ساخت ربات هشداردهنده طوفان

به گزارش رکنا، داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط یک قایق کاوشگر که به دل طوفان فیونا فرستاده شد، می‌تواند پیش‌بینی‌های هواشناسی را به شکل قابل توجهی بهبود ببخشد.

سال گذشته دانشمندان تصمیم گرفتند ربات‌هایی را به قلب طوفان‌ها بفرستند تا به ما نشان دهند که طوفان‌های متلاطم از درون چگونه به نظر می‌رسند.

این پهپاد ها همچنین درک کارشناسان را از چگونگی تشدید طوفان‌ها و تبدیل آن‌ها به طوفان‌های خطرناک همراه با سیل مرگبار بهبود می‌بخشند.

به تازگی، یک همکاری میان اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده (NOAA) و شرکت "سیل‌درون" (Saildrone)، شرکتی که قایق‌های کاوشگر را توسعه می‌دهد، همین کار را انجام داده است. آن‌ها یک ربات را به درون طوفان فیونا فرستادند که یک طوفان استوایی است که پورتوریکو را در نوردیده و اکنون به سمت سواحل شرقی کانادا در حال حرکت است.

این ربات موسوم به SD ۱۰۷۸، با امواج ۱۵ متری و باد‌هایی با سرعت بیش از ۱۶۰ کیلومتر در ساعت مبارزه می‌کند تا داده‌های علمی حیاتی را جمع آوری کند و نمایی متمایز از یکی از مخرب‌ترین نیرو‌های زمین را ارائه می‌دهد.

ربات SD ۱۰۷۸ چیست؟

ربات SD ۱۰۷۸ یکی از هفت ربات مخصوص رصد طوفان است که در اقیانوس اطلس و خلیج مکزیک در این فصل طوفانی فعالیت می‌کند و داده‌ها را به صورت شبانه‌روزی برای کمک به درک فرآیند‌های فیزیکی طوفان‌ها جمع‌آوری می‌کند.

داده‌های جمع‌آوری شده توسط "سیل‌درون" می‌تواند پیش‌بینی‌ها را بسیار بهبود بخشد، در نتیجه با ایجاد آمادگی بهتر در جوامع ساحلی، تلفات جانی انسان‌ها را کاهش دهد.

ربات SD ۱۰۷۸ درون طوفان با سرعت ثابت بیش از ۱۴ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند. این ربات حتی قبل از موج سواری روی یک موج عظیم ۱۶.۵ متری، در یک لحظه به حداکثر سرعت ۶۴ کیلومتر در ساعت رسید.

ریچارد جنکینز بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت سیل‌درون می‌گوید: ربات ما یک بار دیگر توانایی خود را در ارائه داده‌های حیاتی اقیانوس در شدیدترین شرایط آب و هوایی نشان داد. طوفان فیونا درست قبل از برخورد با پورتوریکو از یک طوفان استوایی به یک طوفان رده ۱ شدت یافت و باعث خسارات و تلفات قابل توجهی شد.

وی افزود: داده‌هایی که ربات‌های سیل‌درون جمع‌آوری می‌کنند به جامعه علمی کمک می‌کند تا تشدید سریع طوفان‌ها را بهتر درک کند و به افرادی که در جوامع ساحلی زندگی می‌کنند، زمان بیشتری برای آماده شدن می‌دهد.

ارتباط ربات SD1078 با آزمایشگاه محیط زیست دریایی اقیانوس آرام

این ربات نیرومند، داده‌ها را مستقیماً در اختیار آزمایشگاه محیط زیست دریایی اقیانوس آرام (PMEL) و مرکز اقیانوس شناسی و هواشناسی اقیانوس اطلس (AOML) که شرکای سیل‌درون در این ماموریت هستند، قرار می‌دهد.

ربات SD ۱۰۷۸ چهارمین کاوشگر سیل‌درون است که با طوفان فیونا درگیر می‌شود. طوفان‌های شدید در حال حاضر به طور فزاینده‌ای رایج شده‌اند. جیم کوسین، دانشمند تحقیقات جوی در NOAA سال گذشته در یک جلسه پرسش و پاسخ توضیح داد: تکرار رویداد‌های تشدید سریع طی چهار دهه گذشته افزایش یافته است و این افزایش با تغییرات آب و هوایی مرتبط است.

در این مرحله، داده‌های جمع‌آوری شده توسط قایق‌های کاوشگر متعددی که با طوفان فیونا در تعامل هستند، اطلاعات محکم و ارزشمندی را برای درک بهتر شکل‌گیری سیستم‌های آب و هوایی ارائه می‌دهد.

کدخبر: 828987 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟