به نظر خیلی ساده می آید؛ ناپدید شدن یک روزنامه نگار. اما همین مسئله آغاز یک بحران اساسی را برای سعودی ها و مخصوا محمد بن سلمان رقم زده است. کسی که همه توجهات این مسئله به سوی اوست. جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی که او را نه منتقدی تیز و سخت بلکه روزنامه نگاری متعادل از او نام برده می شود پس از ورود به کنسولگری عربستان در ترکیه، ناپدید شده و حالا هر روز ابعاد جدیدی از این پرونده رسانه ای می شود.

این مسئله اگر روشن نشود حتی می تواند به بحران در روابط عربستان و امریکا نیز منجر شود. هرچند ترامپ Trump خود را می خواهد به کوچه علی چپ بزند و از اظهار نظر صریح در این رابطه ابا دارد اما فشار برخی نمایندگان مجلی و همچنین افکار عمومی به قدری هست که بالاخره او را به واکنش وا دارد.

پس از گذشت بیش از یک هفته از این ماجرا همچنان گمانه‌زنی‌ها در مورد سرنوشت او ادامه دارد. . در ابتدا روزنامه واشنگتن‌پست تصاویری از لحظه ورود بدون بازگشت جمال خاشقجی به درون ساختمان کنسول‌گری عربستان در استانبول منتشر کرده‌بود و روزنامه صباح ترکیه هم فهرست اسامی و تصاویر 15 عضو تیم تروری را که گفته می‌شود با ماموریت قتل Murder خاشقجی روز سه‌شنبه 2 اکتبر به استانبول رفته‌بودند، منتشر کرده‌ بودند. به نوشته روزنامه واشنگتن‌پست شواهدی که مقام‌های امنیتی ترکیه در اختیار دارند برای افرادی در سازمان‌های اطلاعاتی غربی که آن را مشاهده کرده‌اند «بهت‌آور» بوده است. همچنین رسانه‌ها گزارش داده‌اند که فایل‌های صوتی از لحظه قتل جمال خاشقجی موجود است که به وضوح «بازجویی، شکنجه و قتل» او را توسط یک تیم ترور Assassination درون ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مستند کرده‌اند. در حالی که مقام‌های امنیتی ترکیه هنوز گزارش رسمی در مورد این روزنامه‌نگار سر به ‌نیست‌شده ارایه نداده‌اند، رسانه‌ها به نقل از منابعی در ترکیه از وجود شواهد روشن مبنی بر قتل جمال خاشقجی در کنسول‌گری عربستان سعودی خبر می‌دهند این فایل‌ها هنوز در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته‌اند.

اصلاحات شکننده محمد بن سلمان و ابعاد جدیدی از شخصیت او موضوعاتی است که در رسانه های غربی به وضوح به آن حمله می شود. این رسانه ها که در شروع اصلاحات شاهزاده جوان، بسیار به تعریف از او پرداختند و اصلاحات او را نجات دهنده عربستان معرفی کردند حالا در ابعاد این اصلاحات و همچنین گزینشی بودن آن به تردید افتاده اند. شاهزاده جوان هر چند به زنان عربستان اجازه رانندگی داد و لیستی از آزادیها را برای عربستانی ها قانونی جلوه داد، اما در سوی دیگر هیچ نقد و انتقادی را هر چند با زبانی نرم را بر نمی تابد و ظاهرا سرنوشتی بهتر از قاشقچی برای آنان در انتظار نیست. در همین رابطه روزنامه نیویورک‌تایمز با انتشار کاریکاتوری با عنوان «اصلاحات شکننده سعودی»، موضوع سر به‌ نیست شدن روزنامه‌نگار منتقد عربستان و ریسک روزنامه‌نگاری در این کشور را مورد بررسی قرار داده است.

در شرایطی که فشار به دولت ایالات متحده امریکا برای کاهش همکاری‌ها با عربستان سعودی به دلیل احتمال همدستی دولت عربستان در سربه‌نیست کردن این روزنامه‌نگار مشهور ساکن واشنگتن افزایش یافته است، دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحده امریکا در جمع خبرنگاران تاکید کرده است که حاضر نیست فروش اسلحه به عربستان سعودی را به دلیل این اقدام متوقف کند. اما گروهی از مدیران بلندپایه کمپانی‌های چندملیتی تصمیم گرفته‌اند روابط خود را تا رفع ابهام از سرنوشت این روزنامه‌نگار با عربستان سعودی معلق کنند. دارا خسروشاهی، مدیرعامل کمپانی اوبر امریکا، با صدور بیانیه‌ای تاکید کرده است که به دلیل نگرانی‌ها در مورد سرنوشت روزنامه‌نگاری عربستانی سفر خود به ریاض برای شرکت و سخنرانی در یک همایش فناوری در عربستان را لغو کرده است و ریچارد برانسون، ثروتمند بریتانیایی و مدیر گروه ویرجین، در پاسخ به گاردین تاکید کرده است که گفت‌وگوها میان کمپانی خود و دولت عربستان برای سرمایه‌گذاری مشترک در پروژه گردشگری فضایی ویرجین گالاکتیک را متوقف می‌کند.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

 

کدخبر: 425706 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟