفته سعیدی، طبق پروتکل های کشوری، ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی بحران پاسخگوی بحران است، اکثر دستگاه های اجرایی عضو این ستاد هستند و براساس برنامه و تصمیمات ستاد باید فعالیت کنند. سمن مردم نهاد ایفا نیز در این راستا اقدامات خوبی را در استان کرمان داشته است. اما اگر اقدامات ما در سال 97 و 98 استانداری نبود ما شاهد آسیب های جدی بودیم. باید به صورت اصولی و کارشناسایی اقدامات را پیش ببریم. سمن مردم نهاد ایفا ظاهرا ارتباطات خوبی با مسئولان محلی و فرماندار داشته است. اما طبق قانون خیریه ها برای ایفای نقش خود باید با ستاد بحران استان نیز هماهنگ باشد. سمن مردم نهاد ایفا مکاتباتی را داشتند که رئیس جمهوری کشور طی نامه ای نوشت: "این انجمن فعالیت خوبی دارد و کمک شان کنید." به همین دلیل به فرمانداری اعلام شد که به "ایفا" همکاری با آنها انجام شود. مجددا نامه ای از ریاست جمهوری به شرکت های صنعتی و معدنی استان نوشته شد که به "ایفا" کمک شود. اولین بار نیست که این شرکت ها، نیروهای جهادی، ارتش، سپاه، شرکت های پیمانکار، شرکت های شن و ماسه و راه سازی در جهت آسیب پذیری استان مشارکت دارند.

برای 10میلیارد تومان برنامه ریزی داریم

وی تاکید کرد: "ایفا" دو دستگاه بولدوزر برای به کارگیری مناطق جنوبی و شرقی درخواست کرده بود. با پیگیری های ما تقبل کردند که کمک هایی کنند. شرکت گل گهر نیز براساس درخواست ما اعلام کرد که 10میلیارد تومان پرداخت کرد. استانداری براساس شناختی که از استان در بخش سیلاب ها دارد این پول را درخواست کرده بود. شرکت "مس" نیز ماشین آلات را به مدت دو ماه در اختیار قرار می داد. هنوز یک ریال از 10 میلیاردی که "ایفا" پیگیری می کند، هزینه نشده و در حساب مانده است. ما در حال برنامه ریزی برای این پول می کنیم که حداکثر استفاده را از آن ببریم. براساس اولویت بندی که دستگاه تخصصی (آب منطقه تابع وزارت نیرو) 10میلیارد تومان اختصاص پیدا خواهد کرد.

نباید مهندسی رودخانه ها بهم بخورد

مجید سعیدی افزود: مهندسی رودخانه ها اگر بهم بخورد یک منطقه ایمن می شود اما 10 منطقه از استان آسیب پذیر می شوند. براساس اولویت بندی که مشخص شده است، در حال حاضر ماشین آلات صنایع مس را به کار گرفته ایم. پولی که شرکت "گل گهر" پرداخت کرده، هنوز هزینه نشده است چرا که برداشت آن قوانین خاص خودش را دارد. در شهرستان رودبار کار را شروع کرده ایم.

شهرستان های جنوبی و شرقی از حوزه های آبی یک دستی برخوردارند و حوزه های آبریز چند شهرستان هستند. اگر بخواهیم یک منطقه را درست کنیم و بقیه را رها کنیم انگار کاری انجام ندادیم.ضمن آن که از سنوات قبل چندین میلیارد در حوزه بالادست سیل بندهای اصلی را اداره کل منابع جنوب می زند. خاک منطقه رودبار کرمان از رس و ماسه است و با جاری شدن این سیل بندها یا لایروبی ها از بین می رود به همین دلیل به "ایفا" اعلام کردیم سیل بندهایی که می زند موقتی است. ضمن آن که رئیس هیئت مدیره این سمن مردم نهاد دائم با بنده در تماس است و آخرین گزارشات را به ایشان می دهم. در این پروژه به تدریج و براساس اولویت با هم پیش می رویم و دستگاه ها را اضافه می کنیم.

تعهداتی که پیمانکار باید امضا کند

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری کرمان با بیان این که ما باید پیمانکاری انتخاب کنیم که از ظرفیت و توانمندی لازم برخوردار باشد، تاکید کرد: پیمانکار نباید وسط پروژه کار را رها کند. کما این که در حال حاضر "ایفا" در منطقه جازموریان فعالیت می کند اما کارش نیمه تعطیل مانده و تعطیل است چرا که در انتخاب پیمانکار و ماشین آلات دقت لازم را نداشتند. ما به دنبال پیمانکاران قدرتمند کرمان هستیم تا با تعهداتی که می گیریم تا در قبال یک ریال به اندازه 5ریال برای استان کرمان کار کنند. ارتش، قرارگاه ثارالله شرکت های صنعتی و معدنی در استان ما کار می کنند.

نمی خواهیم همه چیز به اسم فرمانداری تمام شود

مجید سعیدی با اشاره به خبری که در سایت فرمانداری منتشر شده است، گفت: کارشناس خبری را اشتباها در سایت کار کرده است. این باید رسانه ای شود یا در جهت خدمت به مردم هم افزایی کنیم؟ هدف ما و "ایفا" خدمت به مردم است. وقتی اعلام شد چنین خبری در سایت فرمانداری منتشر شده گفتم که پیگیری می کنم تا خبر اصلاح شود. ما دنبال این نیستیم که همه چیز به اسم فرمانداری یا استانداری تمام شود. به فرماندار اعلام کردم و در حال حاضر خبر اصلاح شده است. کارشناس فرمانداری اشتباه این خبر را درج کرده است. اگر نیت ما خیر و خداپسندانه هستیم نباید دنبال این باشیم که من انجام دادم یا دیگری. اقدامات زیادی در استان کرمان انجام شده و ما نباید گزارش آن را به این سمن مردم نهاد بدهیم. ما گزارش هایمان را به مقامات بالادست ارائه می کنیم. جلسات ستاد بحران استان کرمان با ریاست استاندار به صورت مستمر برگزار می شود و آخرین وضعیت استان را رصد کرده و با تعیین تکلیف به دستگاه های اجرایی ارجاع می کند. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری به عنوان جانشین ستاد است و تمام اقدامات در استان کرمان با نظر او و استاندار انجام می شود.

پیشگیری از بروز خسارت های جبران ناپذیر

وی در پاسخ به این سوال که اگر سمن مردم نهادی از شما گزارش بخواهد، گزارش ها را ارائه نمی کنید؟ تاکید کرد: به هر انجمن و سمن مردم نهادی که در استان کرمان فعالیت می کند، پاسخگو هستیم. به صورت مستمر رونوشتی از مکاتباتی که در مورد فعالیت های "ایفا" انجام شده است. ولی در پاسخ این سوال "ایفا" که می گوید فرماندار تا الان چه می کردند چرا حالا که ما آمده ایم یادشان افتاده که اقداماتی انجام دهند؟ گفتم که ما نباید تمام گزارش ها را به ایشان ارائه کنیم. ما اقدامات خود را داشتیم در غیراینصورت خسارت های جبران ناپذیری به استان کرمان وارد می شد و تلفات می دادیم. ما در حوادث یک مصدوم هم نداشتیم و در مواقع ضروری از هلی کوپترهای نیروی انتظامی نیز استفاده کردیم تا مردم با مشکل روبرو نشوند. یکی از ویژگی های استان کرمان این است که در کمترین زمان ممکن مناطق سیل زده را از حالت اضطرار خارج می کنیم. این نشان می دهد که دستگاه های ما بسیار هماهنگ است.

به دستور رئیس جمهور خسارتی به متصرفان حریم رود نمی پردازیم

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری کرمان در پاسخ به این سوال که فصل سرما نزدیک است، تاخیر در انتخاب پیمانکار خسارت های مالی در استان به بار نمی آورد؟ اظهار کرد: ما باید برنامه ریزی کنیم. اصلاح "رودبار" برای این منطقه به دلیل آن است که می گویند: رودخانه همه چیز را بار می زند و با خود می برد. حوزه آبریز شهرستان های عنبرآباد، جیرفت، کهنوج و... در منطقه رودبار تجمیع شده و به سمت تالاب جازموریان می ریزد. ما باید در بالادست کار کنیم. ما برای متصرفان حریم رودخانه هیچ کاری انجام نمی دهیم. طبق قانون باید این حریم ها را آزاد کنند. به عنوان مثال 2هکتار در اختیار یک نفر قرار داده اند اما 5هکتار تصرف کرده اند. دستور رئیس جمهور این است: "نباید به افرادی که خود را در معرض سیلاب قرار داده اند یا باعث آسیب پذیری شده اند خسارتی پرداخت شود." مردم منطقه بدانند که براساس آنچه که به آنها داده شده زمین های کشاورزی را گسترش دهند، یا منازل خود را روبروی دهانه پل ها نسازند. بنیاد مسکن اعلام آمادگی کرده است در مناطقی که طرح هادی روستایی وام بهسازی، نوسازی و حتی احداث مسکن بدهیم. اما مردم آن را نمی پذیرند.

سیلاب ها اولویت بندی استانداری کرمان

مجید سعیدی با اشاره به این که اطمینان می دهیم که مسئولان استان دلسوزانه طبق برنامه ریزی های دقیق اقدامات خود را پیش می برند، اظهار کرد: اما اگر قرار باشد رسانه ای شود اشتباه کرده ایم. ما باید بالادست رودبار را یکبار برای همیشه ایمن سازی کنیم. سیلاب ها براساس اولویت بندی شرکت آب منطقه ای اعلام می کند پیش خواهد رفت. مطمئن باشید تمام هم و غم ما این بود که کار براساس اصول پیش برود. "ایفا" نیز در جریان تمام اقدامات است و هر مرحله پیمانکاران را معرفی می کنیم. عجله ما از شما بیشتر است چرا که به زودی فصل بارش شروع می شود و باید در حدامکان مناطق آسیب پذیر را ایمن سازی کنیم. دهها میلیارد در مناطق جنوبی استان کرمان هزینه شده و اگر بیشتر هم هزینه شود وظیفه ماست. اشتباهی یک کارشناس در درج خبر داشته و نباید جنجال آفرین بشود. ما دست تمام سمن های مردم نهاد و انجمن های خیریه که در مناطق محروم استان کرمان فعالیت می کنند را می بوسیم و از آنها انتظار داریم خدمات خود را ادامه دهند اما با هماهنگی مدیریت استان و شهرستان تا با هم افزایی در جهت بهبود شرایط زندگی در مناطق محروم تلاش کنیم.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

1b0de932-4669-4a05-a469-5b55dfdd7b91

 

d16ce3ce-1afc-4c6e-a4a0-10f78127d9ac

دکتر واعظی فردایی آباد

دکتر واعظی فردایی آباد

کدخبر: 616626 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟